PREVIOUS SERVICE
  Display Advertising
VOLGENDE SERVICE
YouTube & video adverteren 
 

 

Display & video remarketing

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt; die ene banner die je maar blijft achtervolgen, waar je ook bent online. Deze – soms erg vervelende – manier van adverteren is een van de beste conversie boosters, omdat deze techniek de gebruiker dat laatste zetje geeft om terug te gaan naar de website en te converteren.

Hoe werkt dit dan precies? Wanneer je naar de website van een adverteerder gaat, word je meestal gevraagd of je wel of niet akkoord gaat met hun cookiebeleid. Jouw antwoord op deze vraag geeft hun wel of geen toestemming om cookies te verzamelen, oftewel jou te targeten met banners of video advertenties op andere websites, wanneer je de adverteerders’ website al hebt verlaten. Dit is website remarketing.

Naast website remarketing zijn er ook andere soorten remarketing waarmee adverteerders interessante doelgroepen op YouTube, Facebook en Instagram kunnen volgen. Hier worden de remarketing (doelgroep)lijsten gemaakt op basis van engagement van sociale media gebruikers; die ofwel je kanaal/pagina hebben bekeken, ofwel bepaalde video’s hebben gezien en/of voor andere soorten interactie met je video’s en kanaal/pagina zijn betrokken.

YouTube remarketing campagnes kunnen worden opgezet via Google Ads, waar je ook YouTube remarketing lijsten kan gebruiken als een targeting techniek voor Google Display campagnes. Facebook en Instagram remarketing kan worden opgezet via de Facebook Ads account. Je kunt meer lezen over doelgroepen op Facebook en Instagram in één van onze blogs.

Voor adverteerders is remarketing een hele handige tool. Echter, het opbouwen van een remarketing doelgroep lukt niet zomaar zonder daarvoor de juiste stappen te ondernemen. Adverteerders kunnen alleen cookies ‘verzamelen’ – anonieme bezoekersgegevens – door remarketing lijsten in te stellen, die de doelgroep ‘verzamelen’. Belangrijk te weten dat er geen standaard-instellingen voor deze lijsten zijn. Een bezoeker, die een paar keer naar je website is teruggekeerd, is duidelijk meer geïnteresseerd dan degenen die je website hebben bezocht en direct zijn vertrokken. Ook mensen die vorige jaar de website hebben bezocht zijn waarschijnlijk minder relevant dan degenen die vorige week bezochten. Daarom moet je voor al deze verschillende doelgroepen aparte lijsten instellen.

3 op de 4

consumenten merken nu retargeted advertenties op.

3x

meer geneigd zijn retargeted-gebruikers om op je advertentie te klikken dan gebruikers die nog geen interactie hebben gehad met je website.

26%

van de consumenten keert terug naar een website als gevolg van remarketing.

Het instellen van remarketing lijsten is een no brainer, aangezien deze lijsten enorm krachtige targeting tools zijn. Zelfs als je de remarketing lijsten niet direct wilt gebruiken, raden we aan deze wel in te stellen voor later gebruik. Via de meeste advertentiekanalen kun je namelijk remarketing aanbieden; via Google advertenties, YouTube, Facebook en Instagram advertenties, LinkedIn, DoubleClick, SnapChat en meer. Voor de meeste van deze kanalen moet je remarketing afzonderlijk instellen, zodat de adverteerder via dat kanaal kan remarketen.

Het is belangrijk om de gegevens altijd te verwerken in overeenstemming met het meest recente privacybeleid (zoals bijvoorbeeld GDPR). Zo wordt de privacy van de eindgebruiker gerespecteerd. Alle acties rondom gegevensgebruik moeten worden weerspiegeld in het privacybeleid, zodat deze acties ook daadwerkelijk gebruikt mogen worden.

Wij helpen bij het instellen van de voor jou relevante remarketing lijsten, gesegmenteerd naar een niveau dat past bij jouw behoeftes en doelstellingen. Wil je graag een breed publiek hebben, dan zullen we de lijsten selecteren met voldoende gebruikers. Streef je naar een hoge conversie, dan richten we ons op die gebruikers die het meest geïnteresseerd lijken. Zolang wij de gegevens op de juiste manier organiseren, staat het voor je klaar zodra je het nodig hebt.