was successfully added to your cart.

Winkelwagen

Waarom is SEO belangrijk voor jouw doelstellingen?

By 17 december 2021 december 20th, 2021 SEO
Hoe SEO je kan helpen je doelen te bereiken

Veel bedrijven hebben vragen over SEO. Is de tijdsinvestering het waard? Moet ik geld blijven investeren in iets wat niet direct resultaten oplevert? Het feit is, SEO levert keiharde resultaten op, mits het goed uitgevoerd wordt. Hieronder lees je waarom het voor jouw bedrijf belangrijk is om een goede SEO te hebben.

Het doel van SEO

Vrijwel iedereen heeft wel gehoord van Search Engine Optimalisatie, maar wat het is, waarom je het nodig hebt en hoe je het implementeert wordt niet vaak verteld. Wat komt er nou bij het verhogen van je organische bezoekers kijken? We zullen je een korte opsomming geven over wat SEO precies is:

  • SEO zorgt voor betere vindbaarheid in zoekmachines, praktisch gaat dit op een hoop verschillende manieren
  • Organische bezoekers vinden je website op basis van relevantie, ze zijn dus sneller geneigd meer tijd op je website te besteden en te converteren
  • Je website maak je voor je bezoeker, met in het achterhoofd dat een zoekmachine het ook begrijpt en zelfs prettig vindt

Wil je weten wat de SEO trends voor 2022 gaan zijn? Lees hier ons blog erover!

Hoe SEO je ondernemingsdoelstellingen kan ondersteunen

Ondernemingsdoelstellingen worden vaak onderverdeeld in nog meer doelstellingen. Ahrefs heeft een SEO doelen piramide ontwikkelt, waar doelen in 3 categorieën geplaatst worden.

De SEO doel structuur

Als voorbeeld hoe je deze piramide kan inzetten, zal ik een voorbeeld uit de voetbalwereld nemen. Één van je ondernemingsdoelstellingen kan bijvoorbeeld zijn: wij willen in 2022 van de 5 te winnen bekers/competities er minimaal 3 winnen.

Hoe je dan verder de piramide invult:

  1. Maak een resultaat doel. Dit is het doel wat je uiteindelijk wilt bereiken in de vooraf bepaalde periode. Wij willen dit toernooi winnen.
  2. Verdeel je resultaten doelstelling in uitvoering doelen. Deze doelen dragen bij aan het halen van het einddoel: het resultaat. Hier bekijk je elk doel als één van de wedstrijden in het toernooi.
  3. Verdeel de uitvoering doelen in procesdoelen. Deze doelen moet je 100% in de hand hebben. Per wedstrijd heb je zelf in de hand wie je opstelt en welke opstelling je gaat spelen.

Op deze manier heb je veel controle over je doelstelling en is het waarschijnlijk dat je deze doelstelling gaat halen. Nu zal ik het in SEO context plaatsen en gebruik ik onszelf als voorbeeld:

  1. Resultaat doel: Verhoog de domein autoriteit met 10 punten in 6 maanden.
  2. Uitvoering doel: Zorg voor 50 nieuwe backlinks van unieke domeinen in 6 maanden.
  3. Procesdoel: Verstuur x aantal mails per maand naar kwalitatieve mogelijkheden.

Relevantie voor je doelgroep

Awareness! Een term die rondgeslingerd wordt, maar nog steeds belangrijk blijft. Door hoog in de zoekresultaten te komen zal je regelmatig zichtbaar zijn voor je doelgroep. Dit creëert merkkennis en zorgt voor vertrouwen bij je bezoekers. Naast dat je relevanter voor je doelgroep bent, herkennen zoekmachines ook dat je relevant bent en zullen ze je daardoor hoger waarderen.

SEO verbetert online én offline sales

Een website is vaak een oriëntatie plek voor je bezoekers. Een gemiddelde webshop zal blij zijn met een conversiepercentage van 4%. Ook al zullen veel bezoekers geen aankoop via je website doen, ze hebben wel je merk gezien en als je het goed doet zullen ze je merk ook onthouden. Bezoekers die niet geconverteerd zijn, kunnen wel in een fysieke winkel een aankoop doen. Dit is echter enorm lastig om te meten, maar het is hoe dan ook duidelijk dat je online aanwezigheid en vindbaarheid invloed heeft op je offline sales. 

Hieronder lees je wat interessante statistieken over de invloed van online op offline sales:

  • 45% van de consumenten in een winkel lezen eerst een online review voordat ze tot een aankoop overgaan (bron).
  • 75% van de zoekopdrachten naar ‘vlakbij mij’ bezoeken de winkel binnen 24 uur. 30% van die bezoeken resulteren in een aankoop. (Search Engine Land)

De beste aanpak voor SEO

Wil jij ook een SEO-proof website? Of ben je zelf al goed op weg, maar wil je weten waar de optimalisatie kansen liggen? Neem dan contact met ons op, dan bespreken we samen wat wij voor jou kunnen betekenen.

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E
1021 JT Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl