
Hi allemaal. Tijd voor onze laatste blog als trainees! Wij zijn Ilse en Carmell, de eerste Online Advertising trainees van Hide and Seek en willen graag onze ervaring van trainees naar junior online advertisers met jullie delen.
Mocht je verslag 1 en verslag 2 van ons trainee-verslag hebben gemist, klik dan verder om hier meer over te lezen.
De afgelopen maanden hebben wij een intensief traineeship rondom online advertising gevolgd en kennis opgedaan van verschillende online advertising kanalen binnen Google Ads en Social Media. Na 3 maanden intensief trainen, zijn we beide onze eigen weg gaan bewandelen in het proces naar Junior Online Advertisers. Zo is Ilse zich verder gaan specialiseren in Google Search, Shopping, Tag Manager en feed management, en is Carmell zich gaan focussen op zowel Google Search als Social Media kanalen Facebook, Instagram en Pinterest. Zoals je waarschijnlijk kunt opmerken, zijn we grotendeels actief op andere online advertising kanalen, én daarom zullen wij onze bevindingen over het leerproces van trainee naar Junior Online Advertisers apart van elkaar delen.
Ilse
Na 3 maanden verschillende online advertising trainingen te hebben gevolgd, heb ik er voor gekozen om mij verder te specialiseren in het kanaal Google Ads. Nog specifieker, Google Search, Google Shopping, Google Tag Manager en een aanvullende tool Channable. Ik heb gekozen voor Google Ads omdat ik klantenwerving, klantbehoud en klantenbinding erg interessant vind. De invalshoek vanuit Google Ads is gericht op het voorzien van een informatiebehoefte van een (potentiële) klant. De uitdaging zit hem dan ook in het creëren van relevante advertenties om zo goed mogelijk aan te sluiten bij deze behoeften. Daarnaast zijn Google Ads en de tools Google Analytics en Google Tag Manager een stuk analytischer wat goed aansluit bij de kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn studie Marketing Intelligence. De theorie achter Google Ads is leuk, maar de praktijk toont pas echt aan of je de opgedane kennis wel of niet beheerst. En dus werd het tijd om in het diepe gegooid te worden. Je wordt verantwoordelijk voor de kanalen van je eigen klantportfolio. Enorm spannend. Hoe ga jij er voor zorgen dat de campagnes succesvol zijn? Hoe ga jij er voor zorgen dat je zo relevant mogelijk voor je doelgroep bent. Waar ga je beginnen? Door zelf op onderzoek uit te gaan, en te blijven sparren met je collega’s, leer je het vak steeds beter te begrijpen. Het is circa 4 weken geleden dat ik het traineeship heb afgerond en werkzaam ben als junior online advertiser. Ik vind het vak online advertising enorm waardevol en ik ben blij dat ik zo’n dankbaar beroep mag uitoefenen. Ik wil daarom iedereen die zich wil ontwikkelen in online advertising aanraden om het traineeship te volgen!
Carmell
Na 3 maanden focus te hebben op allerlei verschillende aspecten van online advertising kwam ik tot de conclusie dat ik zowel de Google als de Social kant erg leuk vond. Bij Google ben je veel bezig met cijfers en bij social komt er ook een gedeelte content bij kijken, die combinatie vind ik prettig. Daarom heb ik ervoor gekozen om me op beide gebieden te specialiseren dus zowel Google Search als Social (Facebook, Instagram, Pinterest). Met deze kanalen ging ik vervolgens in de praktijk aan de slag en nu behoud ik dus verschillende klant portfolio’s. Ik vond de overgang van het trainen naar het onderhouden van eigen klantaccounts wel even wennen. Je merkt dat je in de trainingen het idee hebt dat je iets begrijpt, maar dat de praktijk daar soms toch nog best van afwijkt. Juist door in de praktijk echt mee te werken met het team op verschillende klanten leerde ik pas echt wat het werk precies inhoud. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik het optimaliseren van campagnes dacht te begrijpen tijdens het trainen. Maar toen ik het in de praktijk ging doen merkte ik dat het niet alleen het afvinken van bepaalde optimalisatie taken is maar dat je echt in een account moet zitten om het optimaliseren goed te kunnen doen.
Vervolgens vond ik het super leuk om te zien dat de veranderingen die je aanbrengt ervoor kunnen zorgen dat prestaties van een campagne beter worden, dan snap je ineens ook waarom optimalisatie zo’n belangrijk onderdeel van het werk is. Ondertussen, ongeveer 3 maanden verder, zit ik goed in de accounts en wordt het werk alleen maar leuker. Ook merk ik dat ik de wisseling tussen Google en Social super prettig vindt, toch elke keer weer even de focus op iets anders wat zorgt voor een fijne afwisseling. Ik ben blij dat ik nu goed in de accounts zit, en het volgende doel is om helemaal zelf klant voorstellen, klantcontact en accounts te kunnen beheren! En voor alle mensen die graag dingen leren door middel van een mix van training en praktijk, dan is dit traineeship echt iets voor jou.
We hopen dat iedere starter met een passie voor online advertising een net zo mooi leerproces mag ervaren zoals wij dat hebben ervaren, en wensen onze nieuwe trainees Evelien, Kaja, Marlous en Sarinah een leuke en leerzame tijd tegemoet.
Wil jij ook graag een traineeship volgen bij Hide and Seek? Houd dan de vacature pagina in de gaten voor meer informatie. Wij hopen je graag te ontmoeten!