UTM-tool

By 30 oktober 2017 januari 22nd, 2019 Adverteren, Analytics, Hide and Seek

UTM-tool

Hide and Seek heeft een eigen UTM-tool ontwikkeld. Met deze tool is het mogelijk UTM-codes aan te maken om zo de resultaten van campagnes in Analytics te meten. Dit kunnen advertentiecampagnes zijn die door ons worden beheerd, maar ook e-mail campagnes of posts op sociale media die door de klant zelf worden beheerd. Zo kan per kanaal en campagne gemeten worden wat de resultaten zijn. Deze tool is voor iedere klant uniek en het is mogelijk om in het verleden aangemaakte UTM-codes terug te zien en zo een vaste structuur te handhaven. Wij zullen deze structuur eveneens volgen. In deze posts zullen we uitleggen wat UTM-codes precies zijn en hoe de UTM-tool is te gebruiken.

Wat is een UTM-code?

Via Google Analytics wordt alle verkeer naar een website in de gaten gehouden. Hier kan je niet alleen de oorsprong van het verkeer herleiden, maar ook zien welke acties er door de bezoeker op de website worden ondernomen. Zo zie je bijvoorbeeld welke verkeersbron de meeste leads of verkopen oplevert en welke verkeersbron met name nieuwe bezoekers genereert. Om na te gaan waar je marketingbudget het beste wordt besteed is het dus belangrijk om precies te weten waar je verkeer vandaan komt. Komt het bijvoorbeeld van een e-mailnieuwsbrief die je naar je klanten hebt gestuurd? Via de Google zoekmachine, betaald of organisch? Of via een Facebook post?

En niet alleen de verkeersbron is belangrijk, maar ook de campagne. Zo is te meten of die ene nieuwsbrief of Facebook post of campagne beter presteert dan een ander. En zelfs binnen een campagne zou onderscheid gemaakt kunnen worden tussen content, bijvoorbeeld als je meerdere banners zou willen vergelijken. Dit alles om de marketinginspanningen en het budget zo goed mogelijk in te zetten.

Analytics is een product van Google, dus al het verkeer dat via Google naar de site komt (via een AdWords advertentie of organisch) kan nauwkeurig en automatisch teruggehaald worden. Maar via bijvoorbeeld social media of nieuwsbrieven moet je hiervoor zelf nog wat actie ondernemen: je moet een UTM-code toevoegen aan je link. Dit is een extra stukje code dat je toevoegt aan de URL van je link. Onze tool maakt dit een stuk eenvoudiger.

Voorbeeld

Als je een organische post op Facebook plaatst met daarin de link naar een product wil je in analytics terug kunnen zien of er naar aanleiding van die post ook bezoeken en verkopen zijn geweest. Je geeft in het bericht daarom niet alleen de link naar de het product, maar ook een UTM-code die aan Analytics communiceert dat de bezoeker afkomstig is van een specifiek Facebook bericht. Zo maak je onderscheid tussen organisch en betaald Facebook verkeer en zie je het succes van afzonderlijke campagnes en berichten.

UTM-tool van Hide and Seek

Er zijn verschillende tools die je helpen om een UTM-code aan te maken, maar we merken dat onze klanten daar vaak tegen problemen aanlopen. Daarom hebben we onze eigen tool ontwikkeld die dit makkelijker moet maken, zodat UTM-codes vaker gebruikt zullen worden.

Allereerst maakt onze tool gebruik van een voorkeuze menu. Op deze manier kunnen er geen fouten worden gemaakt en helpt het om de UTM-codes te structureren. Een simpel voorbeeld, het is dan niet mogelijk dat persoon A het nieuwsbrief noemt en persoon B newsletter, wat in Analytics anders als twee verschillende bronnen zou worden gezien. Ook is het mogelijk alle UTM-codes die in het verleden zijn aangemaakt in een overzicht te bekijken. Zo is het eenvoudig terug te zien welke campagne namen in het verleden zijn gebruikt of hoe een collega een bepaalde campagne heeft aangeduid.

Bitly

Veel van onze klanten gebruiken Bitly. Bitly is de leidende tool in het verkorten van URLs en kan gebruikt worden om lange URLs zoals een URL met een UTM-code te delen op social. Dit ziet er in een post netter uit en het gebruikt minder tekens. Het is in onze UTM-tool direct mogelijk om een Bitly link te creëren van de gegenereerde link die de UTM-codes bevat. Standaard wordt hiervoor ons Bitly account gebruikt. Echter, het is mogelijk om een eigen Bitly account te verbinden zodat de Bitly-links terecht komen in jouw Bitly dashboard. Zo kun je dus alle statistieken die je normaal in Bitly in zou willen zien, gewoon zien van de Bitly-link die wordt aangemaakt in onze tool.

Zo werkt het

  • Log in op https://hide-and-seek.nl/wp-login.php.
  • Ga naar https://hide-and-seek.nl en kies rechtsboven voor ‘Mijn account’ > ’UTM tool’ of ga direct naar https://hide-and-seek.nl/utm-tool/.
  • Koppel je eigen Bitly account (optioneel).
  • Volg de stappen voor het maken van je eigen UTM code. Meer informatie over de afzonderlijke stappen vind je onder de blauwe vraagtekentjes.
  • Sla de link op in het overzicht of genereer eerst een Bitly alvorens het wordt opgeslagen.
  • Voila! In een paar simpele stappen heb je een URL met werkende UTM-code in een volledige of een verkorte Bitly versie.

Tot slot

Hoewel er meer tools en manieren zijn om UTM-codes te maken, is het voor onze klanten belangrijk structureel deze tool te gebruiken. Door het voorkeuze menu en het overzicht is dit de enige manier om structuur aan te brengen in de opbouw van UTM-codes. Wil je de tool gebruiken, maar nog geen login ontvangen? Neem dan contact op met je Account Manager binnen Hide and Seek.

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Gedempt Hamerkanaal 139,
1021 KP Amsterdam
06 18333789

E I N D H O V E N

Kastanjelaan 400,
5616 LZ Eindhoven
06 55153452

info@hide-and-seek.nl