Onderzoek: social media gebruik in Nederland 2021

By 14 januari 2022 februari 4th, 2022 Adverteren, LinkedIn, Pinterest, Social media, TikTok, Youtube

Social media zijn niet meer weg te denken uit het media landschap en staan volop in de belangstelling. In 2021 is het aantal social media gebruikers van 15 jaar of ouder gegroeid tot 13,7 miljoen gebruikers in Nederland. TikTok, Pinterest en Instagram zijn de grote winnaars als het gaat om de groei in het aantal nieuwe gebruikers. Daarnaast zit het dagelijks gebruik van YouTube en LinkedIn flink in de lift. Dit is gebleken uit het Nationale Social Media Onderzoek 2021, het grootste trend onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland uitgevoerd door Newcom.

Social media gebruik neemt alleen maar meer toe

Het social media gebruik neemt in Nederland mede dankzij de lockdowns alleen maar toe. Met name de leeftijdsgroepen 15-19 jaar en 20-39 jaar zijn meer social media platforms gaan gebruiken. 

Gemiddeld schatten jongeren dat zij per dag zelfs 160 minuten per dag spenderen aan sociale media. Dit is ruim een kwartier langer dan vorig jaar. Dit is flink hoger dan het dagelijks nationaal gemiddelde van 97 minuten.

Daarnaast is het aantal gebruikte platformen ook flink gestegen naar gemiddeld 3,9 platforms, waarvan 2,1 dagelijks. Onder jongeren ligt dit aantal een stuk hoger, respectievelijk op 5,1 en 5 platforms. 

TikTok groeit hard en passeert Facebook onder jongeren

TikTok, Pinterest en Instagram zijn de grote winnaars qua groei in gebruikers. TikTok spant de kroon met een groei van maar liefst +149%. Het aantal TikTok-gebruikers ligt in 2021 2,5 keer zo hoog als in 2020.

Het aandeel jongeren op TikTok heeft zelfs Facebook gepasseerd en wint flink terrein op jong volwassenen. Dit geeft aan dat TikTok tegenwoordig niet alleen door scholieren wordt gebruikt, maar ook steeds meer door oudere leeftijdscategorieën. Het aantal gebruikers tussen de 25 – 39 jaar is zelfs meer dan verdubbeld naar 540.000 Nederlanders.  

Het dagelijks social media gebruik neemt flink toe

Naast het feit dat er steeds meer Nederlanders gebruik maken van social media, is ook het dagelijks gebruik toegenomen. LinkedIn, YouTube en TikTok zijn hierbij de grote winnaars. 

LinkedIn is steeds beter in staat om de gebruikers te betrekken tot het platform. Het is niet meer alleen een plek om je CV achter te laten, maar steeds meer een sociaal platform geworden. Dit jaar is het aantal dagelijkse gebruikers met 39% gegroeid, naar 1.069.000 Nederlanders. Dit is een sterkere groei dan in 2020 waar  dit destijds met 26% was gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. 

YouTube is in 2021 met 340.000 Nederlandse gebruikers gegroeid van 2,8 miljoen naar 3,1 miljoen Nederlanders. Dit is een stijging van 12%. Door het brede content aanbod vanuit gebruikers en professionele formats of kanalen weet YouTube een steeds groter publiek aan te spreken. 

Jouw bedrijfsdoelstellingen behalen met social media advertising

De enorme groei in aan het aantal gebruikers en het dagelijks gebruik in Nederland geeft aan dat adverteren op verschillende social media kanalen nu belangrijker dan ooit is. Benieuwd naar hoe adverteren op social media ervoor kan zorgen dat jouw bedrijft verder groeit? Ons team van social media advertising experts hebben jarenlange ervaring met alle social media kanalen en denken graag met jou mee. Neem snel vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie!

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E
1021 JT Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl