Hoe te reageren op de Covid-19 crisis: Entertainmentindustrie

By 20 maart 2020 maart 26th, 2020 Hide and Seek
communicatie tijdens covid-19

De situatie rond Covid-19 raakt de evenementenindustrie hard. Hoewel sommige festivals en evenementen die deze zomer plaatsvinden nog steeds op een goed resultaat hopen, worden evenementen over de hele wereld al geannuleerd. Aangezien de evenementensector zeer waarschijnlijk één van de laatste sectoren is die zal herstellen van de crisis, zijn organisatoren alle mogelijke resultaten aan het berekenen (of zouden dit moeten doen).

Deze onzekerheid heeft niet alleen gevolgen voor de organisatoren van het evenement, maar ook voor de bezoekers. Ze worden soms geconfronteerd met een gebrek aan informatie over de continuïteit van het evenement en over opties voor een eventuele terugbetaling of verplaatsing van het event. Daarom moeten jouw trouwe fans zo snel mogelijk worden geïnformeerd over de acties die je als evenement onderneemt. Zelfs als je nog niet veel te vertellen hebt.

Gefaseerde actie

De uit te voeren acties in deze crisis kunnen we onderverdelen in drie algemene fasen:
(1) de onmiddellijke actiefase, (2) de korte termijn fase en (3) de lange termijn fase. We zullen je op de best mogelijke manier inspireren voor de eerste twee fasen, aangezien de laatste fase sterk verschilt per evenement.

Onmiddellijke actie

Als een evenement in de nabije toekomst plaatsvindt, betekent deze fase dat u een korte maar heldere statement naar buiten moet brengen over de continuïteit van het event. Mensen zijn in deze tijd op zoek naar merken die transparant en betrouwbaar zijn. Onze overheid doet dit in lijn met de beschikbare data, en events moeten dit voorbeeld volgen.

Welke acties kun je ondernemen?

    • Post een statement over de situatie rondom het evenement wat er gepland staat (wees oprecht en eerlijk).
    • Implementeer op de website een pop-up met een link naar de pagina met uitleg over de huidige stand van zaken rondom uw event en Covid-19. Zorg ervoor dat deze informatie indien nodig bijgewerkt wordt.
    • Implementeer op de ‘bedankpagina’ van de payment provider een stuk tekst waarin wordt uitgelegd wat er zal gebeuren in geval van annulering van het evenement als gevolg van Covid-19.
    • Blijf regelmatig op de event socials posten met ‘appropriate’ content (hier komen we later op terug)
  • Met al het bovenstaande: plaats jezelf in de schoenen van je bezoekers en houd rekening met hun behoeften.

Korte termijn

Na de onmiddellijke actiefase zul je moeten gaan nadenken over de korte termijn, de fase waarin men wat gekalmeerd is en helderder kan denken. Of het evenement nu is geannuleerd of uitgesteld, of als je het nog niet zeker weet, marketing wise zijn dit de tijden voor branding. Dit betekent dat je afstapt van performance marketing met bijbehorende copy als ‘get tickets now!’. Concentreer je in plaats daarvan op het overbrengen van jouw brand story en het verbinden van jouw merkwaarden met die van het publiek, juist op dit moment.

Branding

Laten we hier duidelijk zijn: paniek is misschien afgenomen, maar potentiële bezoekers zullen nog steeds voorzichtig zijn met het kopen van kaartjes voor uw evenement. Als we naar de piramide van Maslow kijken, zullen de meesten van ons nog niet staan springen om luxe producten zoals kaartjes voor evenementen te kopen, tenminste totdat we de safety fase hebben verlaten.

Pyramid-of-maslow

Dit betekent niet dat men geen interesse meer heeft. Om uit te leggen: de mensen die uw evenement in het verleden hebben gesupport, doen dit nog steeds. Misschien zelfs meer in deze tijd, omdat we juist nu een groot gevoel van saamhorigheid en gemeenschap zien. Als je in staat bent om jouw brand message op de juiste manier om te vormen, kan je dit gemeenschapsgevoel gebruiken om een ​​sterke relatie tussen merk en consument tot stand te brengen. Probeer uw merkwaarden te vertalen in iets waar mensen op dit moment naar zoeken en iets waar mensen zich mee kunnen identificeren. Op deze manier zorg je ervoor dat je, als de tijd rijp is, nog steeds top of mind bent.

  • Lever échte waarde
  • Handel verantwoordelijk
  • Lever je bijdrage aan de gemeenschap

Dit betekent met name dat je zou moeten beginnen met het maken van content en het schrijven van een geschikte copy waarbij je het sentiment positief houdt. Als je een van de gelukkigere organisatoren bent die in het verleden evenementen heeft gehouden, kan dit het moment zijn om herinneringen op te halen. Maak videos en gebruik afbeeldingen van evenementen uit het verleden en verzeker je publiek ervan dat jullie elkaar weer zullen treffen wanneer de tijd rijp is!

Inspiratie

Enkele andere ideeën die opduiken in de festivalsfeer zijn livestreams van artiesten of het uitzenden van eerdere shows, het maken van podcasts of afspeellijsten, het creëren van polls voor de fans over hun manier van omgaan met de lockdown-situatie, en nog veel meer creatieve ideeën. Over het algemeen zien we geweldige samenwerkingen ontstaan. Vaak waarbij geboekte artiesten bijdragen aan samengestelde afspeellijsten of livesets waarbij al dan niet om donaties wordt gevraagd voor relevante goede doelen.

B2B-evenementen, zoals netwerkevenementen, congressen en beurzen, hanteren een andere aanpak. Terwijl de festival industrie in sommige gevallen kan werken met livestreams, moeten beurzen en conferenties nadenken over welke acties van toepassing zijn en waarde zouden toevoegen voor bezoekers en geïnteresseerd publiek. Het effect van een workshop of lezing is niet hetzelfde in een online setting in vergelijking met een echt live evenement waar een publiek aanwezig is, en mensen zullen dit anders kunnen waarderen. Houd hier rekening mee bij het (deels) digitaliseren uw evenement.

Hoewel livestreams een van de eerste dingen zijn die nu vaak geopperd worden, moeten organisatoren twee keer nadenken voordat ze deze functie inzetten. Blijf kritisch over de toegevoegde waarde van ‘live’. In veel gevallen voegt het ‘live’ element geen waarde toe en is het logischer om de talk, presentatie of DJ-set vooraf op te nemen en later beschikbaar te maken.

Tot slot

Blijf top of mind! Hoewel dit moeilijke tijden zijn, weten we zeker dat er na de regen veel zonneschijn zal komen. Wanneer dit zover is wil je top of mind zijn, zodat potentiële bezoekers als eerste aan jouw evenement zullen denken. Laten we eerlijk wezen: welke festivalliefhebber wil nou niet keihard (en veilig) feestvieren nadat we zo lang zonder feestje hebben moeten doen?

Tot slot realiseren we ons dat de bovenstaande informatie niet voor iedereen relevant is. We weten dat er organisatoren en evenementen zijn die de financiële gevolgen van de Covid-19 crisis moeilijk te boven kunnen komen en mogelijk zelfs failliet gaan. Anderen zullen het zwaar krijgen, maar zullen uiteindelijk overleven. Wij bij Hide and Seek leven mee met iedereen die wordt geraakt. De evenementenindustrie is erg belangrijk voor ons en we helpen graag waar mogelijk in deze moeilijke tijden!

Let’s #SaveTheSummer

Hide and Seek: the loving advertising agency

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Gedempt Hamerkanaal 139,
1021 KP Amsterdam
06 18333789

E I N D H O V E N

Kastanjelaan 400,
5616 LZ Eindhoven
06 55153452

info@hide-and-seek.nl