Pinterest advertising, de juiste doelgroep op het juiste moment vinden.

Pinterest_advertising-banner

Pinterest is een uniek kanaal, omdat het meer als een inspiratieplatform wordt gebruikt dan als een social media kanaal. In Nederland gebruiken zo’n 3,5 miljoen mensen van 20 tot 39 jaar oud het platform. In deze blog stellen we je graag voor aan Pinterest advertising: wat zijn de mogelijkheden en waarom kan dit relevant zijn voor jou of jouw bedrijf?

Wat is Pinterest advertising?

Heb je inspiratie nodig? Pinterest is het perfecte platformvoor het opdoen van inspiratie voor bijvoorbeeld huisdecoratie, tuinieren, kleding, architectuur, design, auto’s, memes, tekeningen, natuur, eten, cartoons en ga zo maar door. Met meer dan 200 miljard afbeeldingen, ook wel ‘pins’ genoemd, is er voor elk wat wils.

Momenteel telt Pinterest meer dan 300 miljoen gebruikers, dit maakt het een interessant kanaal voor adverteerders. Niet alleen om brand awareness te realiseren, maar ook voor video views, websiteverkeer, app-installaties en conversies. Pinterest is zelfs, samen met Instagram, verkozen tot hét branding kanaal voor de interieurbranche (bron: HomeDeco).

Pinterest Advertising is sinds april 2019 beschikbaar in Nederland. Adverteerders hebben de mogelijkheid om vier verschillende soorten pins te sponsoren:

  • Allereerst zijn er gesponsorde pins. Dit zijn standaard pins die getoond worden op de tijdlijn, categoriepagina’s en binnen de zoekresultaten.
  • Gesponsorde videopins zijn gesponsorde pins die een video bevatten, waardoor gebruikers sneller geboeid zijn door de content.
  • Gesponsorde app-pins, welke alleen op iOS- en Android-apps getoond worden.
  • Met een gesponsorde carrousel kunnen meerdere aspecten van een product of dienst belicht worden (zie foto hieronder).

Pinterest Carousel

Targeting

Pinterest geeft de mogelijkheid om je doelgroep zo goed mogelijk te vinden. Adverteerders kunnen zich specifiek richten op een bepaalde doelgroep door middel van klantenlijsten, remarketing, betrokkenheid bij pins en lookalikes. Ook geeft Pinterest de mogelijkheid om te richten op een doelgroep op basis van interesses, bepaalde trefwoorden die zij zoeken en/of leeftijd. Meer over engagement en leadgeneratie vind je hier

Wie gebruikt Pinterest?

Pinterest heeft momenteel meer dan 322 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Dit maakt het een van de meest populaire social media kanalen in de wereld. Ook al valt dit aantal in het niets bij Facebook(met 2,7 miljard gebruikers). Toch laat Pinterest de afgelopen jaren een flinke groei zien.

Vrouwen zijn actiever op het platform en zijn goed voor 81% van het totale aantal gebruikers en 93% van het totale aantal pins. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen een sterkere emotionele connectie met het platform hebben, waar mannen in de meeste gevallen gebruik maken van het platform voor praktische doeleinden.

Sinds 2017 maakt de rolverdeling van gender een kleine verschuiving. In 2018 was het percentage nieuwe gebruikers voor de helft mannelijk.

De website blijkt voornamelijk populair te zijn onder millennials, deze groep is verantwoordelijk voor de helft van het totale aantal gebruikers. Zes op de tien millennials gebruiken Pinterest voor het ontdekken van nieuwe producten

Why should I advertise on Pinterest?

Pinterest is uniek als social medium. Mensen gebruiken het kanaal namelijk om waardevolle ideeën, producten en content op te slaan voor een later moment. Omdat mensen producten opslaan, om later aan te schaffen, is Pinterest een effectief kanaal voor het verkopen van producten of content. Door op Pinterest te adverteren bereik je de beoogde doelgroep op het perfecte moment.

Even wat cijfers op een rijtje:

  • 87% van de gebruikers koopt een product nadat ze het gezien hebben op Pinterest;
  • 93% van de gebruikers plant een aankoop met hulp van Pinterest;
  • Adverteerders zien een toename in klikken van 20% een maand na het lanceren van een Pinterest campagne;
  • 47% van de gebruikers komt met een nieuw merk in aanraking op het platform.

Made, een off- en online meubelwinkel, heeft de volgende successen weten te behalen dankzij Pinterest:

  • 36% toename in websitebezoekers
  • 51% toename in conversies
  • 106% toename in transacties
  • 173% toename in winst

Pinterest Trends

Na de superstart van Pinterest Advertising, sloot Pinterest 2019 af met een nieuwe update, namelijk “Trends”, een nieuwe tool die inzicht geeft in de meest gebruikte zoektermen. Het laat daarbij ook zien wanneer de top van deze zoekwoorden is bereikt, waardoor we steeds meer inzicht krijgen in het gedrag op het platform. Zo kunnen we makkelijker en gerichter campagnes opzetten.

Maar dat is niet het enige waar Pinterest mee is gekomen, ook de ‘Pinterest 100’ is nieuw. In dit jaarverslag van het platform kunnen we lezen wat er in 2020 trending is op Pinterest. Met Pinterest Trends worden unieke inzichten verkregen in opkomende trends. Deze trends vertellen ons meer dan ooit: mensen denken en gedragen zich namelijk steeds duurzamer, maar werken ook veel vanuit huis en gaan graag de natuur in op zoek naar avontuur en verantwoordelijke vakanties/reizen. Dit alles samen gedurende zo min mogelijk stress en het ontdekken van nieuwe dingen, die letterlijk van dierenverzorging tot scrunchies gaan.
Nieuwsgierig? Je vind de Pinterest 100 hier.

Wat kan dit voor jouw bedrijf betekenen?

Niet alleen zijn er bruikbare tools om jouw doelgroep te bereiken, ook geeft Pinterest unieke inzichten in doelgroepen. Omdat Pinterest zeer veelzijdig is, kan het in heel veel gevallen een goede aanvulling zijn op huidige campagnes.

Ben je benieuwd geworden naar adverteren op Pinterest? Graag nodigen we je uit voor een kopje koffie om de mogelijkheden voor jouw onderneming te bespreken.

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Gedempt Hamerkanaal 139,
1021 KP Amsterdam
06 18333789

E I N D H O V E N

Kastanjelaan 400,
5616 LZ Eindhoven
06 55153452

info@hide-and-seek.nl