
Wist je dat mensen elke dag meer dan een miljard uur aan video op YouTube bekijken? En wist je dat YouTube de 2de grootste zoekmachine is, na Google Search? Met meer dan 2 miljard mensen die elke maand YouTube gebruiken, biedt het platform geweldige advertentiemogelijkheden voor je merk.
Als jij een van die gebruikers bent die tijd op YouTube doorbrengt, moet je wel bekend zijn met de advertenties voor video’s die kunnen worden overgeslagen die verschijnen wanneer je een video bekijkt, maar dit is niet het enige type videoadvertentie-indeling op het platform, er zijn er veel mogelijkheden op Youtube Ads die u in uw voordeel kunt gebruiken om uw boodschap naar de juiste doelgroep te brengen. Van het stimuleren van merkbekendheid tot het stimuleren van e-commerceconversies – wat het doel ook is, er is altijd een YouTube-advertentie-indeling die u kan helpen uw doel te bereiken.
In dit bericht zullen we onderzoeken wat YouTube-advertenties zijn, de meest populaire YouTube-advertentie-indelingen en wanneer welk formaat te gebruiken. Laten we eens kijken naar de mogelijkheden en leren hoe u het meeste uit uw YouTube-advertenties kunt halen.
Wat zijn YouTube-advertenties?
YouTube-advertenties zijn advertenties die kunnen worden weergegeven vóór, tijdens, naast of na een video die gebruikers bekijken op het YouTube-platform. Hoewel YouTube een video-georiënteerd platform is, is er ook een mogelijkheid om uw publiek te bereiken met beeld- en tekstadvertenties. Dit brengt het neer op 2 opties:
- Videoadvertenties: dit zijn de preroll-advertenties die worden afgespeeld voordat de daadwerkelijke video wordt geselecteerd om te bekijken.
- Niet-videoadvertenties: dit zijn op afbeeldingen gebaseerde advertenties die aan de rechterkant van het scherm kunnen worden weergegeven terwijl de video wordt afgespeeld.
Beide indelingen, video- en niet-videoadvertenties, kunnen nuttige marketingtools zijn. Om te kiezen welke indeling u moet gebruiken, moet u een aantal dingen weten: uw doelgroep, het hoofddoel van de specifieke advertentiecampagne en welke indeling het beste aansluit bij wat u in uw advertentie wilt laten zien.
Verschillende YouTube-advertentie-indelingen
Nu is het tijd om te onderzoeken hoe video- en niet-videoadvertenties op YouTube werken, wanneer je ze kunt gebruiken en welke opties ze bieden.
YouTube InStream-advertenties
Dit zijn advertenties die voor, tijdens of na video’s op YouTube worden afgespeeld. Bovendien kunnen deze advertenties worden afgespeeld in het Google-videopartnernetwerk, dit zijn websites en mobiele apps van hoge kwaliteit. U kunt handmatig kiezen of u uw videoadvertenties wilt weergeven aan kijkers buiten YouTube.
De InStream-advertenties hebben twee opties:
- InStream-advertenties die niet kunnen worden overgeslagen: kijkers hebben niet de mogelijkheid om de advertentie over te slaan, de duur van deze advertenties is 15 seconden of korter. Deze indeling is geschikter wanneer het doel is om meer informatie over uw product of service te geven, omdat u hiermee uw bericht 15 seconden lang kunt uitzenden zonder te worden overgeslagen.
- InStream-advertenties die kunnen worden overgeslagen: na 5 seconden hebben de kijkers de mogelijkheid om de advertentie over te slaan of te besluiten de advertentie te blijven bekijken. Deze indeling is meer geschikt voor campagnes met een bepaald type conversiedoel, denk aan het genereren van leads, app-downloads of een verkoop. Zorg dat je in de eerste 5 seconden je kernboodschap overbrengt. De rest van de video kan worden gebruikt om meer diepgaande informatie uit te werken en te geven, aangezien de gebruiker ervoor moet kiezen om de advertentie te blijven bekijken als hij geïnteresseerd is.
In-feed YouTube-advertenties
Dit type advertentie kan identificeren waar uw publiek naar kijkt en uw advertentie strategisch in hun eigen feeds plaatsen, op deze manier zullen ze de advertentie bijna zonder kennisgeving zien vanwege de gelijkenis met de rest van de inhoud.
In-feed YouTube-advertenties verschijnen op de aanbevolen en startpagina’s van een kijker. Deze advertentie-indeling is geschikt om naamsbekendheid en merkoverweging op te bouwen door uw advertenties weer te geven aan gebruikers die op zoek zijn naar gerelateerde inhoud.
YouTube-bumperadvertenties
Een bumperadvertentie is een korte videoadvertentie van 6 seconden waarmee u meer klanten kunt bereiken en de naamsbekendheid kunt vergroten door een korte, gemakkelijk te onthouden boodschap te gebruiken. Bumperadvertenties zijn zichtbaar voor, tijdens of na de hoofdvideo. Het formaat telt geen videoweergaven aangezien deze worden geteld vanaf 10 seconden, dus perfect voor veel bereik.
Meestal werken bumperadvertenties goed in combinatie met andere langere videoadvertenties om de kernboodschap te versterken. Daarnaast zien we dat bumperadvertenties goed werken op mobiele apparaten, aangezien het formaat kort is, wat past bij het hoge tempo op mobiele telefoons.
YouTube Display-advertenties
Dit formaat bestaat uit een afbeelding die over het bovenste deel van uw scherm wordt geplaatst terwijl u een video op YouTube bekijkt of onder de aanbevelingskolom. Deze afbeeldingen bevatten vaak tekst en links waarmee kijkers kunnen doorklikken en een actie kunnen ondernemen, zoals het bezoeken van een specifieke website of het aanmelden voor een nieuwsbrief.
YouTube-masthead-advertenties
Youtube Masthead is een digitaal reclamebord dat op alle apparaten op de homefeed van YouTube wordt geplaatst. Het is het perfecte formaat voor als je een enorm bereik wilt genereren en zichtbaar wilt zijn op een premium en prominente plek op YouTube.
Deze voordelen brengen kosten met zich mee en merken moeten het budget hebben om dit te doen. Plaatsingskosten zijn afhankelijk van het land en de manier waarop u wilt bieden. U kunt bijvoorbeeld Cost-Per-Impression gebruiken, waarmee u een gereserveerd en vast aantal vertoningen krijgt die in de loop van uw campagne worden geleverd. Of u kunt gebruik maken van directe buy-in met kosten per uur, waarmee u een aandeel van 100% krijgt in de in aanmerking komende vertoningen van de YouTube-masthead tijdens de uren die u heeft gereserveerd. Over het algemeen beginnen deze budgetten vanaf € 30.000 per uur.
YouTube-advertenties bij Hide and Seek
Hopelijk heeft deze blog je een goed begrip en overzicht gegeven van de verschillende YouTube-advertentie-indelingen, hoe ze werken en welke zakelijke doelstellingen ze je kunnen helpen bereiken.
Als online marketingbureau helpen we je hier bij Hide and Seek graag om YouTube Advertising verder te verkennen en een strategie te creëren die bij je merk past. Als u contact wilt opnemen, kunt u onze contactpagina bezoeken. Een andere optie is het invullen van ons contactformulier hieronder!