
Channable organiseerde twee trainingsdagen voor hun officiële partners en daar wilden wij zeker niet ontbreken. We gebruiken Channable zeer regelmatig voor verschillende klanten en willen hierin de beste service kunnen bieden. Daarom vonden we het belangrijk om breed vertegenwoordigd te zijn tijdens beide trainingsdagen en zijn we 2 keer met drie Hide and Seek geeks afgereisd naar het Channable-kantoor te Utrecht.
Maar wie of wat is Channable eigenlijk?
Wel, Channable beschrijft zichzelf als volgt:
“We bieden een online tool aan die ervoor zorgt dat marketing agencies en online verkopers gemakkelijk hun producten kunnen aanbieden op marktplaatsen, vergelijkingssites en affiliate platformen.”
Om die producten uiteindelijk te kunnen aanbieden, heb je eerst een datafeed nodig en pas daarna kan je gebruik maken van Channable.
Wat is een datafeed?
Een datafeed is een bestand dat informatie bevat over verschillende producten. Een eenvoudige vorm van een datafeed is bijvoorbeeld een Google Spreadsheet met daarin verschillende kolommen, hierbij bevat elke kolom informatie over dat betreffende product. Bij kleding kan je bijvoorbeeld denken aan de volgende kolommen: naam, maat, prijs, beschrijving, url en afbeelding.
Wie kan Channable gebruiken?
Zoals eerder gezegd worden datafeeds veelal gebruikt voor producten als kleding. Maar je kan het zo gek niet bedenken voor welke producten/items/diensten een datafeed gebruikt kan worden. Denk aan vluchten van vliegtuigmaatschappijen, vacatures, boeken, films, hotels, zonnebrillen, etc.
Wat kan je met Channable?
Een datafeed is niet nodig om producten op je website te zetten, maar je kan een datafeed onder meer gebruiken wanneer je wil adverteren of producten wil aanbieden op verschillende marktplaatsen, vergelijkingssites en affiliate platformen. Denk aan bol.com, Google Shopping, Facebook, Instagram, Ebay, beslist.nl, Marktplaats, etc.
Channable zorgt er dus voor dat je via een bepaalde importmethode (Google Spreadsheet, Shopify, CSV-bestand, WooCommerce) je producten kan uploaden en deze uiteindelijk kan gebruiken op verschillende kanalen (Google Shopping, Bing Ads, bol.com, Facebook).
Maar wat doet Channable nu echt?
Elk kanaal heeft zijn eigen vereiste velden (maat, voorraad, kleur, EAN-code, etc) om uiteindelijk de producten juist te kunnen weergeven. Via Channable kan je per kanaal de juiste velden instellen die noodzakelijk zijn. Je maakt verschillende regels aan om de juiste data in de juiste velden te krijgen. Je kan Channable zien als een soort vertaler tussen je producten en een specifiek kanaal.
Regels, regels en nog eens regels
Een van de belangrijkste aspecten van Channable zijn regels. Via regels kan je namelijk verschillende velden invullen of aanpassen, producten uitsluiten, speciale labels meegeven en veel meer. Hieronder is een voorbeeld te zien van een geüploade datafeed met daarnaast een feed die verder is aangevuld door middel van regels.
In het veld custom_label_0 hebben we bijvoorbeeld de marge berekend van een product (aankoopprijs vs verkoopprijs). Zo kan je o.a. bepalen om een hogere CPC in te stellen voor producten waarbij er een hogere marge is of producten uitsluiten waarbij er een lagere marge is. Er zijn oneindig veel nuttige regels die we kunnen instellen om uiteindelijk tot de beste resultaten te komen.
Koppeling met Google Analytics
Daarnaast is het ook mogelijk om Channable te koppelen met Google Analytics. Door dit te doen heb je veel leuke en nuttige features. Je kunt bijvoorbeeld producten uitsluiten voor advertenties waar het conversieratio lager dan 1% ligt. Zo zorg je dat je geen geld besteed aan advertenties voor producten die niet goed verkopen.
Mogelijkheden met Google Search
Wanneer je een datafeed geüpload hebt en deze gevuld hebt met de juiste regels, kun je deze ook optimaal gebruiken voor Google Search campagnes. Ook dan zijn de mogelijkheden eindeloos, wij zijn enthousiast!
Deze dienst wordt steeds completer want sinds kort biedt Channable ook de sitelink- en prijsextensies aan. En ja hoor, deze testen we al volop!
Hide and Seek & Channable
Wij zijn heel blij dat we deze nuttige trainingen hebben kunnen volgen en hebben weer een heleboel bijgeleerd over de mogelijkheden van Channable. We nemen de informatie die we hebben geleerd mee tijdens de implementatie in ons dagelijks werk voor onze klanten. Daarvoor bedanken we Channable graag voor de fijne training en de behaalde certificaten.
Denk jij na het lezen van dit blog “hm, misschien moet ik iets met Channable?” Geweldig! Wij bekijken graag samen met jou hoe Channable voor jouw bedrijf de oplossing kan zijn.