Media-inkoop en -advies op maat

By 16 december 2022 Google Ads
Media-inkoop en -advies op maat

De tijd van traditionele media-inkoop ligt ver achter ons. Vandaag de dag zijn er meer opties dan ooit tevoren, als het gaat om platforms, advertentiemogelijkheden en media. Dat maakt het lastig om af te wegen welke optie precies geschikt is voor jou en jouw bedrijf. 

Agencies zijn vaak gespecialiseerd in een bepaald facet van de totale mix aan mogelijkheden, en adviseren hun klanten dan ook vaak vanuit dat narratief. Dit blog is bedoeld om je een eerste indruk te geven van wat er vandaag de dag allemaal mogelijk is qua media inkoop, en dat wij je gedurende het hele traject kunnen adviseren.

De mogelijkheden op het gebied van video en display

Zoals eerder gezegd: de mogelijkheden zijn oneindig. Maar om toch iets van structuur aan te brengen in de wirwar aan mogelijkheden, kunnen we onderscheid maken in 3 facetten:

  1. Google Display Netwerk (“GDN”): het netwerk van Google Ads, waar je door een account aan te maken op kunt adverteren.
  2. Directe inkoop bij publishers: je kunt aankloppen bij elke gewenste site die niet onder het GDN valt, om te kijken of je daarop kunt adverteren. Vooraf kom je een budget, looptijd en aantal impressies overeen. Vandaar directe inkoop.
  3. Demand-side platform (bijvoorbeeld DV360): een tool die zowel de inventory van punt 1 als punt 2 kunnen bereiken, als voorafgaand een deal met een specifiek netwerk of publisher is gesloten.Het systeem zorgt vervolgens door middel van real-time bidding dat de juiste boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment wordt getoond. Daarom wordt deze vorm van adverteren ook wel programmatic genoemd.

Goed om nog te benoemen: een publisher is een bedrijf dat inventory beschikbaar heeft waar advertenties op uitgeserveerd kunnen worden. (Dit kunnen meerdere websites zijn.)  FD Mediagroep is bijvoorbeeld een publisher. Als meerdere publishers vervolgens in een verzamelbak met andere publishers worden aangeboden, noemen we dat een network. Denk bijvoorbeeld aan Ad Alliance

Een vrouw die iets aanwijst op een papiertje

Pros en cons

Het GDN is een netwerk waar allerlei websites bij zijn aangesloten. Dit noemen we inventory. De kwaliteit van de inventory en targeting mogelijkheden bepalen hoe waardevol een netwerk is voor de adverteerder. Afhankelijk van het doel dat je nastreeft, zichtbaarheid of conversie, kan het GDN zeker bijdragen aan dat doel. 

Maar het GDN heeft ook z’n beperkingen: de inventory. Omdat het GDN zo enorm groot is, bereik je naast waardevolle sites en kanalen op YouTube, ook veel inventory die niet relevant is. Daarnaast is een andere beperking dat het GDN ook bepaalde inventory juist niet kan bereiken: de zogenoemde premium inventory. Deze inventory valt buiten het netwerk en moet dus apart ingekocht worden. In deze eerdere blog ging het specifiek over premium inventory. 

Premium inventory is vaak duurder van aard, maar kan bij de juiste keuze vaak kwalitatievere branding opleveren. Nadeel is wel dat als je van meerdere inventory gebruik wilt maken, je bij elke publisher of network apart een deal/afspraak moet maken. Het aangaan van deze deals en het controleren van deze taken neemt veel tijd in beslag en de interpretatie van de behaalde resultaten is ook niet altijd even makkelijk.

Om deals, optimalisatie en bereik over meerdere publishers/networks goed te kunnen beheren, raden we een DSP aan. Om gebruik te kunnen maken van een DSP dient wel eerst een licentie te worden afgenomen. Dit is een maandelijks bedrag en geldt voor een bepaalde periode — bijvoorbeeld 3 maanden. Met een DSP kun je zelfs Digital Out Of Home (“DOOH”)-schermen inkopen en opnemen in de mix aan services. Ook hierbij kunnen we je ondersteunen.

Personen op hun telefoon

Onze aanpak

In samenspraak met jou gaan we op zoek naar een goede mix aan services: zo kunnen we adviseren om al direct te gaan voor een specifieke publisher, network of DSP, of om daar nog even mee te wachten. Een andere vraag die we vaak stellen: heeft deze klant behoefte aan zo niche mogelijk bereik, of juist zo breed mogelijk bereik? Vaak adviseren we om in ieder geval een goed fundament neer te zetten met services die van oorsprong leveren, denk aan Google Ads (YouTube, Display/Discovery, Performance Max, Search) en Meta. We beginnen graag met de bekende services omdat we zo snel data en inzichten kunnen verkrijgen. Met deze inzichten kunnen we beter keuzes maken over waar we extra veel resultaat kunnen behalen. 

We zien dus vaak een situatie waarbij het niet gaat om of het ene platform of het andere platform, maar juist een combinatie van platforms, publishers en networks. Deze aanpak heeft als toegevoegde waarde dat het beschikbare budget zo effectief mogelijk wordt ingezet en dat we met de campagne zoveel mogelijk impact maken.

Een meeting rond een tafel

Waarom Hide and Seek?

Hide and Seek biedt als een van de weinige agencies een omnichannel-strategie aan, op maat. We bieden elke vorm van video en display adverteren aan, en ontzettend veel andere mogelijkheden. Dit doen we door direct contact met publishers en networks te onderhouden, en op de hoogte te zijn van de nieuwste tools/platforms van het moment (denk aan DOOH, of hyper local targeting). Met onze expertise en ervaring, zeker in de culturele vertical, kun jij de concurrentie te slim af zijn en bereik je precies de juiste mensen. 

In andere woorden: we ontzorgen je gedurende het hele proces. Van inkoop tot planning tot optimalisatie en alles daaromheen! Voor interesse, neem contact met ons op via het onderstaande contactformulier.

Wat je moet weten

Hopelijk zie jij net als ons de hoeveelheid aan interessante mogelijkheden als het gaat om media-inkoop. Voor de zekerheid zijn hier nogmaals de key takeaways:

  • Niet alle agencies zijn in staat om te adviseren over directe media-inkoop.
  • Op het gebied van video en display kun je simpel gezegd kiezen tussen het Google Display Netwerk, en alles daarbuiten.
  • Een publisher beheert specifieke inventory; een network bestaat uit meerdere publishers. 
  • Het beheren van meerdere networks en publishers, en het automatisch afstemmen van campagnes noemen we programmatic advertising. Dit gebeurt via een DSP.
  • Het GDN kan effectief zijn als het gaat om performance, maar is vanwege z’n omvang ook vaak minder relevant als het gaat om brand awareness.
  • Een premium plaatsingen geeft aan hoe kwalitatief en bekend een bepaalde publisher’s inventory is in relatie tot de doelgroep. 
  • Onze aanpak met betrekking tot directe media inkoop is op maat en daardoor effectiever.
  • Door met ons te werken ben je concurrenten te slim af en kun je gebruik maken van de nieuwste diensten en platformen.


    N I E U W S B R I E F

    A M S T E R D A M

    Admiraal de Ruijterweg 26
    1056 GJ Amsterdam
    020 215 9360

    E I N D H O V E N

    Frederiklaan 10E
    Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
    5616NH Eindhoven
    040 231 3360

    info@hide-and-seek.nl