
Remarketing Lists for Search Ads (RLSA), of Remarkting Lijsten voor Zoekadvertenties in het Nederlands, is een functie waarmee zoekcampagnes binnen Google AdWords zijn aan te passen op basis van historisch gedrag van een gebruiker. Hoewel Google deze functie midden 2013 beschikbaar heeft gemaakt voor alle Google AdWords gebruikers wordt het nog door relatief weinig adverteerders ingezet, mede doordat nog niet iedereen bekend is met deze functie. Wat zijn Remarketing Lists for Search Ads (RLSA)? En wat zijn goede strategieën om Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) toe te passen? We bespreken het in dit artikel.
Wat zijn Remarketing Lists for Search Ads (RLSA)?
De term Remarketing is vooral bekend vanuit Display Advertising en is één van de diensten die Hide and Seek aanbiedt. Met deze krachtige vorm van targeting wordt bedoeld dat u uw advertenties kunt tonen aan specifieke gebruikers die eerder uw website hebben bezocht. Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) is een vergelijkbare functie. Het grote verschil is uiteraard dat Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) van toepassing is op zoekcampagnes en niet op Display. Met Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) kunt u uw zoekcampagnes binnen Google AdWords aanpassen voor mensen die eerder uw website hebben bezocht en uw advertentietekst, biedingen of targeting afstemmen wanneer deze gebruikers nogmaals gaan zoeken op Google. Welke verschillende strategieën u hier kunt hanteren zullen we hieronder bespreken.
Wat zijn goede strategieën voor Remarketing Lists for Search Ads (RLSA)?
Iedere adverteerder heeft andere doelstellingen en zal Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) op een andere manier willen gebruiken. We sommen hier acht strategieën op hoe u Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) binnen Google AdWords kunt inzetten die u kunnen helpen om uw doelstelling te bereiken:
- Bod aanpassen: er zijn verschillende scenario’s denkbaar waarbij u het bod op een zoekwoord wilt aanpassen. Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) maakt dit mogelijk. Zo kunt u het bod naar boven aanpassen voor gebruikers die in het verleden al een aankoop hebben gedaan, gebruikers die zijn afgehaakt in het winkelmandje, of wanneer nieuwe gebruikers juist belangrijk zijn.
- Advertentietekst aanpassen: pas uw advertentietekst aan voor nieuwe gebruikers ten opzichte van bestaande gebruikers. Een anders voorbeeld is dat u gebruikers die zijn afgehaakt in het winkelmandje een extra korting wilt aanbieden of wilt wijzen op uw voordelen ten opzichte van anderen. Ook kunt u een generieke advertentietekst aanpassen naar een specifieke tekst aan de hand van een bepaald gedeelte van de website dat een gebruiker heeft bezocht.
- Bieden op brede(re) zoekwoorden: in plaats van bijvoorbeeld een bod of advertentietekst aan te passen kunt u er ook voor kiezen om alleen mee te bieden in de veiling wanneer een gebruiker op de Remarketing lijst voorkomt. Dit kan bijvoorbeeld van toepassing zijn wanneer de brede, generieke zoekwoorden in de markt te duur en niet-rendabel zijn. Met Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) kunt u alleen meebieden wanneer gebruikers eerder op uw website zijn geweest en dus met uw bedrijf bekend zijn. Op deze manier kunnen deze brede en duurdere zoekwoorden alsnog rendabel zijn.
- Zoekwoorden met dubbele betekenis: vergelijkbaar met de vorige strategie. Wanneer een zoekwoord een dubbele betekenis heeft, kunt u ervoor kiezen om alleen mee te bieden in de veiling wanneer een gebruiker eerder uw website heeft bezocht en dus voorkomt op de Remarketing lijst. Zo voorkomt u irrelevante vertoningen van uw advertentie en bevordert u de Click-Through-Rate (CTR) van het betreffende zoekwoord.
- Bieden of bod aanpassen rondom concurrentie: een campagne met zoekwoorden rondom concurrentie is een veelgebruikte strategie binnen Zoekmachine Marketing (SEA). U kunt ervoor kiezen uw bod aan te passen, of zelfs alleen mee te bieden op concurrerende zoekwoorden wanneer een gebruiker eerder uw website heeft bezocht en dus voorkomt op de Remarketing lijst. Denk hierbij aan gebruikers die het winkelmandje hebben verlaten en vervolgens zoeken naar concurrerende partijen. Ook zou u de advertentietekst aan kunnen passen voor deze gebruikers.
- Andere landingspagina: laat een gebruiker landen op een voor de gebruiker specifiekere landingspagina. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld de pagina voor mannen schoenen heeft bezocht, en in een later stadium op Google zoekt naar schoenen kunt u deze persoon met Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) laten landen op een pagina voor mannen schoenen in plaats van op de algemene pagina voor schoenen. Of misschien wilt u gebruikers de eerste keer laten landen op een pagina met extra informatie of uitleg over uw product of bedrijf, maar wanneer ze u website al hebben bezocht wilt u ze laten landen op een pagina die zich meer richt op aankoop.
- Cross- en up-sell: bestaande klanten zijn al bekend met uw bedrijf en website. Met Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) kunt u bijvoorbeeld uw biedingen aanpassen wanneer een gebruiker op zoek gaat naar een ander product dat u aanbiedt, of naar een accessoire voor het product dat deze gebruiker eerder gekocht heeft.
- Uitsluiten: in plaats van Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) te gebruiken om bijvoorbeeld het bod, advertentietekst of targeting af te stemmen op de gebruiker kunt u Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) ook gebruiken om deze gebruikers juist uit te sluiten. Wanneer bijvoorbeeld gebruikers op uw website een eenmalige conversie kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld een aanmelding, dan kunt u de gebruikers die deze conversie hebben uitgevoerd uit sluiten wanneer zij nogmaals op Google zoeken naar een van uw zoekwoorden. Dit voorkomt een irrelevante klik, in dit geval heeft de gebruiker zich namelijk al aangemeld, waarmee u kosten kunt besparen.
Houdt er rekening mee dat Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) een lijstgrootte van 1000 unieke abonnees vereist, waar dat bij een traditionele Remarketing lijst 100 is. Sommige van de bovenstaande strategieën vereisen een duplicatie van een campagne of advertentiegroep. Hierbij is het belangrijk om de betreffende Remarketing lijst die wordt ingezet uit te sluiten in de oorspronkelijke campagne of advertentiegroep. Op deze manier kan onderlinge concurrentie worden voorkomen en zal de juiste campagne of advertentiegroep voor u actief zijn in de veiling. Hoe u Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) kunt instellen binnen Google AdWords kunt u lezen op de support pagina van Google.
Adverteren met Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) bij Hide and Seek
Wilt u meer informatie over adverteren met Remarketing Lists for Search Ads (RLSA), wilt u kijken welke strategie voor uw bedrijf het meest geschikt is, of heeft u andere vragen? Neem dan direct contact met ons op! Hide and Seek helpt u graag met adverteren met Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) binnen Google AdWords.