Jouw product gratis op Google Shopping: wij vertellen je hoe

By 29 april 2020 mei 8th, 2020 Adverteren, Google Shopping
e-commerce als belangrijkste verkoopkanaal

De huidige crisis heeft de retail sector hard geraakt. Ondanks dat winkels in Nederland niet dicht hoeven, blijven veel klanten weg. Mensen gaan de straat namelijk niet op als het niet nodig is, ze bestellen liever al hun benodigdheden online. Hierdoor is e-commerce voor veel winkeliers van de een op de andere dag het belangrijkste verkoopkanaal geworden. Deze omschakeling is niet voor iedereen even makkelijk. Iets wat zeker geldt voor kleinere winkeliers die geen enorm online marketing budget tot hun beschikking hebben. Daarom biedt Google nu hulp, door een plan te versnellen waar ze al enige tijd mee bezig waren: het uitrollen van gratis Google Shopping plaatsingen.

organische-plaatsingen-in-Google-Shopping

Kostenloos bereik op Google Shopping

Vorig jaar al heeft Google aangekondigd bezig te zijn (in de VS) met nieuwe manieren om producten uit datafeeds weer te geven als gratis resultaten op platforms van Google. Hierdoor zouden er nieuwe, meer uitgebreide zoekresultaten kunnen worden weergegeven op basis van productfeeds. Eind april is aangekondigd dat dit proces versneld zal worden en uitgebreid wordt met nieuwe, gratis plaatsingen op Google Shopping.

Dit betekent concreet dat het Google Shopping-tab in de zoekmachine voornamelijk zal bestaan uit kostenloze resultaten. Boven en onderaan de pagina zullen er nog een aantal plekken beschikbaar zijn voor betaalde advertenties. Dit is slechts een klein deel van de beschikbare ruimte. De kostenloze resultaten zullen worden gevuld met producten van deelnemende, geindexeerde verkopers (zoals nu ook de organische resultaten op Google Search geindexeerde websites zijn). Het Google Shopping-tab zal hierdoor qua opbouw en structuur meer gaan lijken op de resultaten pagina van Google Search: een klein gedeelte wordt gereserveerd voor advertenties, en de rest is ‘organisch’.

Google-Shopping-zal-qua-structuur-gaan-lijken-op-Google-Search

Door zichtbaar te zijn in deze onbetaalde, organische resultaten, kan ook jouw product gevonden worden tijdens de vele miljoenen zoekopdrachten die iedere dag op Google worden uitgevoerd. En help je de consument jouw product te ontdekken tijdens een online shopping spree.

Wanneer je al adverteert op Google Shopping

Wanneer je al adverteert op Google Shopping, betekent dit dat je direct in aanmerking komt voor de nieuwe organische resultaten. Jouw producten kunnen op nog meer plaatsingen in Google zichtbaar worden. Daarnaast is dit een kans om ook producten waar je op dit moment misschien niet mee adverteert, toe te voegen aan de productfeed. Zo kun je plaatsingen realiseren voor je gehele productvoorraad, en niet alleen voor de top categorieën of -producten. Met de top-sellers kun je nog steeds adverteren op de daarvoor beschikbare ruimte: de overige producten kun je kostenloos laten zien op de Google Shopping tab.

Wanneer je nieuw bent bij Google Shopping

Als je nieuw bent bij Google Shopping, zijn een Google Merchant Center account en een hierin geüploade productfeed de enige vereisten. Hierbij is het belangrijk dat zowel het Merchant Center account als de productfeed goed worden opgezet. De kwaliteit van je feed en van de productinformatie die je daarin weergeeft, zal namelijk uiteindelijk bepalen of jouw producten op de nieuwe plaatsingen worden weergegeven. Een kwalitatieve feed is dus cruciaal.

Voor de update is het niet noodzakelijk om ook betaalde Google Shopping advertenties te (gaan) draaien op Google Search. Mocht je hier op termijn toch mee aan de slag willen, dan staat je productfeed al klaar en zijn betaalde advertenties nog maar een kleine moeite.

Wanneer kunnen we aan de slag?

De update van Google verschijnt eerst in de Verenigde Staten. Daarna zal deze ook langzaam in andere landen worden uitgerold. Google verwacht dat de update voor het einde van het jaar wereldwijd beschikbaar is. Wij moeten dus nog even geduld hebben. Als bekend is wanneer deze update beschikbaar is in Nederland, lees je het hier meteen!

Maak gebruik van deze unieke kans

Wij helpen je graag met alle benodigde voorbereidingen en met het optuigen van je productfeed en de organische plaatsingen. Zodat ook jouw verkoop kan profiteren van de kansen die Google Shopping biedt.

Heb je vragen over hoe jij je voor kunt bereiden op deze update? Of over hoe je ook nu al Google Shopping advertenties in kunt zetten om je e-commerce verkoop te verhogen? Neem direct contact met ons op, we helpen je graag!

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E,
1021 JT, Amsterdam
06 18333789

E I N D H O V E N

Kastanjelaan 400,
5616 LZ Eindhoven
06 55153452

info@hide-and-seek.nl