Hoe bereid je zoekcampagnes voor voor tijdens de feestdagen van 2022?

By 11 november 2022 Google Ads
Cyber Monday!

November staat voor de deur: de pompoen-kruid-latte-siropen zijn weer op voorraad, de bladeren vallen van de bomen net zo snel als ons vitamine D-niveau. Het zonnige weer laat ons in de steek tot het volgende jaar. 

Gelukkig is dit seizoen gevuld met een van de beste feestdagen van het jaar, zulke feestdagen dat velen van ons beginnen te tellen “dagen tot aan kerst” terwijl we zandkastelen bouwen op een strand of voortdurend nadenken over welke aankopen op Cyber Monday moeten worden gedaan (*hoest kuch*, een Oculus Quest VR headset en een Dyson Airwrap).

Tijdens de feestdagen schreeuwt iedereen, bewust of onbewust “Black Friday, Cyber Monday, kerst – take my money now!”. Vandaar dat marketeers deze drukke tijd van het jaar optimaal moeten benutten. Dus, hoe maak je van online zoekers echte klanten? Waar moet je beginnen? Wat zijn de beste manieren en strategieën om uw verkopen beter te stimuleren dan die van de concurrenten? Lees verder en deze korte gids navigeert u door een geschikte Google Search-strategie voor de feestdagen.

Gebruik Google Ads Insights

Vanwege de vroege shoppers kan Google Ads Insights voorspellingen laten zien over welke producten/diensten gerelateerd aan uw bedrijf trending zullen zijn in Google Search. Met deze gegevens kunt u de periode (Cyber Monday of andere feestdagen) en het volume van de vraag naar uw product of dienst inzichtelijk maken en hierop inspelen. De tool helpt om budgetten te bepalen en advertenties in te plannen.
Met deze gegevens kunt u de periode (Cyber Monday of andere feestdagen) en het volume van de vraag van het onderwerp begrijpen. Daarnaast helpt dit om beslissingen te nemen over het bepalen van budgetten en het plannen van advertenties.

Search trends example

Gebruik de Prestatie Planner

Aangezien de voorspellingen van de Prestatie Planner altijd actueel zijn en de seizoensgebondenheid van gegevens worden meegenomen, is het handig om deze Planner te gebruiken. Bijvoorbeeld om de prestatieverwachting van uw campagnes te bekijken of de effecten van bepaalde seizoenen op deze prestaties te voorspellen (klikken, conversie percentages, enz). Hier kan je vervolgens op inspelen door bijvoorbeeld het budget aan te passen tijdens verschillende seizoenen.

Feestelijke afbeeldingen uploaden

Relevante afbeeldingen zijn erg belangrijk, zeker wanneer er seizoensgebonden evenementen plaatsvinden. Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit met levendige kleuren. Maak bijvoorbeeld met kerst gebruik van de kleuren groen, rood en goud of neon kleuren voor Cyber Monday – je begrijpt het idee. Zo trekt u niet alleen aandacht van de zoekers die sneller zullen klikken maar ook wordt de kans groter dat uw advertentie getoond wordt door Google bij relevante zoekopdrachten.

Geef informatie over verzending en werktijden

Het specificeren van verzendopties, looptijden en locaties is een ander belangrijk onderdeel dat niet mag worden vergeten. Vooral de last-minute holiday shoppers zoeken de snelste bezorg mogelijkheid om ervoor te zorgen dat ze toch nog op tijd hun cadeautjes binnen hebben. Het liefst wil men in een oogopslag kunnen zien waar ze aan toe zijn, bijvoorbeeld door het vermelden van: bestelling geleverd voor 22u, levering volgende dag, gratis retourneren, 60 dagen retourneren, gratis levering in Nederland enz. Bovendien kan het opnemen van informatie over openingstijden van fysieke winkels ook helpen om bezoeken aan fysieke winkels te verhogen.

Shopping cart

Bied kortingen en uitverkoop aan

Voor veel mensen is het best een pittige periode, de hoge inflatie, gas- en energierekening… ga zo maar door. Veel mensen zullen daarom proberen te besparen waar het maar kan. Om ervoor te zorgen dat men uw product of dienst kiest en niet die van de concurrent, kan u hen aanmoedigen met aanbiedingen. Doe een uitverkoop, voeg een promotiecode toe, voeg cadeaus toe bij een aankoop, stel een bundelkorting voor, er zijn vele mogelijkheden. Wat ook erg kan helpen is het toevoegen van “tijdsdruk”, bijvoorbeeld “nog 72 uur tot het einde van de uitverkoop”, zo creëer je urgentie bij je potentiële klant om de producten direct aan te schaffen. Door de vele concurrentie in deze feestmaanden kunnen zulke acties het verschil maken tussen u en de concurrent.

Vang die winkelwagenverlaters

Meer dan ooit voegen shoppers artikelen toe aan hun winkelwagen, maar verlaten dan de website zonder uiteindelijk een aankoop te doen. Het kan dat shoppers vertrekken omdat ze het totaalbedrag van hun winkelwagentje vergelijken met dat van andere websites of dat men nog niet klaar is met alle producten in de winkelwagen stoppen en het vervolgens vergeten af te maken, en er zijn nog veel meer redenen. Maar ook op deze website verlaters kan je inhaken! Namelijk door middel van remarketinglijsten. Creëer een remarketing lijst van alle “winkelwagenverlaters” en bereik ze opnieuw met remarketing advertenties. Zo herinner je de shoppers aan je merk, producten of diensten en kan de sale hopelijk alsnog gemaakt worden.

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E
1021 JT Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl