was successfully added to your cart.

Winkelmand

Het belang van goede tracking

Het-belang-van-goede-tracking

“Meten is weten” is een bekend gezegde onder alle marketeers. Maar weet jij waarom het zo belangrijk is om vooraf goed na te denken over hoe je de tracking op jouw website instelt? Met een goede tracking verhoog je de kwaliteit van je Google Analytics statistieken, en krijg je een beter inzicht in wat er op de website gebeurd. In het geval van “meten is weten” moet je dus wel de juiste gegevens meten.

Misschien heb je nu de vraag. Wat is tracking? Tracking betekent letterlijk volgen. Met behulp van tracking wordt website informatie verzameld en de activiteiten van een bepaalde gebruiker gevolgd. Met een goede tracking is het mogelijk om alle marketing- en salesprocessen met elkaar te verbinden. Het is mogelijk om inzicht te krijgen in de activiteiten op je website, en het is mogelijk om specifieke conversies te meten. Een conversie is een doel die je wilt behalen zoals een aankoop op de website, het invullen van een contactformulier of het inschrijven op de nieuwsbrief.

Google Tag Manager

Google Tag Manager is een hulpmiddel van Google. Door de code van jouw Google Tag Manager Account op de website te plaatsen, en Google Analytics hieraan te koppelen is het mogelijk om alle marketing- en sales gegevens door te sturen naar Google Analytics. Het is bijvoorbeeld mogelijk om speciale events aan te maken. Het afspelen van een video, de scrolldiepte op de pagina en zelfs de klik op een bepaalde knop kan je met behulp van een event meten. Ook is het mogelijk om een timer in te stellen. Met deze timer kan je na een aantal seconden/minuten op een pagina een popup tonen om te vragen of ze zich willen inschrijven voor de nieuwsbrief.

Niet alleen is het mogelijk om deze events door te sturen. Ook is het mogelijk om hier een conversie van te maken. Alle instellingen die je maakt in Google Tag Manager kun je dus doorsturen naar verschillende platformen.

Een veelgebruikt platform is Google Analytics. Daarnaast is het ook mogelijk om belangrijke conversies te sturen naar bijvoorbeeld Facebook of Google Ads. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld een Hotjar of een andere custom code als een stukje Javascript via Google Tag Manager op de website te plaatsen.

Kortom met behulp van Google Tag Manager kan je zelf:

  • Alle online marketing en sales tools koppelen met jouw website.
  • Snel handelen in plaats van telkens stukjes code op de website te plaatsen. Dit kan allemaal in Google Tag Manager
  • In een oogopslag precies zien waar de code naartoe gestuurd wordt en wat je meet. Hierdoor blijft het ook overzichtelijker.
  • Alle activiteiten, zoals een klik op een knop, het verzenden van een formulier, een online aankoop, meetbaar maken en duidelijk aflezen in Google Analytics.
  • Zelf custom codes op de website plaatsen.

Google-Tag-Manager-Tracking

Google Analytics

Nadat je Google Tag Manager hebt gekoppeld aan Google Analytics is het mogelijk om alle informatie naar Google Analytics te verzenden en uit te lezen. Maar wat is Google Analytics precies? Google Analytics is een tool van Google die alle gegevens van een website duidelijk weergeeft. De gegevens geven een duidelijk beeld van de bezoekersstroom over de website, waar de bezoekers vandaan komen, en alle pagina’s die op de website zijn bezocht

Google kan alle activiteiten die gemeten worden, inzichtelijk maken. Met Google Analytics meet je precies wat er op de website gebeurt. Met de juiste inzichten en tracking kun je optimaal analyseren. Deze resultaten zijn belangrijk en noodzakelijk om campagnes, de website of de webshop verder te optimaliseren.

>Tracking-analyseren-in-Google-Analytics

Tracking gebruiken voor betere marketing.

Het is belangrijk om datgeen wat voor jouw bedrijf belangrijk is goed meetbaar te maken. En door het verkeer van de website te analyseren krijg je belangrijke informatie die tot nieuwe inzichten leiden. Deze inzichten kun je gebruiken voor betere marketingresultaten.

Wanneer een bezoeker op jouw website meerdere stappen moet doorlopen voordat de conversie plaatsvindt, dan is het met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics mogelijk om te zien bij welke stap bezoekers afhaken. Dan weet je welke pagina je moet optimaliseren.

Daarnaast is het mogelijk om specifieke doelgroeplijsten aan te maken. Denk bijvoorbeeld aan iedereen die op een bepaalde button heeft geklikt, een specifieke pagina heeft bezocht, of een leadformulier heeft ingevuld. Je kan het zo gek niet bedenken, of je kan het meten en instellen. Duizelt het je al? Dat is niet gek, er zijn zoveel mogelijkheden die je nieuwe inzichten geven, dat je af en toe wel wat hulp kunt gebruiken van een specialist op dit gebied.

Hide and Seek

Wil je meer informatie over tracking, wil je je Google Tag Manager optimaal laten instellen, heb je hulp nodig met Google Analytics of heb je andere vragen? Neem dan direct contact met ons op! Hide and Seek helpt je graag met al jouw tracking vragen.

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E
1021 JT Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl