was successfully added to your cart.

Winkelmand

Het nieuwe Google Analytics 4: de voordelen op een rij

By 22 oktober 2020 oktober 23rd, 2020 Analytics, Geen onderdeel van een categorie
Google_Analytics-4

Google heeft op 14 oktober een nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd: Google Analytics 4. Deze nieuwste update van Google Analytics is voor iedereen cruciaal om te implementeren wil je door middel van data je online campagneresultaten verbeteren. In het kort op een rijtje wat Google Analytics 4 inhoudt:

  • Nieuwe, voorspellende inzichten.
  • Volgt gebruikers op verschillende apparaten in uitgebreide klanten rapporten.
  • Gedetailleerde datacontrole mogelijkheden.
  • Diepere integratie met Google Ads.
  • Nieuwe waardevolle data inzichten om beter voorbereid te zijn op de toekomst.

Google_Analytics_new_reporting

Nieuwe rapporten binnen Google Analytics 4. (afbeelding van: Google)

Google Analytics 4 is een uitbreiding van de App + Web-property die vorig jaar werd gelanceerd. Deze property was de eerste grote stap naast de ontwikkeling van Universal Analytics.

Voorspellende statistieken

Ondanks dat machine learning, aangedreven inzichten in Analytics, al een tijd beschikbaar is kunnen de nieuwe inzichten en voorspellingen van Google Analytics 4 marketeers automatisch waarschuwen voor trends. Denk aan trends als een stijgende vraag naar een product die jij als organisatie verkoopt. Ook kunnen resultaten voorspelt worden, zoals verlooppercentages en potentiële inkomsten die een bedrijf kan verdienen in een bepaald segment van klanten. Al deze inzichten kunnen helpen om beter te anticiperen en in te spelen op de acties die klanten uitvoeren. Daarnaast kan je ervoor kiezen je te concentreren op doelgroepen met een hogere waarde in de marketing activiteiten.

Google_Analytics_predictive_metrics

Een voorbeeld van voorspellende statistieken in Google Analytics 4. (Afbeelding van: Google.)

Klanten rapporten

Eén van de opvallende verschillen tussen Universal Analytics en het nieuwe Analytics 4 is de manier waarop de klanten rapportages zijn georganiseerd. In alle rapporten zijn nieuwe waardevolle toevoegingen gemaakt en georganiseerd rondom de cyclus van de klant. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke kanalen nieuwe klanten genereren in het gebruikers acquisitie rapport. Vervolgens kun je het engagement- en retentie rapport gebruiken om te zien welke acties klanten uitvoeren op je website . Daarnaast is het ook mogelijk om te zien of ze bij een bedrijf/organisatie blijven hangen nadat ze een actie hebben uitgevoerd of een aankoop hebben gedaan.

Met behulp van deze nieuwe rapporten kun je een completer beeld krijgen van hoe klanten op verschillende apparaten en kanalen omgaan met je organisatie/bedrijf. Ook is het mogelijk om je eigen gebruiker-ID op te geven of om Google-signalen in te schakelen. Zo worden gebruikers die verschillende apparaten gebruiken ontdubbelt in de rapportage en advertentie targeting. Dit draagt bij tot meer nauwkeurige rapportages.
Gedetailleerde datacontrole
Google Analytics 4 bevat opties om adverteerders te helpen voldoen aan de AVG-regelgeving(GDPR). Dit kan met behulp van de gedetailleerde bedieningselementen voor gebruikersgegevens. Met behulp van de toestemming modus kan de site toestemming vragen aan een gebruiker om analytische gegevens te verzamelen. Zo kan er een onderscheid gemaakt worden voor het aanmelden voor analytics en advertenties.

Daarnaast zijn de mogelijkheden voor het verwijderen van gegevens ook verbeterd. Je kunt nu voldoen aan een verwijderingsverzoek van de gebruiker, zonder hiervoor meer gegevens dan nodig is te verwijderen. Deze verwijder functie bevat een voorbeeldmodus waarmee je de gegevens die je wilt verwijderen kunt verifiëren.

Google_Analytics_data_deletion_controls

Een verzoek tot verwijdering van gegevens maken binnen Google Analytics 4. (Afbeelding van Google.)

Verbeterde integratie Google Ads

Marketeers kunnen met de verbeterde doelgroep integratie met Google Ads, doelgroepen opbouwen van de bezoekers op de eigen website en in de eigen app. Een gebruiker kan op één van de doelgroep lijsten komen door een actie op het internet uit te voeren. Denk aan acties zoals het doen van een aankoop op de website of in de app. Alle lijsten worden automatisch bijgewerkt. Gebruikers na het doen van bijvoorbeeld de aankoop van andere lijsten verwijderd zodat ze je ze niet opnieuw target in de advertenties. Dit maakt het efficiënter om campagnes te beheren.

Een voorbeeldrapport van de verbeterde integratie, van Google Ads in Google Analytics 4, is een rapport met acties van betrokken Youtube-weergaven die zowel in de app als op het internet plaatsvinden.

Google_Analytics_YouTube_EVC_report

Rapport van de Youtube-weergave advertenties: bijhouden van meerdere netwerken, Google Zoeken en Google Display. (Afbeelding van Google.)

De toekomst

Google verwacht dat de gegevens schaarsheid de nieuwe norm zal worden wanneer cookies van derden worden geblokkeerd. Cookies van derden, oftewel 3rd party cookies, zijn cookies van andere websites, deze worden voornamelijk voor advertentie doeleinden gebruikt. Safari en Firefox hebben deze cookies al in de ban gedaan. Vanaf 2022 zal ook Google Chrome deze cookies blokkeren. Door deze update zal de focus meer gaan liggen op het gedrag van de bezoeker.

Google Analytics 4 biedt een completer cross-channel overzicht van de bezoeker en zet deze om in informatie voorspellende marketing functies. Zo is het mogelijk om meer efficiënte inzichten te krijgen en om hierop te reageren. Op deze manier kan Google Analytics meer informatie verzamelen over de andere kanalen die anders weg vallen wanneer de 3rd party cookies worden geblokkeerd.

Google Analytics 4 is beschikbaar zodra een nieuwe property in het account wordt opgezet. Universal Analytics blijft daarnaast ook beschikbaar voor gebruik. Google raadt site-eigenaren aan om beide propertytypen in te stellen en deze parallel uit te voeren. De ontwikkelingen en nieuwe functies voor Google Analytics zullen gericht, en een aanvulling zijn op Google Analytics 4. Benieuwd naar wat deze nieuwe update van Google Analytics kan betekenen voor jouw business? We informeren je graag hoe jij je kan voorbereiden op de toekomst door middel van Google Analytics 4.

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E
1021 JT Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl