
Bij adverteren op Google Ads komt een hoop kijken; het opzetten van campagnes, het kiezen van de juiste biedstrategie, de juiste zoekwoorden en de beste budgetten. Maar iets wat regelmatig vergeten wordt zijn de advertentieteksten. De teksten in advertenties zijn super belangrijk, vooral omdat dit uiteindelijk is wat de daadwerkelijk klant te zien krijgt. Vaak worden deze teksten eenmalig bedacht en ingezet terwijl het juist goed is om deze teksten zo relevant mogelijk te houden. Gelukkig is er een systeem waarmee je je ads relevant kan maken/ bijhouden en die ga ik met je doornemen in deze blog. Na het lezen van deze blog kan jij de beste advertentieteksten schrijven en weet je welke hulpmiddelen je hiervoor kan gebruiken!
Er zijn 8 tekst componenten die belangrijk zijn om terug te laten komen in je advertenties. Deze 8 componenten zijn 1) Focus op Zoekwoord, 2) Kenmerken, 3) Voordelen, 4) Prijsvergelijking, 5) Merkgerelateerd, 6) Sociaal Bewijs, 7) Call to Action en 8) Voordeel op Concurrenten. Je kan er zelf voor kiezen om al deze componenten terug te laten komen in één advertentie of verschillende advertenties te maken waar bijvoorbeeld 3 van deze componenten vaker in terugkomen. Maar laten we eerst kijken naar wat elk van deze componenten precies inhoudt:
Focus op Zoekwoord
In een advertentiegroep geef je altijd zoekwoorden op. De advertentie die bij deze advertentiegroep wordt gemaakt moet een aantal van deze zoekwoorden bevatten want dit verhoogt de relevantie van je advertentie en daarmee de kwaliteitsscore . Heb je bijvoorbeeld een advertentiegroep met zoekwoorden als: chocolade kopen. Dan is het belangrijk om ook een kop in je advertentie te hebben met: Chocolade Kopen, Heerlijke Chocolade Kopen, etc. Ook geeft Google Ads de mogelijkheid om zoekwoorden in te voegen in een advertentie. Hiermee kan je advertenties automatisch updaten met zoekwoorden in je advertentiegroep. Zie hieronder een voorbeeld.
Kop: Koop {KeyWord:Chocolade}
Kenmerken
Geef altijd kenmerken op van je product of dienst in je advertentietekst. Zo krijgt de klant eenvoudig een overzichtelijk en beter beeld van wat je aanbiedt. Heel relevant in een advertentie want als de klant meteen ziet wat de belangrijke kenmerken van jouw product zijn, kan de klant meteen zien of dit product relevant is voor hem/ haar. Denk bijvoorbeeld aan koppen zoals: Geproduceerd in Europa, Op Maat Gemaakt, Professionele Stylisten, Hoogopgeleide Medewerkers.
Voordelen
Vaak worden de voordelen en de kenmerken van een product/ dienst in een advertentietekst door elkaar gehaald. Zorg ervoor dat je zowel kenmerken als voordelen van je product/ dienst kan noemen. Kenmerken zijn componenten die echt gerelateerd zijn aan jouw product of dienst. Voordelen zijn componenten waarmee je de klant laat zien wat het voordeel is van het bestellen van een product bij jou. Denk bijvoorbeeld aan koppen als: Gratis Verzending, Betalen met Klarna, Binnen 2 Werkdagen in Huis.
Prijsvergelijking
Met prijsvergelijking wordt bedoeld wat het prijsvoordeel is van het kopen van een product/ dienst bij jouw bedrijf ten opzichte van het kopen van dit product of deze dienst bij een ander bedrijf. Uiteraard handig om mee te nemen in je advertentietekst, want hierdoor ziet jouw potentiële klant in één oogopslag dat bij jouw bedrijf bestellen een goede keuze is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan koppen als: Al vanaf €25,-, 10% Korting, 20% Goedkoper dan in de Winkel. Hiermee geef je meteen een aantrekkelijke inkijk in de prijzen van jouw producten/ diensten.
Merkgerelateerd
In een advertentie wil je laten zien wie jij bent als bedrijf en daarom voeg je merkgerelateerde componenten toe. Uiteraard noem je in je advertentie je eigen merknaam maar ook kan je andere dingen vermelden die jouw bedrijf uniek maken. Denk bijvoorbeeld aan: Hoge Kwaliteit, De Specialist in Chocolade, Al 10 Jaar Ervaring. Neem in dit component altijd de USP’s (unique selling points) mee die je als bedrijf hebt.
Sociaal Bewijs
Potentiële klanten hebben graag zekerheid. Het liefst kopen ze iets met zoveel mogelijk kans op succes en vaak kijken ze hiervoor naar reviews van klanten die al eerder besteld hebben. Een soort sociaal bewijs dat een product/ dienst de moeite waard is. Ook dit wil je meenemen in je advertentietekst. Heb je veel reviews? Krijg je gemiddeld een hoog cijfer? Zijn er bepaalde erkenningen of keurmerken die je hebt? Neem het allemaal mee! Denk bijvoorbeeld aan teksten als: Klantbeoordeling 9, 700+ Reviews, Webshop Keurmerk. Zo geef je potentiële klanten een extra stukje vertrouwen in jouw merk en website.
Call to Action
Uiteindelijk is het waarschijnlijk je doel om conversies binnen te halen en dus dat je daadwerkelijk dingen verkoopt. Daarom is het van belang om je potentiële klant hier ook tekstueel toe aan te zetten. Dit kan door het invoegen van een Call To Action in je advertentietekst: Bestel Nu, Maak nu een Afspraak, etc. Ook kan je ervoor kiezen om je potentiële klant een gevoel van urgentie mee te geven in een Call To Action. Denk dan aan termen als: Op = op, Nog 3 dagen Korting, Bijna Uitverkocht. Wanneer een klant urgentie voelt wordt de neiging groter om meteen een aankoop te doen.
Voordeel op Concurrenten
Helaas zijn we vaak niet de enige op de markt die een bepaald product aanbieden. Het verschilt natuurlijk per branche hoeveel concurrentie er actief is maar in de meeste gevallen is er sprake van verschillende aanbieders van dezelfde soort producten. Dit betekend dat de klant een keuze moet maken tussen jouw bedrijf en alle andere aanbieders. Om dit voor elkaar te krijgen wil je de klant laten zien waarom ze voor jou moeten kiezen boven deze andere aanbieders. Dit kan je doen door je voordeel over andere concurrenten in je advertentietekst te zetten. Denk aan: Beste Prijs van NL, Snelste Levering, Montage door Vakmensen. Hierin is het belangrijk dat je goed weet wat je beter doet dan je concurrent, lever jij veel sneller of is je prijs lager? Neem dit aspect dan mee in je teksten.
In een Responsieve Zoek Advertentie kunnen 15 headlines, dus er is ruimte genoeg om met al deze componenten aan de slag te gaan. Pas jij al deze componenten al toe? Dan heb je een hele relevante en informatieve advertentie! Pas jij deze componenten nog niet toe? Ga er dan mee aan de slag. Handig om te doen is het maken van een overzicht, probeer per component bijvoorbeeld 4 advertentie koppen te verzinnen (max. 30 tekens). Zo kun je verschillende advertenties en combinaties maken met de verschillende componenten.
Mocht er nou een bepaald component zijn waarvan jij het heel belangrijk vindt dat de klant het terugziet in jouw advertentie; pin dan de headline van dit component vast. Hierdoor geef je Google de opdracht om deze headline altijd te laten zien op een bepaalde plek in de advertentie.
Bedankt voor het lezen van deze tips over het schrijven van Google Ads Teksten. Wij zijn super benieuwd hoe jouw Google Ads Teksten eruit zien! En zijn er vragen onbeantwoord gebleven? Neem vrijblijvend contact met ons op.