Facebook pakt Engagement Bait aan – Hide and Seek
Mail ons op info@hide-and-seek.nl of kijk op onze contactpagina

Facebook pakt Engagement Bait aan

Facebook pakt Engagement Bait aan

Facebook benadeelt posts met Engagement Bait

‘Like als je ook van chocola houdt!’, ‘Tag je vrienden en maak kans op tickets!’, ‘Share deze post en win!’.

Dit zijn allemaal typische voorbeelden van Engagement Bait op Facebook waarin gevraagd wordt om een like, comment of share. Dit soort posts zijn erg schreeuwerig en worden dan ook als spam ervaren door de Facebook gebruikers. Deze Engagement Bait tactieken maken misbruik van het Facebook algoritme, waarin posts met veel interactie een groter bereik krijgen dan posts met minder interactie. Om de kwaliteit van de content op Facebook te waarborgen, is Facebook bezig om dit algoritme aan te passen. Posts die gebruik maken van Engagement Bait zullen in de toekomst minder bereik genereren dan de kwalitatief goede posts. De verschillende typen Engagement Bait worden gecategoriseerd zijn: Vote Baiting, React Baiting, Share Baiting, Tag Baiting en Comment Baiting. Dit soort posts zullen minder vertoond worden in de news feeds vanaf deze week.

Facebook Engagement Bait

Wat zijn de gevolgen van Facebook Engagement Bait?

Allereest zullen posts die gebruik maken van Engagement Bait minder bereik genereren. Daarnaast zullen Facebook pagina’s die systematisch gebruik maken van deze Facebook Engament Bait tactiek als pagina in zijn totaliteit ook minder bereik gaan genereren. Het is dus belangrijk dat deze tactieken niet meer gebruikt zullen worden, aangezien het voor toekomstige posts (en advertentie campagnes) ook invloed kan hebben. Uiteraard zal dit in de komende weken langzaam gaan veranderen, zodat bedrijven hun tactieken kunnen aanpassen en verbeteren. Authentieke posts waarin mensen om hulp, advies of aanbevelingen vragen zullen hier niet ten nadele komen van de veranderingen bij Facebook. Ook posts over vermissingen of posts waarin geld wordt ingezameld voor goede doelen zullen door dit algoritme niet worden beïnvloed.

Wat ziet Facebook als kwalitatieve content?

Het is dus belangrijk om Engagement Bait niet (meer) te gebruiken. Maar wat ziet Facebook dan wel als kwalitatieve content? Het is belangrijk om je doelgroep goed te begrijpen en aan de hand van daarvan geschikte content te creëren. Er zijn drie principes die Facebook heeft opgesteld als leidraad voor het maken van kwalitatief goede content:

  1. Mensen op Facebook stellen nuttige en informatieve inhoud op prijs.
  2. Mensen op Facebook stellen nauwkeurige, authentieke inhoud op prijs.
  3. Mensen op Facebook stellen standaarden voor veilig, respectvol gedrag op prijs.

Tot slot

Wil je graag meer informatie over Facebook Engagement Bait? Of wil je graag advies over je goede content ontwikkelt voor Facebook? Neem dan contact met ons op! Hide and Seek helpt je graag verder.