Facebook & Instagram advertentie richtlijnen & best practices

By 3 december 2021 februari 18th, 2022 Adverteren

De advertentierichtlijnen zijn een belangrijke factor als het gaat om het maximaliseren van uw resultaat. Uw creatieve inhoud aanpassen aan alle verschillende advertentie-indelingen kan veel werk lijken. En het gebruik van één indeling voor elk advertentietype kan verleidelijk zijn. Als u echter over de juiste advertentiespecificaties beschikt voor elk kanaal en voor elk advertentietype, kunt u de resultaten maximaliseren. Om de taak minder tijdrovend te maken, hebben we een handleiding geschreven over elk kanaal en hun advertentietypes samen met hun specificaties.

Afbeelding advertenties

Advertenties met één afbeelding zijn advertenties die verschijnen in de Instagram- of Facebook-nieuwsfeed en zijn samengesteld uit één afbeelding. Adverteerders kunnen deze advertentie-indeling gebruiken om een ​​afbeelding van een product, dienst of merk weer te geven. Advertenties met één beeld hebben dezelfde indeling als carrousel advertenties, dus u kunt de inhoud voor beide advertentietypen gebruiken.

Ontwerp Aanbevelingen

  • Media type: afbeelding
  • Resolutie (Feed): 1080 x 1080 px
  • Resolutie (Liggend): 1200 x 630 px
  • Format: JPG of PNG

Technische aanbevelingen

  • Max bestandsgrotte: 30MB
  • Min breedte: 600 px
  • Min hoogte: 600 px
  • Aspect Ratio tolerantie: 3%

Best practices

  • Focus op je product, dienst of merk
  • Gebruik afbeeldingen met een hoge resolutie
  • Focus op uw kernboodschap
  • Wees relevant voor je publiek
  • Wees creatief en probeer op te vallen

Video Advertenties

Met videoadvertenties kunnen adverteerders video’s laten zien op de Instagram- of Facebook-feeds van gebruikers. Omdat ze dynamischer zijn dan afbeeldingen, maken video’s het gemakkelijker om de aandacht van een gebruiker te trekken en zijn ze perfect om te laten zien hoe een product of dienst werkt. Een ander voordeel van video als medium is dat het merken de mogelijkheid geeft om een ​​verhaal te vertellen. Dit helpt bij het creëren van een meer betekenisvolle band met je doelgroep.

Ten slotte kunnen adverteerders met videoadvertenties ook doelgroeplijsten samenstellen van betrokken kijkers. Deze doelgroepen hebben al betrokkenheid met het merk getoond en kunnen vervolgens opnieuw worden getarget met advertenties in een vervolg stadium van de customer journey.

Ontwerp aanbevelingen

  • Media type: video
  • Resolutie (feed): 1080 x 1080 px
  • Resolutie (liggend): 1280 x 720 px
  • Duur: up to 241 minutes
  • Aanbevolen: 10 tot 15 seconds

Technische Aambevelingen

  • Max bestandsgrootte: 4GB
  • Frame rate: 30fps max
  • Bestand type: MP4
  • Video: H.264-videocompressie, voorkeur voor hoog profiel, vierkante pixels, vaste framesnelheid, progressieve scan
  • Audio: Stereo AAC-audiocompressie, 128 kbps + voorkeur

Best practices

  • Wees snel/ zorg voor tempo en trek snel de aandacht
  • Focus op één duidelijke boodschap
  • Wees relevant en val op

Carousel Advertenties 

De carrouseladvertentie-indeling verschijnt ook in de feed en toont maximaal 10 afbeeldingen of video’s in één advertentie, elk met een eigen link. Gebruikers kunnen door alle afbeeldingen/video’s vegen en hun individuele beschrijvingen lezen. Deze advertenties zijn de perfecte manier om individuele producten of diensten onder de aandacht te brengen, maar ze bieden ook vele andere creatieve mogelijkheden. Carrouseladvertenties kunnen bijvoorbeeld alle aspecten van een bepaald product benadrukken, een proces uitleggen, een verhaal vertellen of zelfs een gesplitst panorama creëren. Het is zelfs mogelijk om een ​​carrousel met story advertenties te maken.

Ontwerp aanbevelingen

  • Afbeelding bestand type: JPG of PNG
  • Video bestand type: MP4, MOV or GIF
  • Ratio: 1:1
  • Resolutie: 1080 x 1080 px
  • Story resolutie: lees hier beneden meer over bij story ads

Technische Aanbevelingen

  • Carousel kaarten: 2 tot 10
  • Afbeelding bestandsgrootte: 30MB
  • Video bestandsgrootte: 4GB
  • Video Duur: 10 – 15 seconds

Best Practices

  • Vertel je verhaal met alle beschikbare carrouselcomponenten om echt de aandacht te trekken.
  • Gebruik afbeeldingen/video’s die samenhangend en boeiend zijn. Wees creatief!
  • Koppel uw dia’s aan speciale bestemmingspagina’s met een verscheidenheid aan links
  • Gebruik productafbeeldingen om mensen te targeten die uw site hebben bezocht
  • Gebruik lifestyle-beelden om potentiële klanten te targeten

Collectie Advertenties

Een collectie advertentie kan zowel in de Facebook-nieuwsfeed als op Instagram verschijnen. Deze advertenties bevatten een omslagafbeelding of video gevolgd door drie productafbeeldingen. Iets anders om te overwegen is dat deze advertenties kunnen worden gegenereerd via een product feed. U heeft minimaal 4 producten in uw catalogus nodig om collectie advertenties te kunnen gebruiken.

Ontwerp Aanbevelingen

  • Omslag afbeelding bestand type: JPG en PNG 
  • Omslag video bestand type: MP4, MOV of GIF
  • Ratio: 1:1
  • Resolutie: 1080 x 1080 px

Technische Aanbevelingen

  • Instant Experience: verplicht
  • Afbeelding bestandsgrootte: 30MB
  • Video bestandsgrootte: 4GB

Best Practices

  • Voeg een omslagafbeelding/video toe die de aandacht trekt
  • Highlight een verscheidenheid aan producten
  • Facebook toestaan ​​om dynamisch te selecteren welke producten worden getoond
  • Gebruik een grote productset van meer dan 50 producten.

Story ads en Instagram reels 

Stories zijn een integraal onderdeel geworden van hoe gebruikers inhoud op Instagram zien. Merken hebben nu de mogelijkheid om advertenties tussen verhalen en Instagram-reels te plaatsen. Dit maakt het een geweldige manier om een ​​boodschap snel over te brengen aan een zeer betrokken publiek.

Het maken van Stories, Stories-advertenties en Instagram-reels is een geweldige manier voor bedrijven om mensen te betrekken:

 

Ontwerp Aanbevelingen

  • Afbeelding bestandstype: JPG en PNG 
  • Video bestandstype: MP4, MOV or GIF
  • Ratio: 9:16
  • Resolutie: 1080×1920
  • Let op: laat 250 px aan de boven- en onderkant vrij van tekst. Om ruimte te bewaren voor je profiellogo en call-to-action buttons.

Technische Aanbevelingen

  • Video duur: 10 – 15 seconden
  • Afbeelding bestandsgrootte: 30MB
  • Video bestandsgrootte: 4GB

Best Practices

  • Houd de aandacht met snelheid (houd het tempo erin).
  • Verbeter met beweging. Advertenties die beweging gebruiken, presteren beter. Overweeg beweging toe te voegen aan statische afbeeldingen.
  • Mix en match video en statische afbeeldingen. Probeer gemengde media, zoals statische afbeeldingen en bewegende video’s, in je verhalen te gebruiken.
  • Gebruik meerdere scènes. Advertenties met korte, beknopte scènes presteren beter dan lange, langzame scènes. Gebruik snelle verhalen die snel ter zake komen en voor kijkers gemakkelijker te begrijpen zijn.

Wil je gaan adverteren op Facebook & Instagram of wil je meer weten over wat deze kanalen voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Of heb je andere vragen over alle creatieve advertentiemogelijkheden? Voel je vrij om contact met ons op te nemen! Wij helpen u graag verder en denken graag mee aan de beste aanpak voor uw bedrijf.

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Admiraal de Ruijterweg 26
1056 GJ Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl