Een 5-stappengids voor adverteren op Instagram

By 23 augustus 2022 augustus 25th, 2022 Adverteren, Facebook & Instagram Ads
Een 5-stappengids voor adverteren op Instagram

Wist je dat het het aantal Instagramgebruikers nog altijd ieder jaar toeneemt? En dat, naast jongeren, ook volwassenen zich aanmelden bij Instagram? Geen verrassing, Instagram sluit namelijk perfect aan bij de visuele wereld waarin we leven. Een belangrijk kanaal dus, wat niet in je online marketingstrategie mag ontbreken. Maar hoe steek je zo’n Instagram-campagne in en wat heb je nodig voor succes? Met deze 5-stappengids voor het gebruik van Instagram-advertenties helpen wij je om alles op een rijtje te krijgen en snel van start te gaan!

Stap 1 – Kies je doelstelling

De eerste stap wordt vaak over het hoofd gezien. Er wordt dan even snel een campagne opgezet en zodra die live is, is het onduidelijk hoe het succes van de campagne gemeten wordt. Het is dan ook belangrijk om vooraf een doelstelling te bepalen. Wil je bijvoorbeeld nieuwe gebruikers kennis laten maken met je merk in de awareness-fase? Of wil je juist dat klanten jouw product of service kopen in de conversie-fase? Instagram biedt hiervoor verschillende doelstellingen waarop een campagne kan optimaliseren, zoals bekendheid, het genereren van leads, of conversies. Maak daarnaast voor jezelf de doelstelling meetbaar, dus geef aan hoeveel bereik je wil en tegen welke kosten dit maximaal mag.

Stap 2 – Selecteer je doelgroep

De volgende stap is het bepalen van de doelgroep. Instagram biedt verschillende opties om dit te realiseren. Naast locatie, leeftijd, geslacht en taal, kan je ook gebruik maken van wat meer specifieke targetingopties:

  • Gedetailleerde targeting: dit is onderverdeeld in 3 opties:
    • Demografisch: hierbij kan je gebruikers selecteren (of juist uitsluiten) op basis van leefstijlen, beroepen, educatie. 
    • Interesse: selecteer de interesse van gebruikers. Gebaseerd op pagina-likes, interesse en gerelateerde onderwerpen.
    • Gedrag: biedt de mogelijkheid om te targeten op activiteiten van gebruikers.
  • Aangepaste doelgroep: als je de facebook-pixel hebt geïnstalleerd, dan kan je ook websitebezoekers retagereten. Daarnaast kun je mensen die interactie hebben gehad met jouw pagina’s, events en posts bereiken met je Instagram ads, of een lijst uploaden met gebruikersgegevens. Dit is een vorm van remarketing.
  • Lookalike: target een doelgroep die vergelijkbaar is met jouw bestaande klanten.

Stap 3 – Kies een advertentietype

Elk advertentietype heeft zijn eigen selectie aan call-to-action opties en past daarom het beste bij bepaalde doelstellingen in de funnel. Zorg er dus voor dat het advertentietype en de CTA (call-to-action) aansluit bij de doelstelling uit stap 1. Laten we alle advertentietypen even doorlopen:

  • Afbeelding ads: zoals de naam doet vermoeden, wordt er één enkele afbeelding ingezet. Dit kan worden ondersteund met een begeleidende tekst. Geschikt voor elke fase, maar belangrijk dat het verhaal verteld kan worden met één enkele afbeelding.

  • Story/reel ads: afbeeldingen of video’s die zichtbaar zijn op een volledig scherm tussen de gebruikers’ Stories of Reels. Over het algemeen is de engagement bij Stories hoger dan bij afbeeldingen. De doelen bij dit advertentietypen omvatten ook alle fasen in de funnel en er zijn verschillende CTA mogelijk.  
  • Video ads: ook video ads werken over het algemeen beter dan afbeelding ads, omdat ze meer de aandacht van de gebruiker trekken. Je video mag niet meer dan 120 seconden lang zijn. Ook dit advertentieformaat kan worden ingezet voor de gehele funnel doordat er diverse CTA mogelijkheden zijn.
  • Carrousel ads: hier kunnen meerdere afbeeldingen in één advertentie getoond worden. De gebruiker kan hier dan doorheen scrollen. Dit kan goed ingezet worden om verschillende producten te promoten via één advertentie. 

Instagram carousel ad

  • Collection ads: laat een samenhangend verhaal zien met de focus op een levensstijl voor de awareness-fase en focus op een product voor de conversiefase.

Stap 4 – Stel het budget in

Wellicht heb je een vast budget gealloceerd voor deze Instagram-campagne, maar het kan ook interessant zijn om gebruik te maken van Instagrams inschatting over het bereik van jouw geselecteerde doelgroep. Die inzichten in combinatie met de kosten om 1000 impressies (CPM) te genereren helpen bij het bepalen van een toereikend budget.

Een klein voorbeeld

Instagram geeft, na het selecteren van jouw doelgroep, aan dat het mogelijke bereik 10.000 gebruikers is. Een benchmark van de CPM in jouw land en industrie is €5. Dat betekent dat je met €50 een mooi budget hebt om deze gebruikers allemaal 1 keer te bereiken. 10.000 / 1.000 * €5 = €50.

Stap 5 – Meet de prestaties van de campagne

Zodra de campagne live is, is het belangrijk om de kosten van het adverteren en het uitgegeven budget in de gaten te houden. Als je niet de gewenste resultaten behaald die je vooraf bij stap 1 hebt vastgesteld, kan je gaan experimenteren met verschillende ad teksten, kleuren, content of CTA’s. Blijf je campagnes altijd optimaliseren om de gewenste resultaten te behalen of om groei te realiseren.

Heb je hulp nodig bij het opstarten van een Instagram-campagne of vind je het fijn als wij eens meekijken hoe we jouw huidige Instagram-campagnes kunnen optimaliseren? Neem dan contact met ons op.

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E
1021 JT Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl