
In dit blog duiken we in de vele voordelen die DV360 jou kan bieden. We leggen kort uit in welk opzicht DV360 anders is dan het Google Display Netwerk (GDN), en vervolgens gaan we dieper in op de kenmerken die wij zo goed vinden aan DV360. Zo weet je precies of, en op wat voor manier, DV360 voor jouw bedrijf/merk van waarde kan zijn.
De verschillen tussen het Google Display Network en DV360
Adverteren met Google Ads biedt op een laagdrempelige manier toegang tot het GDN en YouTube. Het GDN is als het ware een verzamelbak van allerlei verschillende websites die het toestaan om je advertenties daar te tonen. Op YouTube, de tweede grootste zoekmachine ter wereld, kun je adverteren met video-advertenties. Volgens Google beslaat het GDN 90% van de totale websites op het internet. Kortom, Google Ads is juist een goede uitkomst voor MKB-bedrijven die met video- of display-advertenties op een goedkopere manier een groot bereik willen genereren.
Verschijn op premium plaatsingen
Waar het GDN geen toegang tot biedt zijn de websites die niet zijn aangesloten, en laten dat nou net de meest gewilde websites zijn, ook wel premium plaatsingen genoemd. Dit zijn websites van grote platformen en bedrijven, zoals TV-zenders, kranten, tijdschriften en lifestyle blogs (in een eerder blog hebben we de premium plaatsingen in een mooi overzicht uiteengezet). Dit vinden wij dan ook direct het grootste voordeel van DV360, want door middel van DV360 kun je wél toegang krijgen tot deze populaire inventory en kun je nóg meer impact maken met je advertenties. Want: je richt je advertenties op een specifiek platform waar content ook anders wordt geconsumeerd door mensen. Een advertentie op zo’n platform genereert dus een ander, vaak beter, effect dan op een platform waar mensen vluchtig informatie willen opdoen.
Wees je directe concurrenten een stapje voor
Een ander voordeel van DV360 is het feit dat directe concurrenten waarschijnlijk niet adverteren met DV360. Je kunt het namelijk niet gratis gebruiken, zoals Google Ads, en daarnaast is het gebruik van DV360 ook een stuk gecompliceerder dan Google Ads. Vandaar dat wij DV360, als agency, steeds vaker aanraden voor onze klanten. Multinationals en grote bedrijven zijn vaak wel aanwezig op het platform. Als ‘kleiner’ bedrijf kun je dus profiteren van het feit dat potentiële klanten jouw merk zien naast andere grote bedrijven. Dat zal een positief effect hebben op de merkbeleving van jouw eigen bedrijf/merk.
GDN wordt minder effectief
Een laatste trend, mede door iOS 14 updates, is dat de effectiviteit van advertenties op het GDN lijken af te nemen, zeker op conversiegebied. Dit is zeker niet in alle gevallen zo, maar accounts die nog niet zoveel bekendheid genieten zien dit probleem nu vaker dan anders. Helaas geldt voor brand awareness-advertenties dat er via Google Ads veel minder relevante plaatsingen beschikbaar zijn om brand awareness mee te genereren. DV360 biedt gelukkig soelaas. Lees snel verder om te kijken hoe!
Hoe zet je DV360 in?
DV360 biedt enorm veel mogelijkheden om te targeten, bepaalde advertentieformaten te gebruiken enz. Als agency hebben we daarom nagedacht over de opzet die de meeste impact kan maken voor onze klanten.
Branding of conversies?
Allereerst denken wij dat DV360 uitermate geschikt is voor branding: je bent tenslotte aanwezig op premium plaatsingen, waar andere grote bedrijven aanwezig zijn, en daardoor kun je je merk op een krachtige manier laden. Conversie-advertenties kunnen we zeker ook testen, maar uiteindelijk zijn video en display niet per definitie de beste conversiekanalen.
Video of display?
Als branding inderdaad het doel is, dan rest nog de vraag: video of display? Zoals eerder is aangegeven, beslaat het GDN 90% van het internet. Met display-advertenties via Google Ads kun je dus op heel veel plekken terecht komen. Echter, als je via Google Ads met video wilt adverteren, ben je gelimiteerd tot alleen YouTube (wat desondanks een heel groot bereik heeft). De premium plaatsingen, waar je toegang tot kunt krijgen met DV360, maken het óók vaak mogelijk om met video-advertenties te adverteren. Hierdoor kun je het YouTube-platform ontstijgen. Met video-advertenties heb je daarnaast ook de mogelijkheid om een merkbeleving krachtig over te brengen; vaak beter dan een display-banner. Dat neemt niet weg dat er wel degelijk plek is voor display-advertenties, zeker op premium plaatsingen. Maar met video kun je dus net iets meer impact maken.
Wat je moet weten
- Het verschijnen op premium plaatsingen is de meest waardevolle toevoeging van DV360.
- Op premium plaatsingen wordt content anders, vaker intensief, geconsumeerd.
- Je directe concurrenten adverteren waarschijnlijk niet op DV360.
- De effectiviteit van display-advertenties op Google Ads lijkt op veel accounts af te nemen.
- DV360 is het meest geschikt om je merkbekendheid te vergroten.
- Door DV360 kun je met video-advertenties het YouTube-platform ontstijgen.
Klaar voor de start? Af!
Als jij, net zoals wij, de meerwaarde van DV360 begrijpt, is de volgende stap natuurlijk om campagnes te draaien. Naast de informatie uit dit blog zijn er tal van zaken waar je op moet letten om succesvol campagnes te draaien op DV360 — en hier helpen we je graag bij! We zijn altijd beschikbaar om een kopje koffie te drinken, of om kort te bellen over de manieren waarop DV360 kan worden ingezet voor jouw bedrijf. Zoals je kunt lezen, wordt de kracht van DV360 steeds belangrijker, en bij veel van onze klanten is het dan ook al geïntroduceerd en gewaardeerd. Dus wacht niet te lang; laten we samen de eerste stappen zetten!