DV360: Targeting en content

In dit blog over DV360 leer je meer over de targeting- en content mogelijkheden, zodat je precies weet hoe je de beste content kunt (laten) maken.

Doelgroepen, plaatsingen en momenten

Net zoals bij het Google Display Netwerk (GDN) biedt DV360 dezelfde mogelijkheden om je targeting zo optimaal mogelijk in te stellen. Zo kun je gebruik maken van custom audiences, keywords, affiniteiten en in-market audiences en hoogwaardige doelgroepen van een meerdere publishers. Als je graag op een direct manier gebruik wil maken van inventory bij een publisher naar keuze, dan krijg je te maken met de targeting-mogelijkheden van de publisher. Publishers kunnen door middel van cookies vaak ook goed achterhalen wat de voorkeuren van hun platform-gebruikers zijn. Zo kunnen publishers ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld gebruik kunt maken van de volgende targeting-mogelijkheden:

Content

  • Plaatsing: target op basis van kanaal, format, video, device type en positie.
  • Genre: target op content vanuit een specifiek genre: comedy, sport, muziek etc.
  • Contextual: target op de inhoud van de inventory, die aanslaat bij het product van de adverteerder.

Doelgroep

  • Demografisch: bepaal een doelgroep op basis van leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, inkomen of sociale klasse.
  • Interesse: bepaal een doelgroep op basis van interesses: finance, automotive etc.
  • Intent: bepaal een doelgroep op basis van aankoopintentie.
  • Retargeting: bepaal een doelgroep op basis van een eerder contact moment.

Locatie & momenten

  • Locatie: provincie, regio, postcode gebied
  • Moment: dag selectie of uitsluiten, weer triggers, actueel nieuws of evenementen
  • Tijd: specifiek tijdvak of moment: werk, boodschappen, ontbijt of borrel 

Het juiste formaat en de juiste looptijd

De inventory waarop jouw advertenties worden uitgeserveerd, bestaan uit verschillende plekken en daarmee ook verschillende afmetingen. Je zal van bijna elke publisher een overzicht kunnen vinden over welke afmetingen je kunt gebruiken. Niet alleen qua vormgeving, maar ook met welke afmetingen je de meeste kans maakt om biedingen te winnen. 

Specifieke wensen, betekenen extra kosten

Hoe specifieker je de content wilt hebben qua afmetingen en plekken waarop je content vertoond dient te worden, hoe hoger een bieding wordt. Om in kaart te  brengen hoe hoog een bieding wordt, naarmate je personalisering toeneemt, wordt er veel gebruik gemaakt van indexen. Indexen worden in programmatic context gebruikt om de mate van voorkeur — voor spotlengte, plaats in de instream, etc. — extra te belasten.  Voor het adverteren met video kan dat er als volgt uit zien:

Positie in de Insteam

Advertenties kunnen worden vertoond op verschillende plekken in de instream. Anders verwoord: je advertentie kan tevoorschijn komen als iemand een video start (pre); tijdens het kijken van de video (mid); of aan het einde van de video (post). De mate waarin je dit wil kunnen sturen, kan er dan zo uit zien:

  • Pre | mid | post
    • Index 100
  • Pre | mid
    • Index 120
  • Pre
    • Index 130
  • Mid
    • Index 125
  • Post
    • Index 60

Spotlengte (video)

Je kunt ook een voorkeur hebben voor de duur van je advertentie. Een keuze kan zijn dat je een zo lang mogelijke video wilt adverteren. Een lange video is vaak moeilijker uit te serveren  voor een publisher. Daarom betaal je geen extra kosten voor een korte video:

  • 5 t/m 20 sec
    • Index 100
  • 21 t/m 25 sec
    • Index 115
  • 26 t/m 30 sec
    • Index 130
  • > 30 sec
    • Niet mogelijk

Deel van inventory

De publishers waar je kunt adverteren, zijn groot in aantal. Daarnaast beheert een publisher vaak verschillende platformen, websites en kanalen — genoeg keuze dus! Als je een schifting zou willen maken, bijvoorbeeld sturen op een gedeelte van de inventory, dan is dat mogelijk. De kosten lopen echter rap op, want ondanks dat veel mensen aanwezig zijn op het platform is het nog steeds geen Google Display Netwerk, wat het 90% van internet betreft. Hoe specifieker je je strategie maakt, des te minder mensen er overblijven waaraan jouw advertentie kan worden uitgeserveerd, en dit maakt het adverteren duurder. Goed om te onthouden zijn de volgende termen, waarmee je kunt aangeven op welk deel van de inventory je je advertenties wilt uitserveren:

  • Run of Network (alle beschikbare of onbenutte inventory van een publisher)
    • Index 100
  • Run of Channel (een specifiek kanaal van een publisher, zoals sport, lifestyle of tech)
    • Index 130
  • Run of Site (een specifieke website van een publisher)
    • Op aanvraag — waarschijnlijk de meest dure optie

Een publisher wilt ervoor zorgen dat jouw advertenties zoveel mogelijk worden uitgeserveerd. De posities, lengtes en plekken die het makkelijkst zijn voor de publisher zijn met index 100 aangegeven. Afhankelijk van de te voeren strategie is het verstandig om zoveel als mogelijk is te richten op die index 100-opties. Op deze manier word je zoveel mogelijk uitgeserveerd; heb je genoeg data om afgewogen keuzes mee te maken; en vermijd je onnodig hoge kosten.

Wat je moet weten

Als je wilt adverteren op de inventory van publishers zul je een aantal afwegingen moeten maken. Je doet dat door met de volgende zaken rekening te houden:

  • Als je de beschikbare inventory binnen DV360 wilt targeten, kun je gebruik maken van dezelfde targeting-mogelijkheden als die van het GDN: affinity, in-market, custom audiences, etc.
  • Als je een deal hebt gemaakt met een publisher en je targeting wilt optimaliseren, dan is dat mogelijk. Publishers bieden vaak goede targeting-mogelijkheden aan, doordat zij hun gebruikers middels cookies kunnen tracken. Je bent echter wat meer gelimiteerd, omdat elke mate van specificering extra wordt belast door indexen.
  • Publishers bieden vaak een overzicht aan waarop hun indexen staan gespecificeerd. 
  • Hoe meer restricties je opgeeft omtrent targeting, plekken en duur en afmetingen van je content, des te hoger je CPM-biedingen gaan worden. Onthoud: een publisher wilt het liefst je advertenties uitserveren. Maak het publishers dus zo makkelijk mogelijk om dat te doen.

Ben je klaar voor premium advertising?

Heb je na het lezen van deze artikelen de meerwaarde van DV360 gezien? Start dan net als onze andere klanten met deze waardevolle toevoeging aan je marketing mix. Door aanwezig te zijn op premium plaatsingen versterk je jouw merk enorm. Je wordt instream vertoond naast andere grote merken en op platforms waar mensen het liefste hun entertainment, nieuws en informatie vandaan halen. Zo kun je ervoor zorgen dat je merk nóg serieuzer wordt genomen. En het mooie is: wij nemen de complete uitvoering uit handen! Neem direct contact met ons op en we vertellen je graag alles over de DV360-mogelijkheden.

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Admiraal de Ruijterweg 26
1056 GJ Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl