De waarde van een zoekterm rapport

By 21 november 2022 Google Ads
Drawn image of search terms vs keywords

Het belang van de rol die Google kan spelen in de online marketing strategie in een bedrijf kan niet worden genegeerd. 

Google is veruit de meest bezochte website ter wereld en is één van de belangrijkste bijdragers aan jouw website verkeer met meer dan 5,6 miljard zoekopdrachten die worden verwerkt door de zoekmachine. Dit is één van de redenen waarom het optimaliseren van jouw zichtbaarheid essentieel is en het gebruik maken van de functie “Zoektermen rapport” een must zou moeten zijn. 

Het “zoektermen rapport” is een handige functie binnen het Google Ads account dat de mogelijkheid geeft om te zien bij welke exacte woorden de advertenties vertoond zijn. Daarnaast geeft het ook inzicht in hoe nauw deze zoektermen in verband staan met de zoekwoorden die je target. 

Het komt vaak voor dat mensen zoekwoorden en zoektermen door elkaar halen, terwijl er daadwerkelijk een groot verschil zit tussen de twee begrippen. Zoekwoorden zijn woordgroepen of enkele woorden waarop adverteerders bieden in hun account en zoektermen zijn woordgroepen of woorden die de advertentie kunnen triggeren terwijl ze niet zijn meegenomen in de targeting. 

Het regelmatig analyseren van het zoektermen rapport is een gewoonte die verstandig is om aan te leren. Op deze manier zorg je ervoor dat het advertentiebudget niet wordt verspild aan irrelevante zoekopdrachten en is het een goede manier om nieuwe zoekwoorden te ontdekken om je campagne verder uit te breiden.

Wat kan je bereiken met deze tool?

  • Identificeer nieuwe zoekwoorden door bij te houden naar welke andere gerelateerde termen mensen zoeken en breid je campagne uit door ze toe te voegen aan de zoekwoorden.
  • Het helpt je bij het consistent opbouwen van een negatieve zoekwoordenlijst.
  • Identificeer het beste type voor een bepaald zoekwoord
  • Het kan je een beter inzicht geven in de doelgroep en het zoekgedrag ervan.
  • Ontdek de beste combinaties van zoekwoord-types. 
  • Gebruik de inzichten uit het zoektermen rapport om nieuwe landingspagina’s te maken die goed aansluiten bij het zoekgedrag van de mensen met als eindresultaat: een betere ROI. 

Dit alles zorgt ervoor dat je het budget correct toewijst, geen middelen verspilt aan niet-geïnteresseerde klanten en zoekwoorden met een lage winst.

Image of what a search term is

Hoe creëer je een zoektermen rapport en organiseer je de keywords in Google Ads? 

Het is goed om alle voordelen te weten die het zoektermen rapport je kan brengen maar het is nog beter om te weten hoe je het beste kan omgaan met het zoektermen rapport. 

De volgende stappen moeten het makkelijker voor je maken om een simpel overzicht te creëren:

  1.  Log in in je Google Ads account. 
  2. Klik op alle campagnes in het navigatiemenu aan de linker kant van je scherm en klik op zoekwoorden in het campagne menu. 
  3. Ga vervolgens naar zoektermen die verschijnt in een drop-down menu nadat je op zoekwoorden hebt geklikt, 

In dit overzicht vind je gegevens over de zoektermen die door een aanzienlijk aantal gebruikers zijn gebruikt en die vertoningen en interactie met uw advertenties hebben getriggerd.

Belangrijk is om een goed begrip te hebben van de kolom ‘zoekterm’ en ‘zoektype’. De eerste vertelt je welke van de zoekwoorden overeenkomen met de zoekterm van iemand en je advertenties hebben geactiveerd. Deze informatie kan je helpen de huidige zoekwoorden te controleren en te zien hoe deze overeenkomen met daadwerkelijke zoekopdrachten.

De gegevens in de kolom “zoekterm” kunnen worden gebruikt om uw zoekwoordenlijst te verbeteren. Een voorbeeld:  Stel dat je stadsfietsen verkoopt. Als je naar het rapport met zoektermen kijkt, zie je dat het brede zoekwoord ‘stadsfietsen’ ervoor zorgt dat de advertentie wordt weergegeven wanneer een gebruiker zoekt naar ‘Mountainbikes en racefietsen’. Producten die je niet verkoopt. Je besluit dus de lijst met zoekwoorden te verfijnen om te concentreren op termen en woordgroepen die specifiek zijn voor de producten die je aanbiedt: stadsfietsen.

In de kolom ‘Zoektype’ kan je zien in hoeverre de zoektermen die de advertenties op Google hebben geactiveerd, overeen komen met de daadwerkelijke zoekwoorden in het account. Door te controleren welke zoektypen goed werken voor specifieke zoekwoorden en zoekopdrachten, kan je ook zoektypen voor al je zoekwoorden verfijnen.

Ook kan je de zoektermen ordenen afhankelijk van de KPI’s die voor jou belangrijk zijn, dit kunnen impressies, clicks, conversies en meer zijn. Zodra de zoektermen worden weergegeven, is er de mogelijkheid om deze term als zoekwoord toe te voegen of uit te sluiten als uitsluitingszoekwoord, dit kan op advertentiegroepniveau, campagne niveau of zelf op account niveau door het toe te voegen aan een negatieve zoekwoordenlijst.

Hoe vaak kan je beste de zoektermen controleren? 

Het constant controleren van het zoekterm rapport zou kunnen afleiden van andere taken, de aanbeveling is om dit rapport elke 2 a 4 weken te herzien. Hiermee moet je rekening houden met het feit dat de gegevens frequent worden bijgewerkt en het datumbereik eenvoudig kan worden aangepast door te klikken op de data rechtsboven in het campagne scherm.

Als een campagne net loopt, adviseren wij om het zoekterm rapport iets frequenter te controleren. Tijdens de eerste paar dagen van de campagne kan je slecht presterende zoektermen identificeren en je laten inspireren door goed presterende zoektermen om de nodige wijzigingen aan te brengen.

Hulp nodig? 

Het begrijpen van het Google Zoektermen rapport kan eenvoudig zijn, het toepassen van de theorie in de praktijk is niet altijd gemakkelijk. Er komt veel werk bij kijken, vooral het management dat in het begin nodig is.

Bij Hide & Seek bieden we verschillende diensten aan jouw marketingstrategie een boost te geven door middel van continue optimaliseren en communiceren. 

Bedankt voor het lezen van het artikel! Als je nog meer vragen heb, kun je altijd contact met ons opnemen!

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E
1021 JT Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl