
Nu 2023 net is begonnen, is het cruciaal om op de hoogte te blijven van de nieuwste online marketing trends om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf concurrerend blijft in de online markt. Om je te helpen voorop te blijven lopen, hebben we een lijst samengesteld met de belangrijkste trends die we dit jaar verwachten.
Trend 1: automatisering, content en relevantie
Automatisering en machine learning worden in 2023 nog belangrijker op de belangrijkste advertentieplatformen.
Op Google Ads is deze trend al een aantal jaar aan de gang, sinds de introductie van Smart Bidding-algoritmen rond 2016. Deze nieuwe mogelijkheden zorgen ervoor dat online marketeers een stuk efficiënter kunnen werken, en bieden de mogelijkheid om aandacht te verleggen van bijvoorbeeld afzonderlijke zoekwoordbiedingen naar meer strategische beslissingen. Na de introductie van Smart Bidding is deze trend op Google Ads verder gegroeid met nieuwe functionaliteiten, zoals Responsive Display Ads en Performance Max-campagnes.
Al met al betekent deze nieuwe focus op automatisering dat de input, in de vorm van data en content, die bedrijven en marketeers geven aan het advertentiesysteem steeds belangrijker wordt. Dit betekent dat de content, zoals afbeeldingen, video’s, advertentieteksten en landingspagina’s steeds belangrijker worden. Hoe relevanter deze onderdelen zijn voor de gebruiker, hoe beter de campagneresultaten in potentie zijn. Hoogst relevante en goede inhoud kan bijvoorbeeld leiden tot lagere CPM’s (kosten per 1.000 advertentie-impressies) en CPC’s (kosten per klik).
Trend 2: Artificial Intelligence
Kunstmatige intelligentie is een veel besproken onderwerp geweest in afgelopen jaren. Zo lanceerde OpenAI in 2022 twee belangrijke nieuwe AI tools: de eerste, Dall-E, stelt gebruikers in staat om afbeeldingen te genereren van iedere opdracht die wordt ingevoerd. De tool genereert vervolgens unieke, grappige en soms bizarre afbeeldingen. Deze tool is het perfecte voorbeeld om de mogelijkheden van AI te laten zien.
De tool die nog meer gebruikt zal worden door marketeers, is de laatste versie van het GPT-taalmodel, ChatGPT. ChatGPT werkt als een chatbot en kan gesprekken en ideeën genereren die menselijke interactie nabootsen. Vooral voor marketeers biedt dit veel nieuwe mogelijkheden. Zo kun je de tool bijvoorbeeld gebruiken voor:
- Zoekwoordonderzoek:ind bijvoorbeeld nieuwe ideeën voor een specifiek onderwerp of zoek naar ‘long tail’ varianten voor keywords.
- Content voor landingspagina’s: laat de AI een eerste concept schrijven voor de content van je nieuwe landingspagina.
- Advertentieteksten:genereer nieuwe ideeën voor advertentieteksten die je kunt inzetten en waarmee je bijvoorbeeld kunt A/B-testen.
- Lijsten:heb je een lijst nodig met alle landen in Europa? Gebruik het hulpmiddel om dit soort lijsten gemakkelijk te genereren.
- Social media content:genereer ideeën voor catchy,relevante content voor social media posts en -advertenties.
- SEO-optimalisaties: optimaliseer de inhoud van je website door de tool te gebruiken voor nieuwe content-ideeën en -generatie, of krijg bijvoorbeeld nieuwe ideeën voor het schrijven van headlines en meta descriptions.
- Vertalingen: heb je een vertaling nodig? De tool kan inhoud in veel talen vertalen.
Trend 3: data, privacy en het belang van 1st party data
Sinds de General Data Protection Regulation (GDPR) in 2016 is geïntroduceerd en in 2018 van kracht is gegaan, zijn consumenten zich steeds meer bewust van hun online privacy. Daarnaast moeten bedrijven en technologieleveranciers hogere standaarden voor privacy hanteren. Dit heeft geleid tot een aantal belangrijke veranderingen, zo zijn bijvoorbeeld de targeting-mogelijkheden op Facebook Ads (nu Meta Ads) sterk veranderd, en zijn er veel privacy-updates binnen het iOS platform van Apple doorgevoerd.
Kort gezegd hebben deze veranderingen ertoe geleid dat online marketeers steeds minder in staat zijn om de prestaties van campagnes en websites goed te meten. Om toekomstbestendig te zijn en om ervoor te zorgen dat je nog steeds het beste uit de data kan halen, zijn er enkele technieken die ieder bedrijf in 2023 zou moeten hebben geïmplementeerd. De belangrijkste hiervan zijn:
- Google Consent Mode: Consent Mode is een feature van Google om website-eigenaren te helpen voldoen aan privacyregelgeving zoals GDPR (en het Californische equivalent CCPA) en nog steeds in staat te zijn om website-sessies en conversies correct te meten, zelfs als een gebruiker zich afmeldt voor cookies of als de browser cookies blokkeert. Google Consent Mode kan ongeveer 70% van de data achterhalen wat ontbreekt van bezoekers die die cookies weigeren, zonder het IP-adres en andere persoonlijke informatie bij te houden, met andere woorden, GDPR-proof.
- Enhanced Conversions: een andere functionaliteit van Google is Enhanced Conversions. Een functionaliteit die helpt om de nauwkeurigheid van conversie-metingen te verbeteren. Het verrijkt de conversiedata die wordt gemeten door meer 1st party data naar het advertentieplatform van Google Ads te sturen. Dit zorgt ervoor dat campagnes beter kunnen presteren omdat Google de gegevens kan koppelen aan een Google-profiel, waardoor er minder afhankelijkheid is van cookies. Hierdoor is er ongeveer 5% meer data beschikbaar voor Google Ad-campagnes.
- API’s: een Conversion API is een koppeling tussen de marketing data van een website (bijvoorbeeld het e-commerce platform) en het ad-platform (zoals Meta, TikTok of Google Ads). Het bekendste voorbeeld hiervan is de Facebook Conversion API. Deze typen API’s zijn ontworpen om meer conversiegegevens van de website naar het ad-platform te sturen, zodat campagnes meer gegevens hebben en beter kunnen optimaliseren en presteren.
- Server-side tracking: server-side tracking is een manier om de Google Tag Manager op een eigen server te hosten. Hierdoor wordt de Google Tag Manager tracking ‘1st party’ en worden de gegevens niet geblokkeerd door privacy-gevoelige browsers. Kort gezegd, het kan de gegevens van gebruikers ophalen die cookies wel toestaan, maar waarbij cookies toch worden geblokkeerd vanwege technische implicaties, bijvoorbeeld een browser of ad-blocker.
Trend 4: doei Universal Analytics; welkom Analytics 4
Omdat Universal Analytics, de veelgebruikte tool van online marketeers, in 2023 na 11 jaar trouwe dienst zal komen te vervallen, vonden wij dat dit een eigen sectie waard was.
Voor onze meeste klanten hebben we in 2022 een groot deel van het jaar Analytics 4 al naast Universal Analytics draaien. Dit heeft ervoor gezorgd dat we in het Analytics 4 al genoeg data op hebben gebouwd, zodat we, zodra Universal Analytics niet meer beschikbaar is, niet met een lege data historie hoeven te beginnen.
Bij het implementeren van de nieuwe Analytics 4 tracking op je website is het belangrijk om de belangrijkste verschillen tussen de twee Analytics-versies te begrijpen. Ten eerste verschilt de manier waarop de gegevens worden verzameld per versie. Waar Universal Analytics gebruik werd gemaakt van paginaweergaven, maakt Analytics 4 gebruik van een ‘gebeurtenis’-gebaseerde setup. Daarnaast maakt Analytics 4 gebruik van een ‘Measurement Protocol’, waarmee het systeem meer gegevens kan verzamelen binnen het huidige privacy- en browser-landschap.

Trend 5: diversiteit in Social Media-kanalen en de verdere groei van TikTok
Het gebruik van social media groeit nog steeds wereldwijd. Volgens gegevens van Statica.com gebruiken bijna 4,3 miljard mensen social media, en de verwachting is dat dit groeit naar 6 miljard gebruikers in 2027. Deze groei zorgt er waarschijnlijk voor dat adverteerders social media zullen blijven inzetten om hier ook hun doelgroep te bereiken. Wel verwachten wij een verschuiving tussen de verdeling in de kanalen van waar het budget wordt ingezet.
Een platform dat de laatste jaren met een sterke opmars bezig is, is TikTok. De korte video-app die bekend staat om de aanstekelijke dansjes en grappige video’s.TikTok is uitgegroeid tot een go-to advertising platform voor bedrijven die een jongere doelgroep willen bereiken. Maar het ontwikkeld zich ook snel als platform waar adverteerders het hele spectrum van leeftijden en demografie kunnen bereiken. Met meer dan 1,5 miljard actieve gebruikers wereldwijd biedt TikTok een enorme groep potentiële klanten voor bedrijven om te groeien.
Maar TikTok is niet de enige belangrijke speler in het sociale landschap. Andere platformen, zoals Meta Ads (aka Facebook Ads en Instagram Ads) en LinkedIn bieden een groot aanbod aan advertentie opties voor bedrijven om uit te kiezen. Lees dit artikel voor een volledige lijst van de meest effectieve social media kanalen.
In z’n totaliteit verwachten wij dat het social media-advertentielandschap het komende jaar nog diverser wordt; de tijden waarin alleen Facebook de dominante speler was, lijken definitief voorbij.

Trend 6: nuttige content op je website is belangrijker dan ooit
Google heeft de zoekalgoritmes geupdate om er voor te zorgen dat de service nog meer focussed de daadwerkelijke gebruikers. Content dat specifiek geschreven is om goed te scoren in zoekmachines zal hierdoor minder goed werken en kan in sommige gevallen zelfs ‘bestraft’ worden door Google. Daarom is het nog belangrijk om content te schrijven voor wie het bedoeld is: jouw doelgroep. Dit dwingt websites om meer content te creëren die expertise toont in een bepaald veld, wat ook helpt om aan de E-E-A-T-richtlijnen van Google te voldoen.
De welbekende “helpful content-update” werd in augustus 2022 gelanceerd en is op 9 september uitgerold. Waarom schrijven we hier nu over? De update werkte nog niet wereldwijd: in december van het afgelopen jaar heeft Google de eerste “helpful content-update” geïmplementeerd welke op 12 januari 2023 is voltooid. De update is nu wereldwijd beschikbaar in elke taal.
Wat kan je doen als je denkt dat jouw website getroffen is door deze update of je content wilt verbeteren beter aan te sluiten bij deze update? Google heeft ons 9 vragen gesteld om onszelf af te vragen of onze content bestaat voor zoekmachines of voor onze bezoekers.
Kan je wel wat hulp gebruiken bij het creëren van meer nuttige content? Houd ons blog in de gaten!

Neem contact met ons op!
Ben je benieuwd naar welke (micro-)trends zich nog meer aan het ontwikkelen zijn en wil je onze hulp inschakelen om er zo goed mogelijk op in te spelen? Neem contact met ons op via onderstaand contactformulier of kijk op onze contact-pagina!