De invloed van COVID-19 op online marketing

Man werkt thuis

Als iemand ons met de jaarwisseling had verteld dat we door een snel verspreidend virus in maart met zijn allen vanuit huis zouden gaan werken, evenementen en festivals afgelast zouden worden en KLM 90% minder zou vliegen, dan hadden we het zeer waarschijnlijk niet geloofd. Het voelt misschien een beetje als een aflevering van Netflix-serie Black Mirror. Echter worden maatregelen door overheden en bedrijven snel genomen en opgevolgd, wat getuigd van veerkracht en flexibiliteit. Iets waar we heel trots op kunnen zijn. 

En dit allemaal voor onze gezondheid, want laten we wel wezen – die staat op de eerste, tweede en derde plek. Ondertussen proberen we het werkleven zoveel mogelijk zijn normale gangetje te laten gaan. Hoe pakken we dit het beste aan? Natuurlijk weten we niet hoe lang de situatie blijft zoals deze nu is en daardoor komen er wellicht veel werkzaamheden te vervallen of stil te liggen. Toch is er veel wat we wel kunnen en moeten doen. Ook verandert de behoefte van de consument en de manier waarop deze benaderd wil worden. Daarom zijn bepaalde aanpassingen de komende tijd onmisbaar.

De veranderende behoeften van de consument

Consumenten zijn voornamelijk angstig. In Azië blijkt uit onderzoek dat mensen zich grotere zorgen maken om hun financiële toekomst dan het geïnfecteerd raken door het COVID-19 virus. Zij denken door het virus pro-actiever na over hun werk en financiën. Daarnaast denken velen (67% van UK) dat levensmiddelen op zullen raken in de supermarkten door de komst van het COVID-19 virus. We kennen ondertussen allemaal de beelden op Facebook van vechtende klanten om wc-papier. Het is daarom van groot belang om als merk of bedrijf de vertrouwde partner van de consument te zijn. Bouw een community, mensen hebben hier behoefte aan in tijden als deze. De consument verwacht van een merk dat zij verantwoordelijk omgaan met de situatie, echte waarde leveren en het beste doen voor henzelf en hun medewerkers. 

We zijn met zijn allen nog meer online aanwezig sinds de uitbraak van het virus. We zitten voornamelijk thuis en daardoor veel op onze schermen. Ook zijn we online veel op zoek naar nieuws over het virus. Hierdoor verandert de manier waarop consumenten interactie hebben met bedrijven. Het aantal gebruikers op Facebook is bijvoorbeeld gestegen met 38% in Italië sinds de uitbraak van het virus. Online supermarkten merken een wekelijkse groei van 81% en er wordt drie keer vaker online boodschappen besteld, versus boodschappen in de winkel.

Interesse zoekterm COVID-19

In bovenstaande grafiek is te zien hoeveel interesse er is in zoektermen gerelateerd aan ‘COVID-19’ op Google Search in Nederland in de afgelopen 30 dagen. Een score van 100 geeft aan dat de interesse in de zoekterm maximaal is. Het is daarom goed om in de gaten te houden of men ook zoekt naar jouw merk in combinatie met ‘COVID-19’ of ‘corona’. Wellicht zijn er vragen die niet beantwoord worden op je website zoals ‘gaat het evenement door?’ of ‘wat is de impact van corona op…?’.

Hoe te reageren?

First things first! Op korte termijn is het voornamelijk belangrijk om stabiliteit te creëren door snel en adequaat te reageren naar de consument. Creëer veiligheid waar dat kan en maak duidelijk dat je de zorgen van de consument begrijpt. 

Hierbij is het verstandig om de manier van communicatie aan te passen aan die van de consument. Wees pro-actief, realistisch en authentiek. Denk bij de laatste aan je eigen kernwaarden. Waar sta je voor als bedrijf en is de manier waarop je reageert in lijn met deze waarden? Pas je boodschap aan op de vragen die je kan krijgen. Informeer bijvoorbeeld over levertijden en wees transparant in waarom het langer kan duren voor een pakketje bezorgd wordt. Middelen als remarketing kunnen hiervoor ingezet worden. Zo kunnen bijvoorbeeld alle kopers van je product bereikt worden met een advertentie met deze informatie. Wellicht wil je ook aanpassingen doen in je service, denk in oplossingen. Kan men misschien een product pre-orderen als het niet voorradig is of op een later moment betalen? 

Naast het aanpassen van je manier van communiceren is het ook goed om na te denken over hoe je kan inspelen op teruglopende verkopen, de toenemende informatiebehoefte en de behoefte naar vertrouwen. (Online) verkopen lopen terug en zijn wellicht helemaal niet meer mogelijk. Je performance daalt. Nu is het moment om te zorgen dat je top-of-mind blijft bij de consument door meer in te zetten op branding of awareness. 

Er is daarbij een sterk groeiende behoefte aan informatievoorziening, besteed daarom ook zeker aandacht aan consideration. Zorg dat je belangrijke informatie helder communiceert en dat deze makkelijk vindbaar is op de website. Ben er wanneer er gezocht wordt naar specifieke informatie. Bekijk op welke zoektermen er nu wordt gezocht, in je Google Search en Google Search Console accounts, zodat je hierop in kan spelen met zowel Search Ads als je organische vindbaarheid (SEO). Je performance kan dan wel teruglopen maar zorg dan in ieder geval dat je vindbaar blijft voor mensen die wel een hoge intentie hebben. 

Het is niet verstandig om te stoppen met je online marketing maar pas deze aan waar nodig. De focus weerlegt zich en daarom is het tijd om te denken aan het grotere plaatje. Zijn de doelstellingen helder en moeten deze nu worden aangepast? Zijn er kanalen die nu beter of anders moeten worden ingezet? Misschien is nu eindelijk de tijd daar om een SEO-scan uit te voeren of om je online tracking op orde te krijgen. Door nu over deze zaken na te denken pluk je daar na het virus de vruchten van. 

Herstel

Wat een fijn gegeven is, is dat er ook een einde komt aan COVID-19. Het is dan ook fijn en belangrijk om na te denken over herstel. De verwachting (van McKinsey) is dat consumentenproducten en elektronicabranche zichzelf als eerst zullen herpakken. De autobranche, luchtvaart en hospitality branche volgen. 

Op de midden tot lange termijn zal de vraag naar je product of service zich weer herstellen. Neem daarom de tijd om dit herstel zorgvuldig te plannen. Zorg er dan ook voor dat de veranderingen die je implementeert structurele verbeteringen zijn. Maak hiervoor een verwachte herstel prognose en pas je KPI’s en strategie hierop aan. 

Op zowel online marketing gebied als persoonlijk vlak is het van belang om rustig en positief te blijven. We helpen elkaar waar kan. Heb je daarom vragen rondom de ontwikkelingen en impact van het COVID-19 virus op jouw online marketing? We helpen je graag.

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E,
1021 JT, Amsterdam
06 18333789

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
06 55153452

info@hide-and-seek.nl