Breng data naar een hoger niveau met de Google Consent mode

By 31 januari 2022 maart 8th, 2022 Cookies, Google Ads

Volgens de Algemene verordening gegevensbescherming, ook wel AVG, is het belangrijk dat de privacyrechten van de gebruiker worden gewaarborgd. Om deze reden is het van belang dat elke website de gebruikers informeert over hun cookiebeleid.

Wat is de Google Consent mode

Er zijn verschillende soorten cookies: Functionele cookies, Analytische cookies en Marketing cookies. Cookies worden gebruikt om gebruikers van elkaar te onderscheiden. Wanneer je gebruik wilt maken van de cookies, mag dat pas zodra de bezoeker hier toestemming voor geeft. Zodra de toestemming gegeven is, worden deze cookie gegevens opgeslagen in de toestemming modus, ook wel consent mode. Dit betekent echter ook dat zodra een gebruiker geen toestemming geeft, je ook niet weet wat deze gebruiker op de website doet. In het afgelopen jaar werd de privacy aangescherpt en wordt het steeds moeilijker om de effecten van de campagnes in te zien. Google kwam daarom met een nieuwe privacy oplossing. De Google Consent Mode. Met behulp van de Google Consent Mode is het mogelijk om conversies en gebeurtenissen te meten, en tegelijkertijd ook de privacy voorkeuren van de bezoeker te respecteren.


De Google Consent Mode maakt gebruikt van twee nieuwe onderdelen: ad_storage en analytics_storage. Deze onderdelen (Google-tags) gebruik je om het gedrag van de cookies te controleren, voor Google Ads en Google Analytics. Op basis van het accepteren of niet accepteren van de cookies werkt de Google Consent Mode in twee verschillende resultaten:

  1. Zodra toestemming gegeven wordt, werken alle instellingen als normaal en kan je gebruik maken van de conversie metingen en remarketing zoals gewenst;
  2. Wanneer de gebruiker geen toestemming geeft, gebruikt de toestemming modus een zogenoemde ping om te communiceren dat een conversie actie is uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat je conversies kan meten maar de bezoeker niet geïdentificeerd kan worden.

Ondanks dat je gedetailleerde gegevens over de bezoeker misloopt, en deze bezoeker dus niet mee kunt nemen in de remarketing en voor gepersonaliseerde advertenties’s het dankzij de Google Consent Mode dus wel mogelijk om de conversies te meten.

Conversie Modellering Google Ads

Waarom het van belang is dat conversies worden gemeten en toegekend worden aan de campagnes die gebruikers naar de website hebben gebracht?Zo kunnen betere optimalisaties voor de campagnes worden uitgevoerd, en budgetten beter verdeeld worden. 

Sinds april 2021 is conversie modellering voor de Consent Mode beschikbaar in Google Ads. Wanneer Google de conversies niet direct kan waarnemen, maken zij gebruik van de conversie modellering. Dit wordt gedaan via de eerder genoemde ad_storage. Deze gegevens zijn niet herleidbaar tot een individuele gebruiker. Dit betekent dat wanneer iemand de cookies niet accepteert, gebeurtenissen en conversies via de gemodelleerde conversies gevonden worden. Met behulp van de gemodelleerde conversies ontvang je nog steeds de gebeurtenissen maar dan zonder persoonlijke data. Wat weer voor een completer beeld zorgt van alle conversies die plaatsvinden.

Completer beeld conversiepad

De conversie modellering zorgt voor een completer beeld in het afgelegde conversiepad vanwege:

  • De mogelijkheid om effectiever campagnes te optimaliseren. Door de privacy versterkingen is het niet meer mogelijk (wanneer een gebruiker geen toestemming geeft) om terug te zien welke apparaattype of browsers de bezoeker heeft gebruikt. Dankzij de modellering zorgt Google ervoor dat het vertekende beeld dat je hierdoor krijgt wordt opgelost en gecorrigeerd in de hele rapportage.
  • Daarnaast is het mogelijk om nauwkeurige en privacy gerichte metingen uit te voeren. Alle conversies die Google niet kan waarnemen maken gebruik van de gemodelleerde conversies. Deze gegevens zijn daardoor niet herleidbaar tot het individu, maar toont wel aan of een conversie op de website heeft plaatsgevonden. Dit zorgt voor een completer rapport over de conversies die de campagne opleveren.

Google Consent Mode implementeren

Wil jij nu ook completere gegevens en inzichten hebben over wat er op de website gebeurd, en conversie acties die worden afgerond? Implementeer dan nu de Google Consent Mode. 

Heb je vragen over hoe je deze Consent Mode nu moet implementeren? Neem dan direct contact met ons op! Hide and Seek helpt je graag bij de implementatie.

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E
1021 JT Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl