
Sinds de komst van het internet, is de wereld op z’n zachtst gezegd een klein beetje veranderd. Je kunt met 2 klikken op de knop kranten lezen van over de hele wereld, het nieuwste nummer van je favoriete K-pop band beluisteren of zien hoe de koers op Wall Street er bij staat. En: je kunt nu super makkelijk shoppen bij allerlei bedrijven wereldwijd.
Geen betere tijd om de grens over te gaan
Traditioneel gezien is handelen in het buitenland alleen voor de echt grote bedrijven, die in meerdere landen fysiek aanwezig kunnen zijn. Lees: een Nike of McDonalds. Sinds de komst van het internet is dit echter niet meer het geval. Niet alleen de consument is going global. Ook veel kleine- en middelgrote (e-com) bedrijven. Het potentieel is enorm. De verwachting is dat global e-tail sales in 2021 4800 miljard (!) zal bedragen, ten opzichte van 2000 miljard minder in 2018.
Op plekken waar grote aantallen potentiële online shoppers samen komen, zijn er ook grote kansen voor bedrijven om hun producten over de hele wereld aan de man te brengen. Het populairste platform ter wereld, Facebook (2,5 miljard maandelijks actieve gebruikers), is zo’n plek. Op dit moment zijn er meer dan 1 miljard mensen op Facebook gelinkt met een internationaal bedrijf. De verwachting is dat dit flink zal stijgen in de toekomst. Hierdoor is het platform voor veel e-com bedrijven de perfecte omgeving om te starten met hun eerste stappen over de grens.
Go To Market met Cross Border Business
Starten met het aanbieden van je diensten en producten in het buitenland is een spannende en complexe onderneming. Daarom biedt Facebook steeds meer geavanceerde tools die van begin tot eind ondersteunen bij een go-to-market strategie, onder de noemer van ‘Cross Border Business’.
Om bij het begin te beginnen: bij het betreden van een nieuwe markt, is het natuurlijk belangrijk dat je de juiste doelgroep weet te vinden. Facebook biedt verschillende Audience Insight tools. Deze tools helpen om erachter te komen waar je doelgroep zich bevindt, hoe de doelgroep er demografisch uit ziet en wat hun consumptiepatroon is. Daarnaast kan het systeem op basis van je huidige klanten, personen in de nieuwe markt vinden die vergelijkbare gewoontes hebben en jouw product mogelijk ook interessant vinden.
Relevantie is key
Nadat je de juiste doelgroep hebt gelokaliseerd, is het belangrijk om dit publiek relevante content te laten zien en vertrouwen te wekken om bij jou te shoppen. Uit onderzoek is gebleken dat 57% van het online shoppende publiek liever niet winkelt bij een website in een andere taal dan de eigen. Ongeveer hetzelfde aandeel mensen betaalt liever niet in een andere valuta dan de eigen. Taal en valuta zijn dus belangrijke aspecten voor de shopper. Dit wil zeggen dat de volledige customer journey moet aansluiten bij de nieuwe markt.
Ook hier biedt Facebook hulp door middel van verschillende tools om advertenties automatisch te lokaliseren. Een daarvan is Dynamic Language Optimization. Hiermee wordt de tekst copy. Eventueel wordt ook het advertentie beeld of -video automatisch aangepast naar de taal van de shopper.
Met Multi-Language and Country Dynamic Ads kun je je ads nog relevanter maken. Lokale catalogi kunnen samengevoegd worden tot 1 internationale catalogus, waaruit Facebook de best mogelijke match kiest voor jouw shopper in ieder land (tool in bèta). Die ziet hiermee de ad-copy in de eigen taal, en de aangeboden producten met de juiste prijs en valuta. Zo is er een volledige match tussen de shopper en de getoonde advertentie.
Simpel, efficient en relevant
De voordelen met betrekking tot relevantie voor de shopper zijn duidelijk. Ook m.b.t. campagne structuur en budgetverdeling biedt de Cross Border opzet voordelen.
Doordat het met deze tools mogelijk is om te automatiseren over landsgrenzen. Hoeven er geen aparte budgetten per regio meer bepaald te worden. In plaats daarvan kan er bijvoorbeeld gekozen worden om typen markten te verdelen. Dit kan op maturity of op doelstelling (core vs nieuw). Zo kunnen budgetten en campagnes overzichtelijk geprioriteerd worden en hoeft er in nieuwe markten niet meer gehandeld te worden op verwachting of ‘onderbuikgevoel’. Jij kunt je spend handhaven in je belangrijkste markten en op nieuwe gronden je geld uitgeven waar de potentie zit. Meer international bang for your buck dus 😉
Go to new markets met Hide & Seek
Ben jij op zoek naar nieuwe kansen om internationaal te groeien? De mogelijkheden met Facebook zijn eindeloos. Wij kunnen je vanaf de start strategisch adviseren en op het gebied van paid advertising geheel ontzorgen. Samen met jou zorgen wij ervoor dat je internationale avontuur een succes wordt. Stuur ons een berichtje en wij nemen snel contact met je op om de mogelijkheden te bespreken!