Amazon komt. En nu?

By 31 december 2019 februari 24th, 2020 Adverteren, Amazon
amazon-nederland

Na de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje en ook Duitsland, is nu dan eindelijk ons kleine kikkerlandje aan de beurt. Jawel, Amazon NL is begin volgend jaar een feit als de online retail-giant gaat beginnen met algemene verkoop via het domein amazon.nl. Iedereen die al bekend is met Amazon in Nederland weet dat de verkoop van allesbehalve e-boeken nu via het Duitse domein amazon.de verloopt.

Wat moet ik met (of zonder) Amazon?

Paniek! Want wat moet je als e-commerce ondernemer beginnen tegen een gigant als Amazon? Of.. is Amazon NL eigenlijk je nieuwe beste vriend? Dat ligt eraan. Gebruik jij nu als verkoper een Marketplace platform als Bol.com waar jij met je webshop producten kan verkopen volgens het marktplaatsmodel? Dan hebben we goed nieuws, want Amazon werkt nét zo. Zie dit dus als een uitgelezen kans om je bereik te vergroten!

Waar begin je?

Als je als verkoper ook op Amazon.nl straks je producten beschikbaar wilt stellen (en later ook wil adverteren) is het van belang dat je in ieder geval alvast een Nederlands professioneel seller account activeert bij Amazon.

Vervolgens komen er een tal aan opties op je af als je een account aanmaakt: wil je zelf je producten versturen, wil je je merk beschermen voor low-quality content van andere verkopers, wil je meteen gaan adverteren? Het is dus wijs om, voordat je aan Amazon begint, je eerst in te lezen op wat het kost, wat je ermee wil bereiken, en – niet geheel onbelangrijk – hoe adverteren op Amazon werkt.

Adverteren is vrij noodzakelijk als beginnende verkoper op het platform. De reden hiervoor is dat je nog geen reviews of sales hebt en je met een lage ‘seller rating’ begint. Dit zorgt ervoor dat je zelfs met sterke en kloppende content ergens op pagina 20 staat met je product. Dat wil je natuurlijk niet, want helaas kijkt vrijwel geen enkele koper verder dan pagina 1 van de zoekresultaten (ok, misschién pagina 2).

Maar niet getreurd! Amazon wil natuurlijk graag dat jij succesvol bent op hun platform zodat zij aan jou kunnen verdienen. Er zijn dan ook verschillende adverteer opties. Echter, voordat je hiermee van start kunt, begin je bij het begin.

Producten aanbieden op Amazon

Voordat je aan de slag kunt met het adverteren van je producten op Amazon.nl, moeten die producten wel ergens te vinden zijn. En dan natuurlijk met passende, vloeiende content én copy die in lijn is met jouw merk identiteit.

Een makkelijke manier om je producten en de bijbehorende informatie te importeren op het Amazon platform, is met behulp van een productfeed management tool zoals Channable. Product Titels, EAN-codes, beschrijvingen en prijzen geef je op deze manier eenvoudig in bulk door en binnen de kortste keren sta jij tussen de zoekresultaten van de producten die je aanbiedt. Doe echter goed onderzoek naar keywords waarop je jouw producten wil laten matchen, want je wil natuurlijk wel op een relevante zoekpagina terecht komen. Best practice is ook om zelfs na keyword onderzoek hiermee te blijven testen.

Daarnaast zorg je dat je hoge kwaliteit afbeeldingen hebt, en verder duidelijke bulletpoints die relevant zijn voor jouw product. Lees hier hoe je organisch een goed begin kunt maken met Amazon product listings.

amazon-product

En toen was er.. The Buy Box

Misschien heb je er wel eens van gehoord. Misschien ook niet, maar cruciaal is het wel: de Amazon Buy Box veroveren. De Buy Box is een kadertje op de productpagina waar je als shopper een product direct aan je winkelmandje kunt toevoegen. De Buy Box winnen is essentieel aangezien maar liefst 82% van de verkopen via dit kleine rechthoekje worden gerealiseerd, en voor mobiel stijgt dat percentage nog enigszins.

amazon-the-buy-boxWinnen

Er zijn veel verschillende factoren die meespelen of jij de Buy Box wint, ja of nee. Ben je de enige die jouw product verkoopt en heb je dus unieke EAN of GTIN nummers? Dan maak je een goede kans om te winnen. Resellers van producten moeten meer moeite doen en dus serieus concurreren om de Buy Box te winnen.

Het exacte algoritmische recept voor het winnen van de Buy Box houdt Amazon uiteraard voor zich. Echter zijn er drie zaken die van groot belang zijn om een goede kans te maken: prijs, Fulfillment by Amazon (FBA), en de zogenaamde ‘seller performance’ rating.

Cash = King
Heel flauw, maar Amazon wil uiteraard dat er verkocht wordt op het platform. Daarom is vaak de verkoper met de laagste prijs een goede kandidaat om de Buy Box te winnen.

Gelukkig is het platform niet zo eenduidig dat dat het enige is waar rekening mee wordt gehouden. Amazon is enorm klantgericht, wat logischerwijs  betekent dat de ervaring voor de Amazon klant voorop staat. Dus heb jij als verkoper goede reviews, prestatiestatistieken, én hanteer je een redelijke prijs? Dan kun je alsnog van een verkoper met lagere prijs winnen.

Fulfillment By Amazon (FBA)
Een factor die veel invloed kan hebben op het winnen van de Buy Box is het gebruik maken van de verzend- en opslagservice van Amazon. Hierbij sla je producten op bij Amazon en handelt de gigant het verpakken, versturen, en retourneren van artikelen af. Daarnaast hoef je je ook niet druk te maken om klantenservice, dit pakken ze namelijk ook voor je op.

Maak je gebruik van FBA, dan kan je ook automatisch je producten aanbieden via Amazon Prime. Wellicht nu nog niet heel relevant in Nederland, maar volgens een studie van Millward Brown Digital, converteert een Amazon Prime lid 5 keer sneller dan een non-Prime member. Verder zijn er nog meer voordelen op te noemen zoals betere resultaten op zoekpagina’s, geen opstartkosten, geen minimaal aantal producten, en standaard track & trace.

Dit alles gaat natuurlijk niet zonder een prijs, dus bereken of je het marge-technisch kan hebben om gebruik te maken van FBA. Daarnaast klinkt alles uit handen geven voor sommige verkopers waarschijnlijk erg aantrekkelijk. Wil je echter juist wél controle houden over jouw merk en moet de packaging bijvoorbeeld overeenkomen met jouw brand image, kun je beter niet voor FBA kiezen.

Prestatiestatistieken en minimale eisen
Voordat je überhaupt het Buy Box spelletje mee mag spelen zijn er een aantal eisen waar je aan moet voldoen.

  1. Je moet minimaal een professioneel seller-account hebben en al 90 dagen verkopen op Amazon
  2. Je account moet de Buy Box ‘eligibility status’ hebben. Als je nieuw bent zal je eerst een tijd moeten aantonen dat je verkoop performance voldoende is
  3. Je verkoopt nieuwe producten, dus geen tweedehands
  4. Je producten moeten op voorraad zijn

Hierna kijkt Amazon naar de prestatiestatistieken van het verkoopaccount. Een aantal factoren die hierin worden meegenomen:

  • Aantal negatieve beoordelingen
  • Verzendtijd van de producten
  • Aantal producten retour gegaan
  • Reactie op vragen van klanten

Als je het bovenstaande in gedachte houdt bij het aanbieden van je producten maak je een goede kans om in de Buy Box terecht te komen en dus je producten te verkopen. Voldoet je product eenmaal aan de criteria om in de Buy Box terecht te komen, dan mag je voor dit product ook advertenties opzetten.

Adverteren op Amazon

 Je bent al een tijdje bezig met je producten importeren naar Amazon, hebt inmiddels een aantal reviews vergaard (per te adverteren product minimaal 15 met een score van 3,5 ster of hoger) en een redelijk aantal producten verkocht op Amazon.

Heb je moeite met reviews krijgen op je producten? Dan is er (tegen betaling) het Early Reviewer Program voor third-party verkopers. Ben je een verkoper met een geregistreerd merk op Amazon? Dan is het cruciaal dat je een Amazon store aanmaakt. Hier kun je gratis je merk en de verschillende producten die je verkoopt showcasen. Het grote voordeel voor een beginnend verkoper is ook dat je shoppers vanaf je website, via advertenties of vanuit één van je product pagina’s naar je winkel toe kan leiden.

Wanneer je de minimale Buy Box eisen hebt bereikt, je producten genoeg reviews hebben vergaard en je prestatiestatistieken toereikend lijken, dan begin je waarschijnlijk met de meest simpele vorm van adverteren op Amazon: de sponsored product advertentie.

Sponsored Product ads

  • Producten verschijnen aan de top van de zoekpagina nadat iemand de zoektermen heeft ingevoerd waarop jij wil matchen.
  • Promote 1 enkel item.
  • Heeft een native look, door eigenschappen te hebben van organische resultaten.

Leiden shoppers direct naar je product pagina.

amazon-sponsored-product-ad

Voor het inzetten van dit soort advertenties is handig om te kijken hoe de advertenties van concurrenten eruit zien en vooral ook de organische resultaten die bovenaan staan. Pak hieruit de meest relevante keywords voor je advertentie en ga verder op je keyword research af. Word je eenmaal vertoond bovenaan de pagina, ligt het conversiepercentage op Amazon vrij hoog (rond de 13% gemiddeld). De reden hiervoor is dat shoppers (de naam zegt het al) met het idee om te kopen op Amazon gaan kijken en vaak al de onderzoeksfase al voorbij zijn.

Wil je een selectie aan producten laten zien die je verkoopt in jouw Amazon store? Dan kun je, mits je merk geregistreerd is bij Amazon, ook gaan voor de sponsored brands advertenties.

Sponsored Brands 

  • Creëert awareness voor je merk en de producten die je verkoopt op Amazon door boven de zoekresultaten te verschijnen
  • Bevat een eigen koptekst, je logo en een set producten
  • Stuurt de shopper naar je Amazon store, product listings pagina of een product pagina

amazon gesponsord merk plaatsing

De rapportage functie voor sponsored brand advertenties laat echter nog te wensen over, maar aangezien Amazon zich blijft ontwikkelen zal dit met de tijd beter worden.

Dit zijn de twee advertentie opties die mogelijk zijn als je een third-party verkoper bent. Ben je een zogenaamde ‘vendor’ en verkoop je je producten aan Amazon zelf? Dan wordt het rijtje nog uitgebreid met display advertenties (beta) en videoadvertenties. In het kort:

Sponsored Display (beta)

  • Bereik mensen met display ads zowel op het Amazon platform als op webpagina’s van partners
  • Creëer je eigen creatives
  • Leid een klik op je advertentie naar een product pagina, website of aangepaste landingspagina.

Video Ads 

  • Bereik shoppers op de Amazon websites, apps en de fire tablet
  • In-Stream (Voornamelijk op Prime + Partner Sites)
  • Out-Stream. Video ads die óók op relevante pagina’s op Amazon zelf kunnen verschijnen.

Beginnen met Amazon is iets waar tijd in geïnvesteerd moet worden, we hopen dat dit inmiddels duidelijk is. Voordat je hier veel tijd in gaat steken zijn er een aantal zaken die we je nog mee willen geven die jou misschien antwoord geven op de vraag: moet ik beginnen aan Amazon NL?

  1. Een eigen merk waarmee je uniek bent heeft een streepje voor. Hierdoor kom je minder in de prijzen concurrentie terecht waaraan veel producten op Amazon onderhevig zijn.
  2. Je product is niet te duur. Een prijs tussen de €20-€300 is wenselijk.
  3. Je hebt als merk of met een bepaald product sterke USP’s
  4. Mocht de prijzenoorlog uitbreken rondom jouw product (categorie) moet je hier helaas wel mee aan kunnen doen. Kun je dit niet hebben qua marge op jouw product? Dan kan het steeds lastiger worden om je product te kunnen verkopen op Amazon.

Hide and Seek en Amazon NL

Zo! Er is uiteraard nog veel meer te vertellen. We raden je aan om eens de tijd te nemen en de belangrijkste informatie online door te lezen. Ben je eenmaal zo ver dat je wilt beginnen op Amazon of al zo ver dat je wilt adverteren op het nieuwe, flitsende Amazon NL, dan zijn wij er natuurlijk voor je. Als partner van Channable NL adviseren we je graag over het werken met een productfeed management tool als dit nog wat abstract klonk. Daarnaast gaan we graag in gesprek over de beste strategie voor jouw bedrijf rondom (adverteren op) Amazon.

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Admiraal de Ruijterweg 26
1056 GJ Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl