Adverteren op YouTube: de mogelijkheden – Hide and Seek
Mail ons op info@hide-and-seek.nl of kijk op onze contactpagina

Adverteren op YouTube: de mogelijkheden

Adverteren op YouTube: de mogelijkheden

YouTube en Video Advertising is één van de diensten die Hide and Seek aanbiedt. YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld en biedt daarom vele kansen voor u als adverteerder. Adverteren op YouTube wordt mogelijk gemaakt door Google AdWords, de online advertentieservice van Google. Dit onderdeel van AdWords wordt ook wel Google AdWords for Video genoemd. Het stelt adverteerders in staat om videoadvertenties te tonen aan gebruikers van YouTube. Adverteren op YouTube wordt vaak ingezet om de naamsbekendheid van een (nieuw) product of merk te vergroten, om op een unieke manier in contact te komen met uw klanten, voor extra verkeer naar de website of simpelweg om een video extra onder de aandacht te brengen. Met Google AdWords for Video kunt u de juiste mensen op het juiste moment bereiken. In principe heeft ieder bedrijf een publiek op YouTube. Maar wat zijn precies de mogelijkheden van adverteren op YouTube? In dit artikel zetten we ze op een rij! We zullen allereerst de voordelen van adverteren op YouTube opsommen, vervolgens de verschillende typen videoadvertenties toelichten, om tot slot dieper in te gaan op de targeting-mogelijkheden.

*Per 15 april 2014 voert Google wijzigingen door in AdWords for Video. Dit artikel is daarop aangepast.*

De voordelen van adverteren op YouTube

  • Betaal alleen als er iemand kijkt: betaal alleen voor videoadvertenties als iemand ervoor kiest de advertentie te bekijken. Hierdoor verspilt u geen geld, en kunt u tegelijkertijd de kern van uw boodschap gratis tonen aan de mensen die ervoor kiezen te advertentie niet (af) te (be)kijken. Dit is een groot voordeel ten opzichte van adverteren op televisie.
  • Bereik de ideale klant: Google AdWords for Video bevat vele targeting-opties zodat u uw videoadvertenties heel gericht in kan zetten. Bijvoorbeeld op basis van het geslacht, de leeftijd, de locatie, de interesse van de gebruiker of de video waar ze naar kijken. Hierover later meer.
  • Bereik extra publiek, op meerdere apparaten: Met videoadvertenties op YouTube kunt u extra publiek trekken ten opzichte van uw TV of offline campagne, aangezien een deel van de bevolking niet of nauwelijks nog TV kijkt en video voornamelijk online consumeert. Tegelijkertijd zijn ook uw klanten veel onderweg. Videoadvertenties op YouTube zijn ook in de zetten op tablets en smartphones, waardoor u uw klanten altijd kunt bereiken.
  • Inzicht in de resultaten: Google AdWords for Video biedt uitgebreide inzichten in de resultaten, zodat u een goed beeld heeft wie de videoadvertenties bekijken en hoe ze erop reageren.

Typen YouTube videoadvertenties

Videoadvertenties in Google AdWords for Video hebben verschillende indelingen. De verzamelnaam voor de verschillende typen wordt YouTube TrueView advertenties genoemd. De volgende indelingen zijn beschikbaar:

  • In-Stream: deze videoadvertenties worden weergegeven voor YouTube video’s. Dit wordt ook wel een preroll genoemd. Gebruikers hebben de mogelijkheid om de videoadvertentie na 5 seconden over te slaan. U betaalt alleen wanneer de gebruiker de hele advertentie bekijkt, of ten minste 30 seconden. Door de kernboodschap in de eerste 5 seconden te plaatsen kunt u deze dus gratis tonen aan de gebruikers die besluiten de advertentie over te slaan. Voor In-Stream videoadvertenties wordt een video van 20-40 seconden aangeraden. Wanneer de gebruiker op de advertentie klikt gaan ze naar uw website. Een begeleidende (gratis) banner is optioneel, maar kan het verkeer naar uw website stimuleren!
  • In-Display: deze videoadvertenties worden weergegeven naast YouTube video’s als aanbevolen video. Vanaf 15 april 2014 vallen daarnaast ook de videoadvertenties die worden weergegeven in de YouTube zoekresultaten onder dit advertentieformaat, wat voorheen In-Search werd genoemd. U betaalt alleen wanneer de gebruiker op de video klikt om deze te gaan bekijken. Doordat de gebruiker er expliciet voor kiest om de advertentie te bekijken kan de video langer duren dan de 20-40 seconden wat wordt aanbevolen voor de In-Stream videoadvertenties. U kunt eventueel een overlay toevoegen aan de video met een call-to-action om verkeer naar uw website te sturen.

Naast TrueView videoadvertenties biedt YouTube ook andere advertentie mogelijkheden, waarbij een preroll bijvoorbeeld niet overgeslagen kan worden. Deze advertenties dienen vooraf bij Google ingekocht te worden. Neem hiervoor contact met ons op. Wij helpen u graag verder. Voor de technische details rondom YouTube TrueView advertenties verwijzen wij u graag naar de support pagina van Google.

Targeting-opties voor adverteren op YouTube

Eén van de voordelen van adverteren op YouTube zijn de targeting-opties zodat u uw videoadvertenties gericht kunt inzetten om de ideale klant te bereiken. Onder andere de volgende opties zijn beschikbaar:

  • Demografische kenmerken: adverteren op YouTube op basis van geslacht of leeftijd.
  • Locatie: adverteren op YouTube op basis van de locatie van de gebruiker, bijvoorbeeld een land, stad of radius.
  • Onderwerpen: adverteren op YouTube op basis van het onderwerp van de YouTube video waar de advertentie voor of naast wordt vertoond.
  • Interesses: adverteren op YouTube op basis van de interesse van de gebruiker.
  • Content- en Zoekwoorden: adverteren op YouTube op basis van content woorden met betrekking tot een YouTube video, of op basis van een zoekopdracht van een gebruiker.
  • Remarketing: adverteren op YouTube op basis van Remarketing, waarbij de videoadvertentie wordt getoond aan gebruikers die bijvoorbeeld eerder op uw website zijn geweest of interactie hebben gehad met uw YouTube-kanaal.

Adverteren op YouTube bij Hide and Seek

Wilt u meer informatie over adverteren op YouTube, wilt u uw TV campagne combineren met YouTube, of heeft u andere vragen? Neem dan direct contact met ons op! Hide and Seek helpt u graag met adverteren op YouTube.