was successfully added to your cart.

Winkelwagen

Adverteren op TikTok: dit is wat je moet weten

By 9 september 2021 december 9th, 2021 Adverteren, Geen onderdeel van een categorie

TikTok maakt de afgelopen maanden veel lawaai. Het sociale medium van het Chinese bedrijf Bitedance verovert in een indrukwekkend tempo de westerse markt. TikTok is tot nu toe meer dan 2 miljard keer gedownload en was in 2020 de meest gedownloade applicatie in de App Store. Zeggen dat er een nieuwe speler in de stad is, zou een understatement zijn.

Deze snelle verovering op de sociale markt betekent dat adverteerders zich moeten aanpassen en enige nieuwsgierigheid naar dit nieuwe platform moeten ontwikkelen. Hieronder leest u meer over wat u moet weten over TikTok en wat het voor uw bedrijf kan betekenen.

 

Jong en internationaal

In zeer korte tijd is TikTok het 7e meest gebruikte sociale netwerk ter wereld geworden met 689 miljoen actieve gebruikers. Volgens statista is 62% van de TikTok-gebruikers tussen de 10 en 29 jaar oud; en volgens Adweek gebruikt 71% van de Amerikaanse Gen Zers de app. Maakt het uit? Nou, als u adverteert voor bejaardentehuizen, is dat waarschijnlijk niet het geval, maar als u iets anders verkoopt, doet het dat wel. Waarom? Omdat Gen Z, oftewel de digital natives, langzaamaan het wereldwijde personeelsbestand betreedt en met de dag aan koopkracht wint. Als je nog steeds niet overtuigd bent, is hier een bevinding die je van gedachten kan doen veranderen: volgens hetzelfde Adweek-rapport zei bijna de helft van de gebruikers dat ze kochten van een merk dat ze op het platform zagen.

TikTok is als geen ander platform, de feed is samengesteld uit een stroom van korte (60 seconden max) video’s gemaakt door andere gebruikers. TikTok-gebruikers zullen je vaak vertellen dat de app extreem verslavend is en dat het gemakkelijk is om lang van video naar video te scrollen. De gemiddelde TikTok-gebruiker besteedt zelfs 52 minuten per dag aan de app.

Adverteren op TikTok

In-Feed-videoadvertenties

Zoals je zult zien, biedt TikTok veel verschillende manieren om op het platform te adverteren, maar in-feed videoadvertenties komen het meest voor. InFeed-videoadvertenties zijn korte videoadvertenties die op de ‘voor jou’-pagina worden weergegeven. Deze advertenties verschijnen op willekeurige momenten wanneer de gebruiker door de feed scrolt, waardoor ze organisch opgaan in de rest van de inhoud.

Brand Takeover

De Brand Takeover is een indeling waarmee adverteerders advertenties aan gebruikers kunnen tonen voordat ze toegang hebben tot hun feeds. Dit formaat zorgt voor zichtbaarheid, aangezien de advertentie het volledige scherm in beslag neemt en tussen de 3 en 5 seconden wordt weergegeven.

Topview

Topview lijkt erg op Brand Takeovers, met als enige verschil de tijd waarop ze worden getoond. Terwijl Brand Takeovers de advertenties slechts een paar seconden laten zien, stelt het Top View-formaat adverteerders in staat om advertenties een hele minuut te tonen. Zowel de Brand Takeover-indeling als de Topview-indeling zorgen ervoor dat merken een sterke zichtbaarheid en krachtige schaalbaarheid hebben voor alle gebruikers. Deze formaten presenteren CPM’s tussen de 6 en 9 euro.

Branded Hashtag Challenge (HTC)

Een andere interessante manier om te adverteren op TikTok is via de zogenaamde branded hashtag challenge. De merk-hashtag-uitdaging is geen advertentie-indeling, maar eerder een sociale activering die door de adverteerder is gecreëerd en die kan worden versterkt door middel van betaalde advertenties (bijv. In-feed-advertenties, merkovernames enz.). Met deze modellen voor sociale activering kunnen merken hun publiek betrekken door ze deel uit te laten maken van de campagne. Gebruikers kunnen deze merk-hashtags gebruiken en inhoud creëren als reactie op de merk-hashtag-uitdaging, hetzij voor de lol, hetzij via een incentive van het merk (bijvoorbeeld het winnen van een prijs). Deze strategie stelt merken niet alleen in staat om gebruikers te betrekken, maar stelt hen ook in staat om organische zichtbaarheid op het platform te stimuleren.

Merkeffecten

Ten slotte laat TikTok merken hun eigen merkeffecten creëren die gebruikers kunnen gebruiken bij het maken van inhoud. Deze effecten omvatten stickers, AR-filters en lenzen die gebruikers aan hun eigen video’s kunnen toevoegen. Merkeffecten duren 10 dagen.

 

Tips en best practices

Authenticiteit

Wees authentiek met uw inhoud. Wees niet opdringerig en probeer op te gaan in je merk terwijl je in lijn blijft met je merkimago. Probeer niet te hard om relevant te zijn door TikTok-trends in uw advertenties te kopiëren. Deze trends duren niet erg lang en gebruikers zullen niet veel waarde halen uit merken die gebruik maken van rages. Vertel uw merkverhaal eerlijk, eenvoudig en creatief.

Influencers zijn een troef

Influencers zijn individuen met een grote aanhang die merken kunnen integreren in hun content. Dit maakt de reclame vaak natuurlijker en betekent dat u wordt blootgesteld aan een zeer betrokken publiek. Influencers zijn zo belangrijk dat de app een service heeft gelanceerd met de naam “Creator Marketplace”, waar merken en influencers kunnen samenwerken.

Muziek is de helft van de reclame

TikTok staat erom bekend geluid een integraal onderdeel te maken van de platformervaring. De app heeft ervoor gezorgd dat verschillende artiesten snel aan populariteit winnen door fragmenten van hun nummers viraal te laten gaan. Gebruikers kunnen fragmenten van nummers of geluiden van andere TikToks gebruiken die ze vervolgens aan hun video’s kunnen toevoegen. Hoewel dit misschien een heel klein aspect lijkt, is het de belangrijkste manier waarop TikTok zich onderscheidt van zijn concurrenten. Adverteerders moeten zich bewust zijn van de geluiden of liedjes die ze in hun advertenties gebruiken, aangezien dit een factor is die de advertentie kan maken of breken. TikTok heeft een tool genaamd ‘Smart Video Soundtrack’ die je video automatisch koppelt aan de beste soundtrack. Het gebruik van deze tool kan leiden tot meer exposure.

Experiment

TikTok is nieuw, maar digitale advertenties niet. Merken en adverteerders moeten experimenteren om te zien wat voor hen het beste werkt. De advertentiekant van TikTok (ook bekend als TikTok voor bedrijven) is zeer uitgebreid en stelt u in staat uw campagnestatus, uw advertentie-uitgaven en vele andere statistieken zoals CPM, CPC, CPA, CTR, conversies en meer bij te houden. Als u deze statistieken gebruikt en leert van andere succesvolle casestudies, bent u op de goede weg om TikTok voor u te laten werken.

Wil je meer informatie over adverteren op TikTok? Neem dan contact op met ons. Hide and Seek helpt je graag met al je TikTok-vragen en denken graag met jou mee!

 

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E
1021 JT Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl