Adverteren op Spotify: de mogelijkheden

By 8 oktober 2014 januari 22nd, 2019 Adverteren
[spb_text_block pb_margin_bottom=”no” pb_border_bottom=”no” width=”1/1″ el_position=”first last”]

Spotify is een muziek streaming dienst met wereldwijd ongeveer 40 miljoen gebruikers, die gemiddeld 146 minuten per dag via Spotify naar muziek luisteren. Spotify heeft een Gratis versie en een Premium versie voor €9,99 per maand. Het grootste verschil tussen de twee versies is dat de gratis versie advertenties bevat. Ongeveer driekwart van de gebruikers gebruikt de gratis versie (Spotify, mei 2014).

Onlangs hadden wij een afspraak op het hoofdkantoor van Spotify Nederland om de advertentiemogelijkheden binnen Spotify te bespreken en om te kijken hoe we samen kunnen werken. Hide and Seek heeft vele klanten uit de muziekindustrie in het portfolio, voor wie adverteren op Spotify uitermate interessant kan zijn. Maar niet alleen voor deze klanten is adverteren op Spotify interessant. Zo wordt er door merken uit verschillende branches op Spotify geadverteerd, met branding als voornaamste doel als aanvulling op de huidige kanalen. In dit artikel worden de advertentiemogelijkheden op Spotify besproken en wat Hide and Seek hier voor u kan betekenen.

[/spb_text_block] [spb_text_block pb_margin_bottom=”no” pb_border_bottom=”no” width=”1/1″ el_position=”first last”]

Advertentiemogelijkheden op Spotify

Spotify kent meerdere advertentiemogelijkheden, welke hier worden opgesomd. Om een beter beeld te geven worden de verschillende advertentiemogelijkheden ook geïllustreerd in screenshots.

  • Gesponsorde sessies: Dit formaat is onlangs geïntroduceerd en is vooralsnog alleen beschikbaar op mobiele apparaten. Gebruikers krijgen 30 minuten luisteren zonder reclame ‘gesponsord’ wanneer een videoadvertentie van 15 of 30 seconden wordt bekeken. De videoadvertenties worden door de gebruiker zelf gestart. Vanaf januari 2015 beschikbaar in Nederland.
  • Video-take over: Ook dit formaat is eveneens onlangs geïntroduceerd, maar dan voor desktop gebruikers. Dit formaat is een videoadvertentie van 15 op 30 seconden dat wordt aangeboden tijdens advertentieonderbrekingen tussen nummers door. Doordat advertenties alleen worden gestart wanneer de desktop app van Spotify wordt weergegeven is het kijkpercentage 100%. Ook vanaf januari 2015 beschikbaar in Nederland.
  • Audio: Audioadvertenties worden afgespeeld tussen nummers door. In feiten kunnen ze worden vergeleken met radio-spots. Een gebruiker krijgt iedere 15 minuten 30 seconden advertenties te horen. Daarnaast wordt er een afbeelding in de albumcover weergegeven waar gebruikers op kunnen klikken. De klik kan leiden naar een externe website en is gratis. Audioadvertenties zijn beschikbaar op alle apparaten.
  • Leaderboard: Deze beeldschermadvertenties worden worden enkel weergegeven als de gebruiker actief gebruik maakt van Spotify. Advertenties worden niet weergegeven als Spotify is geminimaliseerd waardoor advertenties 100% zichtbaar zijn. De advertenties zijn klikbaar en worden 30 seconden weergegeven. Er wordt maar één advertentie per keer weergegeven.
  • Homepage takeover: Dit formaat is een combinatie van een achtergrondafbeelding en een interactief gebied die de startpagina van Spotify voor een volledige dag overnemen. Gebruikers kunnen op zowel de achtergrondafbeelding als het interactieve gebied klikken.
  • Branded afspeellijsten: Dit zijn aangepaste Spotify-afspeellijsten die branded artwork en tekst bevatten. Ook is een koppeling naar een internetpagina of Spotify-content mogelijk.
  • Adverteerderspagina’s: Pagina’s van adverteerders zijn microsites die naadloos kunnen worden geïntegreerd in de Spotify-speler. De adverteerderspagina kan praktisch alles bevatten wat een normale website ook zou kunnen bevatten, inclusief video’s, klikbare afbeeldingen en nieuwsberichten.
[/spb_text_block] [sf_gallery gallery_id=”995″ slider_transition=”slide” show_thumbs=”yes” autoplay=”no” show_captions=”yes” enable_lightbox=”no” width=”1/1″ el_position=”first last”] [spb_text_block pb_margin_bottom=”no” pb_border_bottom=”no” width=”1/1″ el_position=”first last”]

Targeting-opties voor adverteren op Spotify

Spotify hanteert meerdere targeting-opties voor hoe er geadverteerd kan worden zodat advertenties gericht kunnen worden ingezet. De opties zijn echter nog niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld op Display of op YouTube (AdWords for Video). De verwachting is dat Spotify gaandeweg steeds meer opties zal gaan toevoegen, zoals het onlangs ook al enkele nieuwe advertentiemogelijkheden heeft geïntroduceerd. We sommen hier de verschillende targeting-opties op.

  • Demografische kenmerken: adverteren op basis van geslacht of leeftijd.
  • Locatie: adverteren op basis van de locatie van de gebruiker.
  • Tijd: adverteren op basis van de lokale tijd van de gebruiker.
  • Interesses: adverteren op basis van de interesse van de gebruiker.
  • Genres en luister gedrag: adverteren op basis van muziekgenres. Of de gebruiker wordt ingedeeld in een bepaald genre wordt bepaald door wat de gebruiker de laatste 30 dagen heeft geluisterd op Spotify.

Het is op dit moment nog niet mogelijk om te adverteren op basis van artiesten of afspeellijsten, wat een enorm krachtige mogelijkheid zou kunnen zijn. De verwachting is dat Spotify dit in de toekomst zal introduceren.

[/spb_text_block] [spb_text_block pb_margin_bottom=”no” pb_border_bottom=”no” width=”1/1″ el_position=”first last”]

Adverteren op Spotify bij Hide and Seek

Bent u actief in de muziekindustrie of bent u geïnteresseerd in branding voor u merk? Dan is adverteren op Spotify uitermate interessant voor u. Wilt u meer weten of adverteren op Spotify? Neem dan direct contact met ons op! Hide and Seek helpt u graag met adverteren op Spotify.

[/spb_text_block]

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Gedempt Hamerkanaal 139,
1021 KP Amsterdam
06 18333789

E I N D H O V E N

Kastanjelaan 400,
5616 LZ Eindhoven
06 55153452

info@hide-and-seek.nl