
Zoals je eerder hebt kunnen lezen in ons onderzoek over Social Media gebruik in Nederland, staat Pinterest in de top 3 als het gaat om groei in gebruikers. Met wereldwijd 444 miljoen gebruikers per maand telt Pinterest meer gebruikers dan het aantal inwoners van de VS.
De populariteit van Pinterest is niet gek, aangezien Pinterest een uniek kanaal is om inspiratie op te doen, toekomstplannen te maken of handige tips te delen. Mensen op Pinterest zijn op zoek naar nieuwe inspiratie en staan vaak op het punt om nieuwe dingen te kopen. Het heeft daarmee meer weg van een zoekmachine dan van een social-mediakanaal. Dit maakt Pinterest voor adverteerders natuurlijk ook een uniek kanaal. Het publiek op Pinterest staat open voor nieuwe ideeën en dat maakt dat jouw advertentie niet hinderlijk is, maar juist op het juiste moment voor inspiratie zorgt! In deze blog vertellen we je meer over de nieuwe mogelijkheden en best practices voor het adverteren op Pinterest.
Nieuwe mogelijkheden
AR Try On
Pinterest biedt veel unieke manieren van zoeken en adverteren. Zo is het op de Amerikaanse markt al mogelijk om gebruik te maken van AR Try On. Met deze functie kun je meubilair of beauty producten als het ware digitaal uitproberen. Er wordt gebruik gemaakt van Augmented reality om een 3D-beeld te creëren van producten. De beslissing om een aankoop te doen wordt op deze manier nog leuker en makkelijker gemaakt. Ben je tevreden over het product, dan klik je makkelijk door naar de verkooppagina van de verkoper om daar direct een aankoop te doen. Hiermee ontwikkeld Pinterest zich steeds verder als conversiekanaal.


Slideshow for collections
De functie “Slideshow for collections” maakt het mogelijk om automatisch collectie ads te creëren. Pinterest maakt dynamische collectie ads van producten uit jouw catalogus. Deze vorm van adverteren is gebaseerd op het inzicht dat Pinterest shoppers van video content houden en dat zij vaak actief zoeken naar meer dan één product tegelijk. Deze video-like content collectie kan dus een mooie manier zijn om al jouw producten te laten zien.


6 Best practices voor jouw Pinterest creatives
Aan de nieuwe features is te zien dat de shopping experience bij Pinterest centraal staat. Pinterest is een visueel gefocust kanaal en de creatives op Pinterest hebben dan ook een hoog sfeer gehalte en als adverteerder is het belangrijk om daar in mee te gaan. We vertellen je graag hoe jouw Pinterest ads eruit kunnen springen.
Gebruik video
Trek aandacht met bewegend beeld! Korte video’s zijn erg populair in het huidige medialandschap. Denk aan de opkomst van Instagram Reel, TikTok video’s en YouTube Shorts bijvoorbeeld. Op veel kanalen is te zien dat het statische beeld steeds vaker plaats voor video-like content. Ga hier in mee met korte duidelijke video’s. Met name voor campagnes die gericht zijn op een doelgroep die hoger in de funnel zit zijn videoadvertenties een goede optie.
Gebruik tekst over het beeld (maar niet te veel)
Tekst kan je pins echt tot leven brengen. Het is echter wel verstandig om tekst te kort en simpel te houden. Zorg dat je tekst aansluit bij jouw advertentie en gebruik een duidelijke call to action in je teksten. Dit vergroot de relevantie van je advertentie en zo blijft je boodschap duidelijk.
Wees direct
De beslissing van blijven kijken of verder scrollen is in een split-seconde gemaakt. Zorg dat jouw pin een directe boodschap geeft. Met de call to action button genaamd “Nu beschikbaar” kun je bijvoorbeeld nieuwsgierigheid wekken naar jouw nieuwe producten.
Gebruik verticale formaten
Verticale pins geven de mogelijkheid de maximale schermruimte te benutten en jouw verhaal te vertellen! Pinterest adviseert een beeldverhouding aan van 2:3, of 1000 x 1500 pixels.
Gebruik waardevolle content zoals ‘How to’s’
Het is geen geheim dat gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie en how-to’s. Gebruik jouw pins om te laten zien hoe jouw merk in het leven van je doelgroep past. Maak creatives waarin je handige tips deelt of laat zien hoe jouw product gebruikt kan worden. Zo maak je connectie met gebruikers en deel je ook nog eens handige tips!
Laat je logo zien
Last but not least; Laat je logo zien! Op Pinterest is het kanaal van jouw merk niet standaard direct in beeld. Het is daarom belangrijk om er voor te zorgen dat jouw logo altijd goed zichtbaar is op je pins. Zo zorg je voor een goede merkherkenning.
Er is dus veel mogelijk op Pinterest en het platform biedt unieke mogelijkheden ten opzichte van andere social-mediakanalen. Pinterest is altijd bezig met vernieuwen en speelt met name in op de shopping experience voor het publiek. Het publiek op Pinterest is altijd opzoek en staat klaar om nieuwe producten te ontdekken en te kopen. Hoewel Pinterest een breed publiek omvat, is er met name een sterke vertegenwoordiging te zien onder publiek dat geïnteresseerd is Interieur, Beauty en Health. Voor adverteerders in deze branches is het adverteren op Pinterest zeker de moeite waard om uit te proberen.
Pinterest onderscheidt zich als advertentie platform vanwege het hoge sfeer gehalte en we zien dan ook vaak goede resultaten als het gaat om awareness doeleinde. De unieke mogelijkheden van Pinterest maken het voor adverteerders mogelijk om zichzelf op een creatieve manier te laten zien.
Ben jij benieuwd of adverteren op Pinterest kan helpen om jouw bedrijfsdoelen te behalen? Neem dan snel contact op met ons. Wij denken graag met je mee!