Aangepaste Affiniteitsdoelgroepen geïntroduceerd door Google

By 17 december 2014 maart 20th, 2020 Google AdWords
aangepaste-affiniteitsdoelgroepen

JeHet Google Display Netwerk is een groep van meer dan een miljoen websites, video’s en apps waar advertenties kunnen worden weergegeven. Het is het grootste display netwerk ter wereld met een bereik van 89% van de wereldwijde internet gebruikers. Adverteren op het Google Display Netwerk is een van de diensten die wij aanbieden. Hierbij kunnen verschillende methoden van targeting worden gehanteerd, bijvoorbeeld op basis van de inhoud van een website in het netwerk via zoekwoorden (contextueel) en onderwerpen (topic), door specifieke websites te selecteren (plaatsingen) of op basis van het gedrag en interesses van de gebruiker. Onlangs heeft Google aangekondigd op dit laatste punt enkele wijzigingen door te voeren, Deze bespreken we in dit artikel.

Al sinds 2009 is het mogelijk om mensen op basis van interesses te bereiken binnen het Google Display Netwerk. Deze interesses zijn gebaseerd op het surfgedrag van de gebruiker. Sindsdien introduceerde Google twee nieuwe manieren om mensen te bereiken op basis van interesses en gedrag en is daar onlangs een derde manier bijgekomen, namelijk aangepaste affiniteitsdoelgroepen of in het Engels custom affinity audiences.

  1. Affiniteitdoelgroepen: Deze doelgroepen zijn vergelijkbaar met die uit de tv-wereld en zijn breed ingestoken. Bereik is het sleutelwoord. Je kan kiezen uit meer dan 80 doelgroepen.
  2. In-market-doelgroepen: Gebruikers die actief aan het browsen, zoeken of vergelijken zijn van producten uit een bepaalde categorie en in de markt zijn om dit product te gaan kopen.
  3. Aangepaste affiniteitsdoelgroepen: Een nieuwe manier om mensen te bereiken binnen het Google Display Netwerk. Bereik niche doelgroepen aangepast aan jouw merk of bedrijf.

De huidige manier, inmiddels genaamd andere interesses, houdt per 15 januari 2015 op te bestaan.

Wat zijn aangepaste affiniteitsdoelgroepen?

Aangepaste affiniteitsdoelgroepen is een nieuwe manier om mensen te bereiken binnen het Google Display Netwerk op basis van interesses en gedrag. Deze manier is onlangs door Google geïntroduceerd. Aangepaste affiniteitsdoelgroepen geeft de adverteerder flexibiliteit in wie zij willen bereiken binnen het Google Display Netwerk. Het is mogelijk precies die doelgroep te bereiken die bij jou past en geïnteresseerd is in een specifieke product of niche interest. Een aangepaste affinitietsdoelgroep wordt samengesteld op basis van zelfgekozen interesses, die als zoekwoord kunnen worden opgegeven, of URL’s, die als thema worden gebruikt om interesses te bundelen. Google schat direct het bereik in van de aangepaste affiniteitsdoelgroep en geeft direct inzichten in hoe deze doelgroep is opgebouwd, zoals leeftijd en geslacht.

affiniteitdoelgroepen

Wat zijn de voordelen van aangepaste affiniteitsdoelgroepen?

Aangepaste affiniteitsdoelgroepen kent enkele voordelen. Door het gebruiken van aangepaste affiniteitsdoelgroepen is de adverteerder niet langer afhankelijk van de voorgedefinieerde doelgroepen van Google. De adverteerder kan een doelgroep samenstellen. Dit kan door verschillende interesses en personas te combineren tot een doelgroep die perfect aansluit bij het bedrijf. Tot slot biedt het de adverteerder meer controle en flexibiliteit wie het online wil bereiken via het Google Display Netwerk.

Adverteren met aangepaste affiniteitsdoelgroepen bij Hide and Seek

De introductie van aangepaste affiniteitsdoelgroepen is een belangrijke ontwikkeling voor iedere adverteerder die gebruikt maakt van het Google Display Netwerk. Het biedt nieuwe mogelijkheden en voordelen ten opzichte van andere interesses. Per 15 januari 2015 zal deze methode om mensen te bereiken ophouden te bestaan. Vanaf juni 2015 worden bestaande campagnes die deze methode nog gebruiken automatisch omgezet. Des te belangrijker om nu al de aanpassingen te maken en van de nieuwe mogelijkheden gebruik te maken. Voor onze huidige klanten zijn wij hier al mee bezig. Wil je meer informatie over aangepaste affiniteitsdoelgroepen of wil je adverteren met aangepaste affiniteitsdoelgroepen bij Hide and Seek, neem dan direct contact met ons op. Voor meer informatie over Display Advertising kijk je bij onze diensten.

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E,
1021 JT, Amsterdam
06 18333789

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
06 55153452

info@hide-and-seek.nl