was successfully added to your cart.

Winkelwagen

7 tips voor succesvolle feestdagen van Hide and Seek

Het zal geen geheim meer zijn dat de feestdagen enorme kansen bieden voor webshops. Online winkelen voor de feestdagen wordt steeds gebruikelijker voor shoppers die op zoek zijn naar het perfecte cadeau. Veel webshops zullen in deze periode het grotendeel van hun omzet halen, dus het hebben van een goed geplande online marketingstrategie is cruciaal in het seizoen van de feestdagen.

Shoppers die van plan waren om producten te laten bezorgen tijdens de feestdagen, 2019 vs 2020.

Het creëren van een effectief online marketing plan speciaal voor de feestdagen kan wat beangstigend zijn, echter het wordt vooral gezien als een enorme kans voor elk bedrijf. De concurrentie voor advertentieruimte is flink en er zijn verschillende factoren die meegenomen moeten worden. Om dit gemakkelijker te maken heeft Hide and Seek besloten een lijst met tips op te stellen, zodat er een effectief feestdagen online marketingplan op tafel kan komen. Hier zijn onze 7 tips die je zullen helpen bij het maken van een succesvol online marketingplan voor de feestdagen:

 

1. Begin vroeg met plannen!

De sleutel naar een succesvolle online feestdagen campagne is uitgebreide planning. Om met een goed plan te komen is het belangrijk om hier zo vroeg mogelijk mee te beginnen. Zorg ervoor dat je genoeg tijd hebt (dit betekent dat je nu moet beginnen als je nog niet begonnen bent). Data laat zien dat men al in oktober begint met inkopen doen voor de feestdagen. Online consumenten zijn daarbij ook bewust van het feit dat pakketjes er langer over doen in deze periode van het jaar.

In vorig feestdagenseizoen was 59% van de Amerikaanse shoppers van plan om in november te beginnen met shoppen voor de feestdagen, maar 22% begon in oktober al met kopen of met plannen.

Deze extra tijd betekent ook dat je ‘audiences’ kan maken en deze in de toekomst kan gebruiken om meer merkloyaliteit te creëren. Tip 7 op deze lijst zal je een uitgebreid advies geven over merkloyaliteit en hoe je daar online op kan inspelen.

 

2. Gebruik vorige jaren als referentie

Neem de tijd om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Bekijk je data van vorig jaar, probeer te definiëren wat toen werkte en wat niet werkte. Deze informatie is van vitaal belang om de beste strategie voor je bedrijf te ontwikkelen. Kijk naar trends en kansen die je misschien eerder gemist hebt. Advertentiebudgets voor social en search zullen aangepast moeten worden. Het zoekvolume zal aanzwellen en er zal meer concurrentie zijn. KPIs zullen wat aangepast moeten worden en aangezien je kosten zullen verhogen zal er opnieuw gedefinieerd moeten worden wat succes is in deze tijd van het jaar zodat de verwachtingen duidelijk zijn.

 

3. Neem elke belangrijke dag mee 

Maak een overzicht van de belangrijkste dagen in deze periode. Laat dit aansluiten op wat je doelgroep belangrijk vindt. Het kan zijn dat je bepaalde activiteiten moet richten op bepaalde dagen, afhankelijk van je bedrijf. Hieronder hebben we een paar belangrijke dagen op een rij gezet:

  • Sinterklaas: Sinterklaas is een van belangrijkste dagen van het jaar. Sinterklaas wordt op 5 december gevierd en zal de dag zijn waar het leeuwendeel van de cadeaus worden gegeven.
  • Cyber Monday: Cyber Monday is gegroeid in populariteit de laatste jaren. Dit jaar zullen er waarschijnlijk weer nieuwe records gebroken worden. Effectief adverteren voor Cyber Monday kan dus erg voordelig zijn.

70% van de mensen in Nederland zijn op de hoogte van Cyber Monday.

  • Black Friday: Black Friday was vroeger erg significant voor fysieke winkels, echter, volgens een enquête gaf 45% van de consumenten als antwoord hoe ze winkelden “alles online” of “meer online”/”veel meer online” dan in de fysieke winkels. Dit is 11% meer dan dezelfde enquête in 2019 liet zien. Ook hier kan je met je advertenties op inspelen.

45% van de consumenten gaf aan 'alleen online' of 'meer online'/'veel meer online' te winkelen dan in de winkel. Dit is 11% meer dan wat hetzelfde onderzoek in 2019 rapporteerde.

  • Kerst: Zorg ervoor dat je Kerst gerelateerde advertenties creëert en verspreid, voornamelijk in november en december. Consumenten zoeken naar cadeauideeen dus elke advertentie die ze te zien krijgen zal ze inspireren. Goede advertenties zullen consumenten ook laten converteren. 

 

4. Begrijp je concurrenten

Het volgende punt wat je zal moeten meenemen is je online concurrentie. Breng hun sterktes en zwaktes in kaart. Hou er wel rekening mee dat, ook al weet je goed wat je concurrenten doen, jouw strategie moet anders zijn. Doe niet je concurrenten na, maar doe inspiratie op om het daarna beter te doen. Zorg ervoor dat je je doelgroep goed gedefinieerd hebt en dat je weet welke kanalen zij gebruiken. Een vroege en voorzichtige analyse van deze factoren zal leiden tot een weloverwogen en succesvol marketingplan.

 

5. Alle kanalen zijn belangrijk 

Overweeg alle manieren waarop je doelgroep je bedrijf en je producten online kan vinden. Ga verder dan focussen op nieuwe klanten, ga op zoek naar manieren dat je je bestaande klanten kan bereiken. Zorg ervoor dat je merk terugkomt in de gedachten van je publiek, of het nou via een nieuwsbrief, Facebook pagina of Instagram feed is. Gebruik elk kanaal om je verhaal te vertellen, kijk wel uit dat je niet teveel gaat posten. De reden hiervoor is dat Google denkt dat je dan meer aan het spammen bent, dan dat je relevante, nuttige content aan het plaatsen bent. 

Deze periode is ook een goed moment om met nieuwe kanalen te experimenteren. TikTok krijgt steeds meer grip met het jonge publiek en biedt daarnaast een relatief laag CPM tarief. TikTok zorgt voor een enorme mogelijkheid om product of merk awareness te creëren bij een doelgroep die hun ouders gaat vragen om cadeaus.

Ook advertenties plaatsen via social media kanalen als Instagram, Facebook en TikTok? Bekijk hier de diensten van Hide and Seek!

 

6. Content is concurrentievoordeel 

Wanneer je overweegt te investeren in betaald adverteren is het handig te weten dat het intens zal zijn qua concurrentie. Veel concurrenten zullen hun advertenties verdubbelen, dus het budget om te adverteren zal je moeten verhogen. Een andere manier om je concurrentie te verslaan is met content. Als je betere content kan creëren dan gaat dat een enorm voordeel zijn wanneer je vecht om de aandacht van het publiek. Laat je producten zo goed mogelijk zien, creëer gepersonaliseerde advertenties voor specifieke doelgroepen. Zorg ervoor dat je elke manier overweegt om de juiste doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken.

Bedenk manieren waarop je advertenties zullen opvallen en zorg ervoor dat elke korting van je bedrijf zichtbaar is in je advertenties. Je kan ook een gevoel van urgentie creëren met behulp van exclusieve deals, gelimiteerde tijden bij aanbiedingen of consumenten helpen herinneren aan de laatst mogelijke leverdata. Dit gevoel van urgentie moet wel op zijn plaats zijn, anders zal het averechts werken en slaan je klanten je over.

 

7. Acties zeggen meer dan woorden

Bij de feestdagen gaat het om teruggeven. Iets doen voor de ander is een goede manier om een positief merkimago te behouden. Er zijn veel acties die je met je bedrijf kan uitvoeren die zullen leiden tot een positieve impact van je merkimago. Vorig jaar probeerden ondernemers en consumenten elkaar te helpen door lokaal te winkelen in plaats van bij de grote jongens zoals Amazon.

Google-zoekopdrachten voor 'support your locals' zijn sinds vorig jaar met meer dan 20.000% gestegen.

Probeer waarde te creëren die je potentiële klanten positief zullen beïnvloeden. Identificeer potentiële klanten die eerder zijn uitgevallen tijdens de online Customer Journey, bijvoorbeeld mensen die een product in de winkelwagen hadden maar uiteindelijk niet afgerekend hebben. Deze mensen kan je een aanbieding doen waardoor ze nu alsnog iets bij je bestellen. De feestdagen kan je tegelijk ook goed gebruiken om merkloyaliteit te verhogen bij je bestaande klanten. Je kan bijvoorbeeld andere bedrijven in de buurt ondersteunen of juist een partnership aangaan om geld in te zamelen voor een goed doel. Acties zeggen meer dan woorden, tijd vrijmaken om je in te zetten voor goede doelen is de beste manier om de volgende stap te zetten in je marketingactiviteiten.

Hide and Seek kan je helpen met je voorbereidingen en je marketing voor de feestdagen. Neem gerust contact met ons op en maak een afspraak om erachter te komen hoe je het beste kan adverteren om het uiterste uit de komende feestdagen te halen.

 

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E
1021 JT Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl