7 manieren waarop Google Search Console handig is voor je bezoekersinzichten

By 9 september 2022 september 13th, 2022 SEO
Convenient ways to use Google Search Console

Er zijn haast oneindig veel SEO-tools. Vaak wordt Google Search Console overgeslagen als handige tool. Startende bedrijven, maar ook gevestigde bedrijven, weten niet goed wat je met deze gratis tool kan doen. Dat terwijl het juist één van de belangrijkste databronnen is om je organische resultaten in de gaten te houden. Daarnaast kun je er ook enorm veel inzichten uit halen. Hieronder lees je een aantal van de handigste rapporten en tools in Google Search Console.

1. Dekking van je website

Als eerste moet je inzicht hebben in je website in de zoekmachine. Het is zichtbaar of je ingediende pagina’s uit je sitemap gevonden zijn. Eventuele problemen met de indexatie worden onderaan het rapport ook weergegeven. Pagina’s worden gegroepeerd met redenen, verschillende redenen kunnen zijn:

  • Pagina’s met omleiding
  • Niet gevonden (404)
  • Serverfouten
  • Uitgesloten door tag noindex

Het rapport geeft weer hoe Google je website ziet, ook al ben je het er niet mee eens. Fouten die er niet zouden moeten zijn kun je op deze manier makkelijk oppakken en oplossen. 

Index overview in Google Search Console

2. URL-inspectie

Per URL kun je aanvragen hoe Google deze pagina ziet. Je ziet wanneer de URL voor het laatst gecrawld is en met welk apparaat dat gedaan is. Bij wijzigingen van een pagina zal je zien of de wijzigingen herkend zijn. Een indexering opnieuw aanvragen kan heel makkelijk als dat niet het geval is.  Ook als je nieuwe content op een nieuwe pagina plaatst kun je er sneller voor zorgen dat Google je pagina ziet door direct een indexering aan te vragen.

Bij geïndexeerde pagina’s zal je onderaan ook optimalisaties tegenkomen. Dit zijn suggesties die aangeven waarvoor de pagina op dit moment geschikt is. Met het live testen van de pagina kun je zien hoe dit eruit zal zien volgens Google. Sluit het aan bij wat het zou moeten zijn? Presteert het zoals je zou willen dat het presteert? Ga door naar de volgende stap!

3. Prestaties: zoekresultaten 

Nu de basis van je website in orde is en je weet welke gegevens er geanalyseerd worden is het tijd om te monitoren hoe je website het doet. Je prestaties in de zoekresultaten is misschien wel het waardevolste rapport voor je SEO. Hieruit haal je, direct van de zoekmachine, de meest gebruikte zoekwoorden, belangrijkste pagina’s, land en apparaat van afkomst. Tot slot heb je nog een tab met de zoekopmaak, hier vind je terug of er mensen via featured snippets (structured data) op je pagina zijn gekomen. Door goed te analyseren, vergelijken en te filteren kom je hier op de belangrijkste inzichten die de basis van je volgende stappen zijn.

Om een voorbeeld te geven: los van de verwachte zoekwoorden zal je ook zoekwoorden tegenkomen waar je zelf niet aan denkt. Als je van deze zoekwoorden ziet dat er veel vertoningen zijn maar weinig klikken en je staat gemiddeld zelfs in de top 10, dan converteren je huidige metadata niet goed genoeg. Je kan ook zoekwoorden tegenkomen waarmee je vaak een featured snippet in de zoekresultaten mee krijgt. Gebruik dit als inspiratie en om mee te testen.

Prestaties in Google Search Console

4. Functionaliteit: gebruiksgemak op telefoon

Zoals je waarschijnlijk al weet wordt de wereld steeds meer mobile-first. Meer dan 50% van de bezoekers op een website komt van een smartphone, dit zien wij bij onze klanten ook terug. Dit is ook een van de redenen waarom Google voorkeur geeft aan websites die goed bruikbaar zijn op mobiel. Google heeft AMP in het leven geroepen, dit staat voor Accelerated Mobile Pages. Deze laden gemiddeld zo’n vier keer sneller doordat er geen zware geprogrammeerde codes nodig zijn.

Terug naar het rapport: net zoals bij de andere rapportagefunctionaliteiten kun je zien waarom een pagina niet bruikbaar is op een smartphone. Je responsive design kun je content verkleinen zodat het op een telefoon goed zichtbaar is, maar dit kan er ook voor zorgen dat er teveel klikbare elementen naast elkaar zitten.

Wat hierin centraal staat is het gebruiksgemak, en dus de bezoeker van je website. Probeer je website zo prettig mogelijk te laten werken.

5. Functionaliteit: site-vitaliteit

Nadat de website-functionaliteit voor mobiele telefoons in orde is zal je ook moeten kijken naar de site-vitaliteit. Dit rapport gaat over de laadsnelheid van je website. Google heeft ‘Core Web Vitals’ opgesteld die in dit rapport geanalyseerd worden. Zo wordt de Largest Contentful Paint (LCP) pas als goed gezien als het grootste tekstblok of de grootste afbeelding op een pagina binnen 2,5 seconden geladen is. De First Contentful Paint (FCP) staat hier tegenover, dit is het eerste zichtbare element voor de gebruiker. Idealiter doet je website hier maximaal 1,8 seconden over. Naast deze twee voorbeelden zijn er nog andere metrics die samenwerken om tot een score te komen. Je raadt het al, deze score is ook belangrijk om je positie in de zoekmachine te bepalen. Het cijfer zou je moeten motiveren om dit te verbeteren, aangezien de cijfers in Google Search Console direct uit de gebruikservaringsrapporten van Google Chrome komen. De gegevens zijn dus werkelijke ervaringen van gebruikers.

Een andere manier van dit rapport bekijken: https://pagespeed.web.dev/

6. Link rapportage

Het verkrijgen van backlinks blijft een van de belangrijkste factoren om goed organisch te scoren. Met de juiste strategie probeer je consistent kwalitatieve links te verzamelen, maar hoe houd je overzicht over de websites die naar je verwijzen? Veel SEO-tools laten namelijk verschillende aantallen links zien. Via Google Search Console heb je het meest betrouwbare overzicht van wat Google herkent als een verwijzing naar je website. Je kan daarnaast goed analyseren naar welke pagina’s het meest verwezen wordt en met welke tekst dat gedaan wordt. Met andere woorden: je ziet welke content het meest interessant is.

Je outreach is makkelijk bij te houden via deze rapportage. Via de export-knop rechtsboven kun je je nieuwste links inzien. Een deel van de nieuwste links zal je kunnen matchen met je outreach. Mocht er niets van je outreach tussen staan dan moet je erover nadenken om een andere benadering te gebruiken. 

7. ‘Disavow tool’, een tool om links naar je af te wijzen

Met deze tool kun je links naar je website afwijzen. Waarom zou je dat doen? Zoals ik in de laatste alinea zei zullen niet al je links vanuit je outreach komen. Soms staat er een verwijzing bij die je niet wilt.Het kan zijn dat dit een spammende link is die juist een slechte invloed heeft op je website. 

Bekijk hier de tool om links mee af te wijzen.

Hopelijk ben je nu overtuigd van de noodzaak van de inzichten die Google Search Console je kan brengen. Wil je hier induiken en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op

N I E U W S B R I E F

A M S T E R D A M

Hamerstraat 1-E
1021 JT Amsterdam
020 215 9360

E I N D H O V E N

Frederiklaan 10E
Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
5616NH Eindhoven
040 231 3360

info@hide-and-seek.nl