
Automatisering. Algoritmen. Het zijn termen die je om de oren vliegen als je in online-marketing-land werkt. De een ziet kansen, de ander beperkingen. Hoe dan ook, je kunt er niet omheen. De grote vraag is meer: hoe kunnen deze technologieën je helpen om betere bedrijfsresultaten te behalen? En dan bedoelen we aantoonbaar betere bedrijfsresultaten…
Daar komt Google Marketing Platform om de hoek kijken. Een totaalpakket van online marketingoplossingen, een one-stop-shop voor het draaien van performance-campagnes. Alle vertrouwde producten die je kent van Google, maar dan beter:
- Display & Video 360 (voorheen: Doubleclick Bid Manager)
- Search Ads 360 (voorheen: Doubleclick for Search)
- Analytics 360
- Data Studio
- Optimize 360
- Surveys 360
- Tag Manager 360
De kracht van het Google Marketing Platform zit in de ‘360-graden integratie’. In het Integration Centre kun je koppelingen leggen tussen deze producten van Google en producten van derde partijen. Zo worden data, conversies en doelgroepen met elkaar verweven.
De 360-producten zijn individueel afneembaar. Met uitzondering van Google Data Studio, dat gratis te gebruiken is, komen de 360-tools met een prijskaartje. Maar je betaalt natuurlijk alleen voor iets, als je verwacht dat het iets oplevert, toch? Daarom zetten we hieronder een aantal beoogde voordelen van het Google Marketing Platform voor je uiteen. Daarbij benoemen we ook direct de randvoorwaarden, want de voordelen zijn helaas niet instant. Zo eerlijk zijn we dan ook weer.
1. Je hebt meer grip op je rendement
Naast de vertrouwde biedstrategieën uit Google Ads, kun je met de tools van Google Marketing Platform ook nieuwe, uitgebreidere biedstrategieën toepassen. Denk bijvoorbeeld aan het minimaliseren van je gemiddelde CPC of CPA terwijl je een vast maandbudget uitgeeft, of het behalen van een bepaald ROAS-percentage over specifieke actiecampagnes en over Google Ads en Bing Ads tegelijkertijd.
Voorwaarde: je hebt voldoende data nodig om de algoritmen hun werk te laten doen. Hoe groter je portfolio van campagnes en kanalen en hoe meer conversies, hoe beter het systeem presteert. Voor de meeste biedstrategieën heb je minimaal 20 conversies per week nodig voordat je ze kunt inzetten.
2. Je kunt geavanceerdere en ‘premium’ doelgroepen targeten met Display & Video 360
Waar het Google Display Netwerk binnen Google Ads zich beperkt tot alle websites die zich hebben aangesloten bij Google, kun je met Display & Video 360 (DV360) ook doelgroepen en plaatsingen van derde-partijen targeten. Hierbij zijn verschillende inkoopmogelijkheden mogelijk, waaronder bieden via de open-exchange, via directe deals, of via traditionele (fixed-)inkoop. Ook kun je via DV360 inkopen bij Digital Out Of Home publishers: digitale reclameborden op fysieke plekken.
Voorwaarde: mediabureaus hebben hier vaak een stapje voor op individuele adverteerders, omdat zij betere deals kunnen maken met publishers (volumeafspraken) en vaak toegang kunnen krijgen tot exclusieve inventory.
3. Je kunt je doelgroepen (bijna) eindeloos combineren
Combineer doelgroepen vanuit verschillende kanalen met elkaar. Voeg daar ook nog eens doelgroepen vanuit jouw eigen systemen aan toe. Als je dit slim inricht, kun je heel specifieke doelgroepen op maat maken, die je kunt targeten bij een volgende fase van je campagne. Ook krijg je inzicht in de prestaties van elke doelgroep, zodat je bijvoorbeeld de rendabiliteit kunt beoordelen.
Voorwaarde: je doelgroep dient uit minimaal 1.000 personen te bestaan voordat je deze kunt gebruiken. Daarnaast vereist cross-channel remarketing buitenom Google-producten een stukje implementatie, maar ook daar helpen we je graag bij.
4. Je krijgt nauwkeurigere inzichten in de attributie over alle kanalen
Dankzij data-gedreven attributie krijg je inzicht in de werkelijke toegevoegde waarde van elk kanaal binnen de customer-journey. In plaats van een standaard-attributiemodel, wordt een model op maat gegenereerd. Hierbij worden gegevens gebruikt van converteerders en niet-converteerders en je kunt je eigen data toevoegen, zoals verkeer vanuit een nieuwsbrief of sms-service.
Voorwaarde: je hebt Google Analytics 360 nodig, je dient e-commerce of doelen bij te houden, behaalt minimaal 15.000 klikken op Google Zoeken en een conversieactie met ten minste 600 conversies binnen 30 dagen.
5. Je rapporten en dashboards staan overzichtelijk bij elkaar en zijn gemakkelijk te delen met je teams
Niets is vervelender dan handmatig cijfertjes overtypen en metrics berekenen. Met Google Data Studio bespaar je jezelf een hoop tijd en moeite. Je creëert eenmalig relevante rapportages en real-time dashboards, die je kunt delen met andere belanghebbenden. Zo hoef je niet steeds in aparte systemen te duiken om de juiste data te vinden. Google Data Studio is gratis te gebruiken, ook zonder licentie voor Google Marketing Platform. Maar de combinatie met deze licentie maakt de tool nog krachtiger!
Voorwaarde: je moet koppelingen leggen met meerdere databronnen en hier dus toegang toe hebben. Vervolgens kun je dashboards op maat maken.
6. Je houdt meer tijd over voor belangrijke strategische beslissingen
De integratie kost wat werk. Maar wanneer je Google Marketing Platform slim hebt ingericht en de kracht van de tools maximaal benut, hoef je je niet langer bezig te houden met het handmatig aanpassen van biedingen, het beperken van je budget of het in toom houden van je CPA. Je laat het systeem werken voor jou. Zelf behoud je het overzicht dankzij je real-time dashboards en het systeem geeft je ook nog eens tips om je performance te verbeteren.
Voorwaarde: Google Marketing Platform integreren en gaan toepassen. Want het willen is een ding, het realiseren is iets anders.
Gelukkig zijn wij er! Hide & Seek helpt je graag met advies over Google Marketing Platform. Ook kunnen we je helpen met de gehele integratie en implementatie van de tools. Wil je eens testen met een losse tool, dan kan dat natuurlijk ook.
Benieuwd of Google Marketing Platform iets voor jouw organisatie kan zijn? Neem dan gerust contact met ons op.