4 manieren om met Google zowel online als offline sales te verhogen

By 30 december 2022 Adverteren, Google Ads
Header afbeelding blog 4 manieren om met Google zowel online als offline sales te verhogen

Na de uitbraak van het coronavirus is het aandeel online aankopen enorm gestegen door de beperkingen op de fysieke detailhandel. Hoewel de wereld er nog steeds anders uitziet dan begin 2020, is het verbinden van offline en online nog nooit zo cruciaal geweest als nu en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. In dit blog beschreven we deze trend in consumentengedrag al: de customer journey begint steeds vaker online, maar eindigt offline. Zo laat dit rapport van Sagapixel zien dat 78% van de mobiele zoekopdrachten naar lokale bedrijven resulteert in offline aankopen. 

Lokale zichtbaarheid en lokale marketing kunnen dus een essentiële rol spelen in het succes van jouw bedrijf. Ook bij Google bleef de impact van COVID-19 op bedrijven niet onopgemerkt en dit heeft ervoor gezorgd dat zij snel tools hebben ontwikkeld om de digitale en fysieke wereld nog beter met elkaar te verbinden. Hoe Google dat doet en met welke 4 tools je als bedrijf zichtbaar wordt, lees je hieronder.

Hoe Google Ads je online- en offline marketingactiviteiten perfect integreert? 

Google biedt dus handige online-to-offline tools om klanten te binden aan fysieke locaties, zoals winkels, restaurants of andere lokale bedrijven. Dit kunnen zowel organische als betaalde activiteiten zijn:

  1. Lokale zoekmachine optimalisatie (organisch)
  2. Google Bedrijfsprofiel (organisch)
  3. Performance Max (betaald)
    1. Shopping & Advertenties met lokale voorraad (betaald)
    2. Lokale campagnes (betaald)

1. Lokale zoekmachine-optimalisatie 

Zoals iedereen weet, probeert Google de zoekresultaten voor iedere gebruiker zo relevant en informatierijk mogelijk te maken. Daarom heeft Google de zoekresultaten aangepast op de locatie van de gebruiker. Wist je dat 46% van alle zoekopdrachten een lokale zoekopdracht is? Zie hieronder een voorbeeld voor het zoekwoord “meubels”, waarbij de ene gebruiker zocht vanuit Amsterdam en de ander vanuit Haarlem.

Zoekopdracht 'meubels' vanuit Haarlem
Zoekopdracht 'meubels' vanuit Amsterdam

De sectie in het voorbeeld van bovenstaande zoekresultaten wordt ook wel de “Google Local Map Pack” genoemd: een top-ranking lijst op basis van je fysieke locatie of zoeklocatie van lokale bedrijven. Als je als bedrijf in deze top-ranking lijst wil verschijnen, is het van belang dat je je gegevens in Google Mijn Bedrijf op orde hebt. De data van de zoekresultaten in de local 3-pack komen namelijk uit de gegevens van Google Bedrijfsprofiel.

2. Google Bedrijfsprofiel

Een logische combinatie tussen online marketing & offline aankoop is het Google Bedrijfsprofiel. Wanneer iemand zoekt op jouw bedrijf of een zoekwoord gebruikt dat gerelateerd is aan je bedrijf, laat Google Bedrijfsprofiel een professionele en overzichtelijke samenvatting zien van de belangrijkste informatie over je bedrijf in Google Zoeken of Google Maps. Hierin staan o.a. de website, het adres, de mogelijkheid om de route te bekijken naar het bedrijf en reviews. Door als bedrijf de gegevens in Google Bedrijfsprofiel in zijn volledigheid te hebben ingevuld, kunnen consumenten gemakkelijk zien waar je winkel zich bevindt en speel je zo dus in op de organische vindbaarheid in de Google Local Map Pack sectie en normale zoekresultaten. Hoe je dit kosteloos instelt, lees je hier.

3. Performance max: Shopping & Local Inventory Ads

Naast bovenstaande gratis opties, zijn er ook betaalde tools waarmee je invloed kunt uitoefenen op beslissingsprocessen van de consument die leiden tot fysieke bezoeken. Google Shopping speelt al langer een belangrijke rol in de (online) marketing van bedrijven, maar begin dit jaar werd dit kanaal omgedoopt tot Performance Max met daarbij Local Inventory Ads. Dit zijn advertenties die zichtbaar worden als een consument zich bij in de buurt van één van je fysieke winkels bevindt. De (potentiële) klant krijgt dan te zien of het product, waar ze mogelijk geïnteresseerd in zijn en ook of deze nog op voorraad is in die winkel door het label “in de winkel” of “vandaag ophalen”. Dit betaalde kanaal heeft dus sales puur als doel: of de klant koopt het product direct online via de Shopping ad of de klant gaat naar de dichtstbijzijnde winkel om het voorradige product daar aan te schaffen. 

Een voorbeeld van local inventory ads in Google Shopping
Performance Max voorbeelden

4. Performance Max: Lokale Campagnes

Tot slot, biedt het Performance Max als nieuwste kanaal van Google Ads ook nog de mogelijkheid om puur op voetverkeer naar winkels te sturen. Dit type campagne, Google Lokale campagnes, helpt je als bedrijf informatie te bieden aan je potentiële klanten, die ze nodig hebben om te beslissen wanneer en hoe ze je winkel bezoeken. Het is eigenlijk de betaalde versie van de gegevens die je invult in het Bedrijfsprofiel en laat daarmee advertenties van lokale plaatsen zien op alle Google kanalen:

  • Google Maps
  • Het zoeknetwerk van Google
  • YouTube
  • Google Display Netwerk
  • Bedrijfsprofiel
  • Gmail

Conversies via winkelbezoeken

Om het succes van deze lokale Google-campagnes bij te houden, kan er gebruik gemaakt worden van Conversies via winkelbezoeken. Hiermee kunnen nu retailers met fysieke winkels ook inzicht krijgen in de invloed van online campagnes op offline sales. Met behulp van de inzet van dit type conversies in de Performance Max & Search campagnes van 1 van onze klanten zagen we een stijging van 15% in winkelbezoeken in Google Ads, en een 5,5% omzetstijging in de winkels. De offline klantdata van deze winkel gaf ons inzichten in de invloed van online campagnes op offline winkelactiviteit. Dit waar voorheen online winkels juist een groot voordeel hadden door het precies door kunnen meten hoeveel bezoekers er in de webshop zijn geweest, wat mensen hebben bekeken, wat conversieratio’s zijn, hoeveel conversies er zijn en wat de omzet is. 

Maar hoe werken deze Google Store Visit conversies precies? Dit is uit te leggen door de volgende stappen:

  1. De klant is ingelogd op zijn of haar Google-account en meldt zich aan voor locatiegeschiedenis op basis van GPS-locatiesignalen.
  2. De klant ziet een advertentie van jouw winkel en heeft interactie met deze advertentie.
  3. De klant bezoekt je fysieke winkel.
  4. Google koppelt het bezoek van de klant aan de winkel aan interacties met je advertentie. Voor winkelbezoeken gebruikt Google anonieme, verzamelde statistieken.
  5. Google Ads maakt statistieken in de vorm van modellen door huidige en oudere gegevens te gebruiken over het aantal klanten dat interactie heeft gehad met jouw advertentie en later jouw winkel heeft bezocht.
Een Google Store Visit visueel in stappen

Google geeft aan dat de accuraatheid van deze meting 99 procent zeker is en de persoon ook daadwerkelijk de winkel heeft bezocht. Maar het actief inzetten van en inzichten in dit type conversie om meer offline sales te genereren is niet voor elk bedrijf beschikbaar en/ of haalbaar. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Heb je Google Bedrijfsprofiel gelinkt aan je Google Ads account?;
  • En heb je meerdere fysieke bedrijfslocaties?;
  • Heb je een groot volume aan klikken en winkelbezoek conversies per maand? 
  • Zijn locatie extensies geactiveerd?
  • Worden offline verkopen en het aantal klanten bijgehouden in de winkels? Alleen dan krijg je inzicht in de hoeveelheid incrementele winkelbezoeken die vanuit online activiteiten gegenereerd kunnen zijn.

Voldoe je aan al deze punten, dan zijn Conversies via Winkelbezoeken weer een volgende stap in het verhogen van de verkoop in je winkel.

Verhogen van zowel betaalde als organische lokale vindbaarheid?

We kunnen dus concluderen dat Google met haar tools heeft ingespeeld op de verandering in consumentengedrag door corona. De verschillende tools zijn perfecte hulpmiddelen voor bedrijven om consumenten te voorzien van lokale informatie over fysieke winkels in hun buurt. Met de zowel betaalde als organische tools zorg je als bedrijf dat je op het gehele Google netwerk zo zichtbaar mogelijk bent en daarmee meer voetverkeer naar je winkels stuurt. Tot slot, geven instrumenten, zoals Google Store Visits, je de mogelijkheid om ook daadwerkelijk het effect van de tools inzichtelijk te krijgen. Heb je ook fysieke winkels en wil je zowel je online als offline sales verhogen met deze omnichannel strategie? Wij helpen je bij het inrichten van alle tools. Neem contact op of vul ons contactformulier hieronder in.


    N I E U W S B R I E F

    A M S T E R D A M

    Admiraal de Ruijterweg 26
    1056 GJ Amsterdam
    020 215 9360

    E I N D H O V E N

    Frederiklaan 10E
    Kick Offices Philips Stadion Ingang 3
    5616NH Eindhoven
    040 231 3360

    info@hide-and-seek.nl