Advertentie richtlijnen - Hide and Seek | Online Marketing door ex-Googlers
Mail ons op info@hide-and-seek.nl of kijk op onze contactpagina

Advertentie richtlijnen

Formaten

  • Banner: 468 x 60*
  • Leaderboard: 728 x 90*
  • Vierkant: 250 x 250
  • Klein vierkant: 200 x 200
  • Grote rechthoek: 336 x 280*
  • Geïntegreerde rechthoek: 300 x 250*
  • Brede skyscraper: 160 x 600*
  • Halve pagina: 300 x 600*
  • Groot leaderboard: 970 x 90
  • Leaderboard voor mobiele apparaten: 320 x 50*
  • Grote mobiele banner: 320 x 100*
  • Skyscraper: 120 x 600
  • Billboard: 970 x 250*
  • Portret: 300 x 1050
  • Panorama: 980 x 120 (alleen HTML5)
  • Banner bovenaan: 930 x 180 (alleen HTML5)
  • Drie keer breedbeeld: 250 x 360 (alleen HTML5)
  • Netboard: 580 x 400 (alleen HTML5)
* = meest belangrijk

Technische vereisten

    JPEG, JPG of PNG
  • Voordeel: Meest eenvoudige banners | Nadeel: Statische banners trekken minder aandacht, minder ruimte voor boodschap
  • Maximaal 150kb
    GIF
  • Voordeel: Bewegende advertenties trekken meer aandacht, meer ruimte voor boodschap | Nadeel: Statischer dan HTML5
  • Maximaal 150kb
  • De animatie mag maximaal 30 seconden duren
  • Animaties mogen worden gelust, maar moeten na 30 seconden stoppen
  • Bewegende GIF-advertenties moeten een snelheid van minder dan 5 FPS hebben
    HTML5
  • Voordeel: Professionele uitstraling, vloeiende overgangen en effecten, bewegende achtergrond of video | Nadeel: Meest geavanceerde banners
  • Maximaal 150kb
  • Aan te leveren in .ZIP (zie link) of te maken in Google Web Designer (zie link)

Tips

  • Hou altijd de kernboodschap en het logo in beeld ter herkenning – ieder frame moet het duidelijk zijn waar en om wie het om gaat – ga er niet vanuit dat een gebruiker ieder frame ziet
  • Voeg een button toe – liefst op ieder frame – die eruit springt met een call-to-action zoals ‘Koop nu’, ‘Nu verkrijgbaar’, ‘Meer info’ of ‘Bekijk line-up’
  • Voor muziek releases; overweeg een logo van Spotify, bol.com, Apple Music, etc. toe te voegen zodat men begrijpt dat het om een release gaat die ze daar kunnen verkrijgen
  • Hou bij geanimeerde banners rekening met dat Google de banner na 30 seconden (automatisch) laat stoppen op het laatste frame – zorg dus dat dit frame de kernboodschap bevat
  • Gebruik niet het woord ‘Klik’ of ‘Klik hier’ – niet toegestaan
  • Vermijd een puur witte achtergrond
  • Banners mogen niet (teveel) knipperen, flitsende achtergronden hebben of anderszins de aandacht afleiden

Bekijk meer informatie op de website van Google

Ga naar

Reguliere banner

  • Geschikt voor advertenties met als doelstelling Klikken naar website, Websiteconversies, Merkbekendheid, Leads genereren, Appinstallaties en Geclaimde aanbiedingen
  • Aanbevolen afbeeldingsgrootte: 1200 x 628 pixels
  • De afbeelding moet zo weinig mogelijk tekst bevatten – test hier de hoeveelheid tekst
  • Naast de afbeelding is er ruimte voor begeleidende tekst, koptekst en linkbeschrijving
  • Mogelijkheid tot toevoegen van voorgedefinieerde knoppen die aanzetten tot actie zoals ‘Shoppen’, ‘Registreren’, ‘Meer bekijken’ of ‘Downloaden’
  • Probeer de (Facebook) kleuren blauw en wit te vermijden
  • Gebruik het logo of andere elementen zodat de advertentie herkenbaar is
  • Bij producten; heb het product herkenbaar in beeld zonder afleiding, Bij personen; laat de persoon in de camera kijken

Voorbeeld

Carrousel

  • Geschikt voor advertenties met als doelstelling Klikken naar website, Websiteconversies, Merkbekendheid en Leads genereren
  • Aanbevolen afbeeldingsgrootte: 600 x 600 of 1080 x 1080 pixels
  • Iedere afbeelding heeft een eigen link, begeleidende tekst, koptekst (40 tekens) en linkbeschrijving (20 tekens)
  • Te gebruiken voor verschillende producten, onderdelen of artiesten uit een line-up
  • De afbeelding moet zo weinig mogelijk tekst bevatten – test hier de hoeveelheid tekst
  • Mogelijkheid tot toevoegen van voorgedefinieerde knoppen die aanzetten tot actie zoals ‘Shoppen’, ‘Registreren’, ‘Meer bekijken’ of ‘Downloaden’
  • Probeer de (Facebook) kleuren blauw en wit te vermijden
  • Gebruik het logo of andere elementen zodat de advertentie herkenbaar is
  • Bij producten; heb het product herkenbaar in beeld zonder afleiding, Bij personen; laat de persoon in de camera kijken

Voorbeeld

Video

  • Geschikt voor advertenties met als doelstelling Klikken naar website, Websiteconversies, Merkbekendheid, Leads genereren, Appinstallaties en Videoweergaven
  • Hoogte-breedteverhouding: 16:9 of 1:1 (1:1 als video ook op Instagram gebruikt wordt)
  • Iedere video kan een eigen link, begeleidende tekst, koptekst en linkbeschrijving bevatten (afhankelijk van de campagne doelstelling)
  • Er is een mogelijkheid tot het toevoegen van een miniatuurafbeelding waarbij de verhouding hetzelfde moet zijn als die van de video
  • Deze miniatuurafbeelding moet zo weinig mogelijk tekst bevatten – test hier de hoeveelheid tekst
  • Mogelijkheid tot toevoegen van voorgedefinieerde knoppen die aanzetten tot actie zoals ‘Shoppen’, ‘Registreren’, ‘Meer bekijken’ of ‘Downloaden’ indien er sprake is van een link
  • Probeer in de eerste paar seconden de aandacht te trekken en de kernboodschap te communiceren – geen lange intro
  • Sluit de video af met een duidelijke call-to-action
  • Probeer gebruik te maken van ondertiteling – geluid staat vaak standaard uit
  • De ideale lengte van de video is ± 20 seconden

Voorbeeld

Canvas

  • Canvas advertenties worden alleen vertoond op mobiele apparaten.
  • De Canvas advertentie bestaat uit 2 onderdelen: het News Feed gedeelte (zichtbaar voor de klik) en het ‘uitgevouwen’ gedeelte (zichtbaar zodra op de advertentie is geklikt)
  • Geschikt voor advertenties met als doelstelling Klikken naar website, Websiteconversies en Merkbekendheid.
  • Hoogte-breedteverhouding van de News Feed afbeelding (of video): 1.9:1, met een aanbevolen resolutie van 1.200 bij 628 pixels (let op de maximaal 20%-tekst regel
  • Bij het News Feed gedeelte van de Canvas Ad wordt een begeleidende tekst van maximaal 80 tekens aangeraden, voor de titel is maximaal 45 tekens aan te raden.
  • Het ‘uitgevouwen’ gedeelte van de advertentie mag worden opgebouwd met de volgende onderdelen: Header, Foto’s, Tekst blokken, Buttons, Carousels, Video en Producten. Voor de vereiste beeldverhoudingen en resoluties per onderdeel, zie deze link.

Voorbeeld

Slideshow

  • De Slideshow advertentie is een variant op de reguliere advertentie. In plaats van 1 statische afbeelding, is het mogelijk om meerdere foto’s te selecteren. Facebook genereert hier vervolgens een video Slideshow van
  • Geschikt voor advertenties met als doelstelling Klikken naar website, Websiteconversies, Merkbekendheid, Leads genereren, Appinstallaties en Geclaimde aanbiedingen
  • Aanbevolen afbeeldingsgrootte: 1200 x 628 pixels
  • De afbeeldingen moet zo weinig mogelijk tekst bevatten – test hier de hoeveelheid tekst
  • Naast de afbeeldingen is er ruimte voor begeleidende tekst, koptekst en linkbeschrijving
  • Mogelijkheid tot toevoegen van voorgedefinieerde knoppen die aanzetten tot actie zoals ‘Shoppen’, ‘Registreren’, ‘Meer bekijken’ of ‘Downloaden’
  • Probeer de (Facebook) kleuren blauw en wit te vermijden
  • Gebruik het logo of andere elementen zodat de advertentie herkenbaar is
  • Bij producten; heb het product herkenbaar in beeld zonder afleiding, Bij personen; laat de persoon in de camera kijken

Voorbeeld

Bekijk meer informatie op de website van Facebook

Ga naar